- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för nationella projektmedel
- Genomföra och rapportera
- 2. Det ska ni göra när ni beviljats stöd
2. Det ska ni göra när ni beviljats stöd
När ni har beviljats stöd ansvarar ni för att projektet följer beslut om stöd och gällande villkor.
Alla som är ansvariga för att genomföra projektet ska läsa igenom beslutet om stöd och de regelverk ni ska följa. Det ökar möjligheterna att det blir rätt när ni genomför ert projekt och rapporterar till Tillväxtverket.
Krav finns sammanfattade på sidan "Krav på projektet". Ert beslut är förenat med allmänna och särskilda villkor. Vilka dessa villkor är framgår i beslutet. De särskilda villkoren är specifika för just ert projekt medan allmänna villkor gäller för alla.
Senast i samband med er första ansökan om utbetalning ska ni skicka in en undertecknad kopia av blanketten 'Bekräftelse av åtagande’ till Tillväxtverket. Om ni inom projektet ger stöd till företag genom försumbart stöd så ska ni skicka in intyg och få beslut från ansvarig handläggare innan ni påbörjar en insats. Dokument skickar ni direkt genom Min ansökan.
Känner alla som arbetar i projektet till innehållet i beslutet om stöd?
Beslutet om stöd ställer upp villkor för projektet som alla inblandade bör känna till väl. Det är därför rekommenderat att ha ett startmöte för att gå igenom beslutet och arbetsformer för projektet.
Är ni inom projektet förberedda på det praktiska genomförandet?
Innan ni startar projektet bör ni utifrån projektets tid- och aktivitetsplan förbereda genomförandet av projektet. Beroende på projektets storlek så kan behov finnas av en mer detaljerad projektplan inklusive rutinbeskrivningar och annat som underlättar genomförandet av projektet.
Har projektet tillgång till den personal som behövs?
Innan projektet startar ska ni säkerställa att ni har den personal som behövs för att genomföra projektet. Ta reda på om de resurser ni behöver finns i er organisation eller om ni behöver rekrytera.
Bokför projektets kostnader, intäkter och finansiering
Ni ska bokföra projektets kostnader, intäkter och finansiering särredovisat så att det syns att kostnaderna, intäkterna och finansieringen har med projektet att göra.
Ska ni upphandla eller göra inköp inom ramen för projektet?
Om ni ska göra upphandlingar i projektet behöver ni förbereda dessa i god tid. Ta reda på om det finns någon kunnig i organisationen eller om ni behöver ta in extern hjälp för upphandlingen. Se över om det finns ramavtal i er ordinarie verksamhet som ni kan använda i projektet.
Ni som inte omfattas av upphandlingsregelverket ska göra era inköp på ett affärsmässigt sätt.
- Följ reglerna för offentlig upphandling och andra inköp – i avsnittet Krav på projektet
- Regel om affärsmässighet – i avsnittet Krav på projektet
Genomför ni aktiviteter där företag får ett indirekt stöd i form av försumbart stöd / de minimis?
Om ni genomför aktiviteter i projektet där företag genom sitt deltagande får ett försumbart stöd ska Tillväxtverket godkänna deltagandet innan projektet genomför aktiviteten. Om ni påbörjar stödjande aktiviteter till ett företag före Tillväxtverkets godkännande är projektets kostnader för aktiviteten inte stödberättigande.
Det företag som ska ta emot stöd ska fylla i "Ansökan om och intyg om tidigare erhållet försumbart stöd". Projektägaren ansvarar för att skicka in ansökan till Tillväxtverket innan aktiviteten påbörjas. Om det är flera företag som ansöker samtidigt ska även bilagan "Sammanställning ansökan om försumbart stöd" skickas in. Projektägaren ansvarar för att förmedla Tillväxtverkets beslut vidare till företaget.
Rapportera löpande till Tillväxtverket
Ni som beviljats stöd från Tillväxtverket ska rapportera till oss under tiden ni arbetar med projektet och när ni avslutar det. Hur ofta ni ska rapportera och för vilka perioder framgår av ert beslut om stöd.
Kontakt
Har ni frågor? Kontakta Tillväxtverkets kontor i er region.