- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för EU-projekt 2021-2027
- Planera
- 3. Planera er budget
3. Planera er budget
I planeringsfasen inför ansökan om stöd ska ni göra en detaljerad planeringsbudget. Planeringsbudgeten ligger till grund för vilket belopp ni kan ansöka om EU-stöd för. Budgeten ska baseras på de kostnader och intäkter som uppstår vid genomförande av arbetspaket och aktiviteter.
En bra budget förutsätter väl genomtänkta och beskrivna arbetspaket och aktiviteter. Budgeten ska läggas upp enligt något av alternativen som finns angivna nedan. När ni har gjort er kostnadsbudget ska ni även planera er medfinansieringsbudget. Ni ska
- Beräkna kostnaderna med hänsyn till kravet på kostnadseffektivitet. Det innebär att alla kostnader ska utgå från principerna om sund ekonomisk förvaltning, som bygger på begreppen sparsamhet, effektivitet och ändamålsenlighet
- Ta del av reglerna för stödberättigande kostnader
- Stäm av er budget med eventuella externa medfinansiärers krav. Om de inte är beredda att medfinansiera EU-reglernas högsta tillåtna schablonsats 40 procent kan ni välja en lägre procentsats i det budgetalternativ som de flesta projekt förväntas använda
- Ta fram en detaljerad budget på arbetspaketsnivå i de fall som projektet bygger på faktiska kostnader och innehåller företagsstödjande aktiviteter
- Specificera kostnader för inköp i Mall för inköps- och upphandlingsplan. Det är en obligatorisk bilaga till ansökan för samtliga projekt, oavsett om ni lyder under någon upphandlingslag eller inte.
Innehållet i varje kostnadsslag i budgeten ska specificeras i er ansökan om stöd. Det gäller särskilt om ni ska använda alternativet faktiska kostnader, som beskrivs längre ned. Hur ni fyller i budgeten framgår på sidan "Så fyller ni i ansökan om stöd".
Tre olika sätt att budgetera kostnader
Det finns tre olika sätt att budgetera kostnader. Alla sätten innehåller olika grad av schablonisering. Inget av sätten är exakt. Vissa kan få mindre och vissa kan få mer EU-stöd än om stödberäkningen skulle bygga på de exakta kostnaderna. Schabloniseringen är avsedd att förenkla rapporteringen för beviljade projekt.
- Schablon på upp till 40 procent
- Faktiska kostnader
- Klumpsumma
Om inget godtagbart skäl finns ska ni för andra projekt än projekt med klumpsumma använda schablon på upp till 40 procent.
Projekt med schablon upp till 40 procent
Projekt som använder schablon upp till 40 procent ska ha en kostnadsbudget med
- personalens lön
- schablon för lönebikostnader (%)
Schablonen upp till 40 procent är i stället för att redovisa indirekta kostnader och faktiska kostnader för externa tjänster, resor och logi, investeringar, materiel och lokaler. Det innebär att ni baserat på projektets lönekostnader och lönebikostnader får ett schabloniserat tillägg för era övriga kostnader i projektet. Det innebär att inga fakturor behöver redovisas till Tillväxtverket i samband med ansökningar om utbetalning under projektperioden.
Ni väljer själv om ni vill använda den högsta tillåtna nivån 40 procent. Eller en lägre procentsats. En lägre nivå än 40 procent kan till exempel vara aktuellt om någon medfinansiär kräver det eller om ni räknar med att ha relativt låga kostnader för annat än egen personal.
Den procentsats som Tillväxtverket fastställer i beslutet om stöd kommer att gälla hela projektperioden. Det stödberättigande beloppet kommer sedan att beräknas automatiskt. Baserat på summan av lönekostnader och lönebikostnader.
Kravet på att göra en inköps- och upphandlingsplan gäller även om ni använder redovisningsalternativet schablon upp till 40 procent.
Projekt med faktiska kostnader för inköp
Att redovisa de faktiska kostnaderna för inköp medför ökad administration och tidsåtgång för både projektet och Tillväxtverket i samband med ansökningar om utbetalning. Det finns tre godtagbara skäl att använda faktiska kostnader för inköp i stället för schablonen på upp till 40 procent
- Projekt som söker statligt stöd enligt artikel 107.1 i EU-fördraget ska redovisa faktiska kostnader. Det beror på att vissa kostnader måste framgå separat om projektet omfattas av regler som har sin grund i EU:s allmänna gruppundantagsförordning. Detta gäller också om en partner i ett projekt med flera projektpartner omfattas av reglerna för statligt stöd.
- Om summan av löner och lönebikostnader hos någon projektpartner utgör så liten andel av kostnadsbudgeten att schablonen på upp till 40 procent leder till orimligt låg kostnadstäckning. Så kan till exempel vara fallet om stora investeringar eller stora inköp av externa tjänster är en planerad del av någon projektpartners verksamhet i projektet.
- Om ni bedömer risken som mycket stor att någon projektpartner under projektets gång kommer att behöva byta från egen personal till inköp av externa tjänster. Det går inte att byta redovisningsmodell under ett pågående projekt.
Projekt som använder klumpsumma
Klumpsumma ska användas för förstudier samt för vissa andra projekt som har en budget under 1 860 000 kronor.
Klumpsumma innebär att projektet ansöker om ett fast belopp, som utbetalas när projektet har uppnått sina mål.
Använd rätt kostnadsslag när du gör budgeten
Kostnadsslag som samtliga projekt kan använda
Kostnadsslag för projekt med faktiska kostnader
Planera er medfinansiering
För att ert projekt ska beviljas EU-medel krävs det en viss andel nationell medfinansiering. Medfinansiering kan komma från offentliga och/eller privata aktörer och bestå av kontanta medel eller bidrag i annat än pengar. Planerade intäkter ska hanteras som intäkt i budgeten.
Innan ni planerar er finansiering behöver ni ta del av regler som gäller för medfinansiering. Exempelvis behöver ni följa kraven på andel privat medfinansiering i projekt som innehåller statsstöd. Den finansieringsbudget som ni lämnar in ska följa reglerna.
Olika typer av medfinansiering
Medfinansieringen kan delas upp på följande typer vilket ska framgå av er finansieringsbudget:
Offentlig medfinansiering
- Offentlig kontantfinansiering.
- Offentliga bidrag i annat än pengar.
Privat medfinansiering
- Privat kontantfinansiering.
- Privata bidrag i annat än pengar.
Det är viktigt att ni har säkerställt med era olika finansiärer att ni kommer att få in de belopp för medfinansiering som ni lägger in som medfinansiering.
Varje medfinansiär och respektive belopp ska specificeras under respektive huvudtyp av medfinansiering i er ansökan om stöd.
Vilka bilagor ska du skicka in när?
Typ av projekt | Redovisnings-modell | Budgetbilaga (obligatorisk) | Budget i Min ansökan | Rapportering |
---|---|---|---|---|
Förstudier (samt vissa andra projekt som har en budget under | Klumpsumma | Planerings-budget för EU-projekt | Anger enbart ett belopp för klumpsumma | Ingen rapportering av kostnader |
Projekt som söker statligt stöd enligt artikel 107.1 i EU-fördraget | Faktiska kostnader | Budget företags-stödjande projekt | Anger lön, schabloner för löne-bikostnad och indirekta kostnader, samt de kostnadsslag som projektet använder | Rapportering av alla |
Projekt med | Faktiska kostnader | Ingen budget-bilaga | Anger lön, schabloner för löne-bikostnad och indirekta kostnader, samt de kostnadsslag som projektet använder | Rapportering |
Projekt med en eller flera | Personal + upp till 40 % schablon på övriga kostnader | Ingen budget-bilaga | Anger lön, schablon för lönebikostnad samt schablon på upp till 40 % | Endast rapportering |