- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för EU-projekt 2021-2027
- Genomföra och rapportera
Genomföra och rapportera
När ni har beviljats stöd är det dags att starta projektet. I det här avsnittet läser ni om hur ni förbereder er projektstart, vad som gäller under genomförandet samt hur ni rapporterar ert projekt.
1. Att göra när ni beviljats stöd
När ni har beviljats stöd ansvarar ni för att följa beslutet om stöd och gällande regelverk.
Senast i samband med första ansökan om utbetalning ska ni skicka in en undertecknad kopia av blanketten 'Bekräftelse av åtagande’ till Tillväxtverket. Om ni inom projektet ger stöd till företag genom försumbart stöd så ska ni skicka in intyg och få beslut från ansvarig handläggare innan ni påbörjar en insats. Dokument skickar ni direkt genom Min ansökan.
2. Vilka kostnader är stödberättigande?
Det här avsnittet beskriver vilka kostnader ni kan få stöd för i ert projekt. Ni behöver följa Tillväxtverkets grundläggande krav på kostnader för att de ska vara stödberättigande. Avsnittet ger också exempel på kostnader som inte är stödberättigande.
3. Rapportera ert projekt
Ni som beviljats stöd ska rapportera till Tillväxtverket under tiden ni arbetar med projektet och när ni avslutar det. Hur ofta ni ska rapportera och för vilka perioder framgår av ert beslut om stöd. En ansökan om utbetalning, som vi kallar det, innehåller både ekonomisk redovisning och lägesrapportering.
4. Vad händer när ni har rapporterat?
När ni lämnar in er ansökan om utbetalning påbörjas handläggning och bedömning av er rapportering. Om rapporteringen saknar information kommer komplettering att begäras.
5. Revision och kontroll av projekt
Ni som projektägare ska hantera projektets dokumentation öppet och vara förberedda på att ert projekt kommer att granskas.
Genomför arbete i enlighet med beslut
Ni ska alltid meddela om ert projekt får ändrade förutsättningar som gör att ni inte kan bedriva arbetet i enlighet med beslut om stöd. I de fallen kan ni behöva begära ändring.