Sweden Rock Festival - Blekinge

Med ett långsiktigt utvecklingsarbete med kreativa lösningar och en familjär känsla får Sweden Rock Festival marken att vibrera när 100 000 händer sträcks upp i junihimlen i Blekinge. Festivalen är en reseanledning som stärker Sverigebilden och skapar magi år efter år.

Flygbild över folkmassa framför scen

Foto: Highshot

Fyra dagar med 92 spelningar på fem scener. 50 000 besökare från 64 länder och 4 400 personer som jobbar med evenemanget på ett 100 000 m2 festivalområde. 30-årsjubilerande Sweden Rock är Sveriges största festival. Ett jätteevenemang i den lilla orten Norje.

Kundnöjdhet är A och O

Med 80–85% återvändande besökare och en unik kundlojalitet är festivalen en av de mest älskade och globalt erkända inom rock och metal. Högst betyg får den fantastiska stämningen och bandbokningarna. Att så många har en fantastisk upplevelse beror på att Sweden Rock Festival vill leverera på högsta nivå och optimerar förutsättningarna för att lyckas. Allt som inte fått omdömet ”mycket bra” utvecklas och de 24 helårsanställda ser till att ingenting lämnas åt slumpen. Det handlar om att skapa en trygg och vänskaplig stämning, höja upplevelsen och förbättra hållbarheten i alla tre dimensioner.

– Vi kan inte påverka allt som bidrar till helhetsupplevelsen men optimerar det vi kan kontrollera. För oss är det meningslöst att sälja fler biljetter om vi inte kan ta väl hand om våra besökare, säger vd Jon Bergsjö.

Tänker utanför boxen

Det krävs en hel del kreativitet och utanför-boxen-tänk för att rymma 50 000 människor och Sveriges största festival på en plats som vanligtvis har runt 900 invånare. Och att dessutom göra det till en positiv upplevelse för alla inblandade. Till skillnad från de flesta andra festivaler jobbar Sweden Rock Festival för att varumärket ska vara levande hela året. Dels med streamade konserter och filmat material i digitala och sociala kanaler, till exempel Youtubekanalen Sweden Rock Online, men även med andra evenemang. De arbetar också med olika merchandise som till exempel Spirits, en portfölj av egenbrandade alkolholhaltiga drycker och tidningen Sweden Rock Magazine. De är ett inspirerande exempel på hur man bygger ett lönsamt bolag inom besöksnäringen.

Delar aktivt med sig av kunskap

Företagets ständiga driv efter utveckling inspirerar samarbetspartners och företag runt omkring dem. Festivalen skapar stolthet i bygden och allt fler företag ser möjligheter att ta vara på kraften som kommer med festivalen. Under festivalen tar ett specialteam hand om studiebesök och guidade visningar för svenska och internationella grupper. Det är många som vill komma för att lära och inspireras, allt från andra festivaler, riksdagspolitiker och arrangörer av idrottsevenemang. Sweden Rock Festival ger sina medarbetare den kompetens de behöver för att bygga en karriär inom området. Många stannar länge inom organisationen men flera startar egna bolag och kan också stärka andra organisationer inom näringen med sin efterfrågade kompetens.

Hållbarhetens tre dimensioner

Miljömässig hållbarhet - Målet är fossilfritt, plastfritt och 100% återvinning. 2023 var första året att driva en av scenerna med en batteridriven generator (då markströmmen inte räcker till) i samarbete med Hybricon och Northvolt. Festivalens arbetsfordon är helt fossilfria. De arbetar hårt för att minska behovet av förbränning av sopor och hade till exempel under årets festival 13 inhyrda personer som under 10 dagar sorterade 125 ton sopor – för hand.

Social hållbarhet - Sweden Rock Festival har 24 heltidsanställda vilket gynnar den lokala arbetsmarknaden och ger individerna anställningstrygghet och en större anledning att bosätta sig i trakten. 56 föreningar i närområdet får in pengar till sin lagverksamhet genom att arbeta under festivalen. En året-runt-öppen matbutik har nyligen öppnat i Norje vilket inte hade varit möjligt utan festivalen. Det visar att det ger något tillbaka till de bofasta som ”lånar ut” sin by år efter år. Festivalen är en viktig motor för den lokala platsutvecklingen, för Blekinge och för varumärket Sverige. Nemis är en satsning för att få fler kvinnor på scen. Minst åtta speltider varje festival viks åt band där minst hälften måste ha övervägande andel kvinnor som medlemmar. Rockkollot för unga tjejer är ytterligare ett exempel på arbetet för ökad mångfald, bättre jämställdhet och fler förebilder för unga.

Ekonomisk hållbarhet - Festivalens fina lönsamhet och kloka prioriteringar ger stabilitet och är anledningen till att det finns resurser för det ständiga förbättrings- och utvecklingsarbetet. Tack vare detta kunde festivalen klara två inställda år under pandemin. Mycket tid och kraft läggs på att bygga en organisation som till stor del är självförsörjande på kompetens.

Sweden Rock Festival 2023 i siffror

  • 50 000 besökare
  • 64 nationaliteter på plats
  • 264 miljoner i omsättning
  • 171 580 sålda biljetter
  • Biljettköpare från 64 nationer
  • 24 heltidsanställda
  • 4 400 personer jobbade under festivalen
  • 56 lokala föreningar hjälpte till
  • 275 bartenders
  • 60 sjukvårdspersonal
  • 300 journalister
  • 200 försäljare
  • 235 000 liter öl såldes
  • 100 000 m2 festivalområde
  • 1 660 stycken soptunnor
  • 900 returkärl för pantflaskor.