- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för nationella projektmedel
- Ansöka
- 1. När och hur kan ni ansöka?
1. När och hur kan ni ansöka?
Nya utlysningar öppnas löpande. Ni ska göra er ansökan via den elektroniska tjänsten Min ansökan.
Ansök i samband med en utlysning
Förutsättningarna för att ansöka om stöd framgår av texten för respektive utlysning. Exempelvis vem som kan ansöka, för vad och hur länge projektet kan pågå.
Nya utlysningar öppnas löpande. Ni kan endast ansöka under den angivna period som utlysningen är öppen.
Så ansöker ni
Ni ska göra er ansökan via den elektroniska tjänsten Min ansökan. Skapa ett användarkonto eller logga in med e-legitimation för att börja använda Min ansökan.
Ansökan är uppdelad i olika avsnitt. Läs mer om de frågor och områden som ansökan innehåller på sidan.
Inloggning
Avsnittet Planera innehåller viktig information och vägledning
Det finns viktig information som ni måste känna till, för att ansöka och genomföra ert projekt, i avsnittet PlaneraÖppnas i nytt fönster.. Avsnittet ger er också vägledning och tips.
En ansökan som lämnas in till Tillväxtverket blir en allmän handling
En ansökan som kommit in till Tillväxtverket är en allmän handling. Därför kan uppgifter i en inlämnad ansökan bli offentliga. Det innebär att allmänheten på begäran kan ha rätt att få ta del av det som står i ansökan, oavsett om stöd beviljas eller inte.
Rätt att ta del av en allmän handling gäller inte om den skyddas av sekretess enligt lag. Det är offentlighets- och sekretesslagen som avgör vad som är sekretessbelagt eller inte. Om någon del i er ansökan innehåller affärshemligheter, som ni anser omfattas av sekretess, bör ni ange det i ansökan.
Innan Tillväxtverket lämnar ut en allmän handling görs en sekretessprövning av innehållet. Uppgifter som rör enskilda affärs- och driftsförhållanden med mera kan omfattas under sekretess om den enskilde antas lida ekonomisk skada om uppgiften röjs.