- Startsida
- Tillväxtverket
- Statistik och analys
- Statistik om företag
- Företagens villkor och verklighet 2023
- Livsmedelssektorn har hög tillväxtvilja - och stora hinder
Livsmedelssektorn har hög tillväxtvilja - och stora hinder
Tillväxtviljan är hög bland små och medelstora företag inom Livsmedelssektorn. Samtidigt upplever företagen inom Livsmedelssektorn större tillväxthinder än övriga företag. Största hindret för tillväxt är lagar och myndighetsregler, följt av bristande kompetensförsörjning samt bristande kapacitet i nuvarande lokaler.
Det visar Tillväxtverkets stora enkätundersökning Företagens villkor och verklighet 2023. Generellt sett skiljer sig svarsmönstret i undersökningen relativt mycket mellan Livsmedelssektorns olika delsektorer. Livsmedelssektorn har följande delsektorer:
- Primärproduktion (främst jordbruk)
- Livsmedelsindustri
- Livsmedelshandel
- Restaurang
I denna artikel jämförs resultaten fördelat på de olika delsektorerna samt mellan hela Livsmedelssektorn och Övriga företag (det vill säga alla företag som inte ingår i Livsmedelssektorn).
Mycket hög tillväxtvilja inom Restaurang och Livsmedelsindustri
Företag inom Livsmedelssektorn vill i högre utsträckning växa genom att anställa än Övriga företag. Särskilt hög är denna andel inom Restaurang. Där vill hela 70 procent av företagen växa genom att både öka omsättningen och anställa. Restaurang har legat högt i detta avseende redan innan pandemin, men vi ser nu en ytterligare ökning som kan bero på en strävan inom branschen att återgå till en normalnivå. Men även Livsmedelshandel och Livsmedelsindustrin ligger högt när det gäller att växa genom att både öka omsättningen och antalet anställda. Inom Primärproduktionen är det dock vanligare att vilja växa enbart genom att öka omsättningen. Bara 21 procent av företagen vill växa genom att anställa inom Primärproduktionen. En förklaring till detta är troligen att många företag i denna delsektor är soloföretag utan anställda.
Andel
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ja, men utan att anställa | 38,7 | 36,3 | 31,3 | 26,0 | 34,0 | 35,4 |
Ja, omsättning och anställda | 20,9 | 54,1 | 54,9 | 69,7 | 41,0 | 37,0 |
Investeringar och innovationer ses som viktiga för att Livsmedelssektorn ska kunna växa
Att investera i utrustning, lokaler och mark är en åtgärd som företagen i Livsmedelssektorn i betydligt högre utsträckning än Övriga företag ser som mycket viktigt för att kunna växa och utvecklas. Detta gäller samtliga delsektorer. Även ökat arbete med miljö- och klimatfrågor samt automatisering av arbetsmoment lyfts fram i högre utsträckning som mycket viktigs tillväxtåtgärder av företag inom Livsmedelssektorn. Även att utveckla nya varor/tjänster lyfts fram i något högre utsträckning som en viktig åtgärd för att företagen ska kunna växa. Viktigt att poängtera här är att frågan bara besvarats av de företag som vill växa.
Andel
Investera i utrustning, lokaler, mark | Utveckla nya varor/tjänster | Satsa på intern kompetensutveckling | Etablera nya försäljningskanaler | Öka företagets marknadsföring | Ökat arbete med miljö- och klimatfrågor | Anställa personal | Automatisering av arbetsmoment | Implementera nya digitala lösningar | Expandera internationellt | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Livmedelssektorn | 57,0 | 54,2 | 48,7 | 46,3 | 44,6 | 39,3 | 37,0 | 35,4 | 29,8 | 9,4 |
Övriga företag | 29,8 | 47,7 | 51,4 | 48,7 | 39,4 | 27,9 | 34,7 | 26,2 | 34,1 | 14,3 |
Skillnaderna mellan delsektorerna är mycket stora när det gäller vilka åtgärder som företagen ser som mycket viktiga för att kunna växa. Primärproduktionen sticker ut genom att företagen ser investeringar i utrustning, lokaler och mark samt automatisering av arbetsmoment som mycket viktiga åtgärder för att kunna växa. Livsmedelsindustrin och Livsmedelshandeln lyfter fram anställa personal, och utveckla nya vara och/tjänster som mycket viktiga tillväxtåtgärder. Restaurang sticker ut genom att i högre utsträckning lyfta fram anställa mer personal som en viktig tillväxtåtgärd. Ökat arbete med miljö- och klimatfrågor lyfts särskilt fram av Livsmedelshandeln.
Livsmedelsindustrin och Livsmedelshandeln är mest innovativa
Generellt sett förefaller små och medelstora företag inom Livsmedelssektorn att vara mindre innovativa än Övriga företag. Här avses andelen företag som har tagit fram nya eller väsentligt förbättrade varor och/eller tjänster under de senaste tre åren. Andelen företag i Livsmedelssektorn som tagit fram nya eller väsentligt förbättrade varor eller tjänster är 33 procent vilket är klart lägre än i Övriga företag (43 procent). Det är dock stora skillnader mellan delsektorerna. Livsmedelsindustrin och Livsmedelshandeln har en klart större andel innovativa företag än genomsnittet för Övriga företag, medan andelen innovativa företag är klart lägre inom Primärproduktionen.
Andel
Primärsektorn | Livsmedelsindustrin | Livsmedelshandeln | Restaurang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Varor och/eller tjänster | 22,3 | 51,9 | 53,6 | 39,1 | 33,3 | 43,2 |
Lagar och myndighetsregler störst tillväxthinder
Lagar och myndighetsregler är det största tillväxthindret inom Livsmedelssektorn. Hela 41 procent av företagen i Livsmedelssektorn ser detta som ett stort tillväxthinder. Högst är denna andel inom Primärproduktionen med 49 procent som ser detta som ett stort tillväxthinder, medan denna andel är lägre inom övriga delsektorer. Även i dessa ligger dock denna andel betydligt högre än genomsnittet för Övriga företag. En förklaring till att lagar och myndighetsregler utgör ett så stort tillväxthinder Livsmedelssektorn kan vara att sektorn har stor påverkan på miljö och hälsa och därför kan kräva mer reglering. Denna bör dock utformas på ett så effektivt sätt som möjligt.
Näst största tillväxthindret för företag i Livsmedelssektorn är bristande tillgång till lämplig arbetskraft som 31 procent av företagen ser som ett stort tillväxthinder. På tredje plats kommer kapacitet i nuvarande lokaler, utrustning och mark med 23 procent. Detta hinder är betydligt större inom Livsmedelssektorn än det är generellt bland Övriga företag. Även bristande tillgång till lån och krediter är betydligt större tillväxthinder inom Livsmedelssektorn jämfört med Övriga företag.
Andel
Lagar och myndighetsregler | Tillgång till lämplig arbetskraft eller kompetens | Kapacitet i nuvarande lokaler, utrustning, mark | Egen tid för företagets kärnverksamhet och strategiska frågor | Tillgång till lån och kredtier | Tillgång till externt ägarkapital | Tillgång till offentlig eller kommersiell service | Tillgång till transportsystem (tex vägar och järnväg) | Tillgång till bredband | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Livsmedelssektorn | 41,3 | 31,0 | 22,7 | 18,7 | 17,2 | 13,8 | 13,6 | 10,4 | 8,5 |
Övriga företag | 23,2 | 31,0 | 9,0 | 18,3 | 10,7 | 8,7 | 8,0 | 6,2 | 8,3 |
Sammantaget kan man säga att andelen företag i Livsmedelssektorn som ser olika faktorer som stora tillväxthinder generellt sett är högre än för övriga företag. Andel företag inom Livsmedelssektorn som upplever lagar och myndighetsregler som ett stort tillväxthinder har dock minskat något mellan 2020 och 2023. Tendensen är liknande i Övriga företag.
När det gäller andelen som ser tillgång till lämplig arbetskraft som ett stort tillväxthinder så ligger delsektorn Restaurang högst med 48 procent. I övriga delsektorer ligger denna andel under genomsnittet för Övriga företag som är 31 procent. Bristande tillgång till lån och krediter ses som ett stort hinder för tillväxt i särskilt hög utsträckning inom Livsmedelsindustrin (29 procent) och Restaurang (24 procent). Att tillgången till bredband är otillräcklig lyfts fram som ett stort tillväxthinder framför allt inom Livsmedelshandeln (13 procent) och Restaurang (12 procent).
Lagar och myndighetsregler
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 49,2 | 27,1 | 31,8 | 34,0 | 41,3 | 23,2 |
Tillgång lämplig arbetskraft
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 25,0 | 29,8 | 23,4 | 47,7 | 31,0 | 31,0 |
Kapacitet i nuvarande lokaler
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 21,4 | 25,6 | 20,7 | 26,1 | 22,7 | 9,0 |
Egen tid för strategiska frågor
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 16,0 | 31,0 | 28,4 | 15,7 | 18,7 | 18,3 |
Tillgång till lån och kredtier
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 11,6 | 29,2 | 20,7 | 23,7 | 17,2 | 10,7 |
Tillgång till ext ägarkapital
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 10,5 | 18,4 | 17,1 | 17,5 | 13,8 | 8,7 |
Offentlig & kommersiell service
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 10,6 | 8,6 | 18,4 | 17,6 | 13,6 | 8,0 |
Tillgång till transportsystem
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 9,5 | 12,0 | 13,1 | 10,3 | 10,4 | 6,2 |
Tillgång till bredband
Primärproduktion | Livsmedelsindustri | Livsmedelshandel | Restauang | Livsmedelssektorn | Övriga företag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stort hinder | 5,8 | 2,0 | 13,2 | 12,4 | 8,5 | 8,3 |
Företag i Livsmedelssektorn upplever större problem med att driva företag
I undersökningen har företagen tillfrågats i vilken mån de upplever ett antal utvalda faktorer som ett problem. Det visar sig då att företag inom Livsmedelssektorn generellt sett i högre utsträckning ser dessa faktorer som stora problem jämfört med Övriga företag. Detta gäller i allra störst utsträckning strängare regler jämfört med övriga EU-länder, mängden uppgifter som ska lämnas till myndigheter samt långa handläggningstider hos myndigheter. Det är framför allt företag inom Primärproduktionen som ser dessa faktorer som stora problem för att driva företag.
Andel
Mängden uppgifter som ska lämnas till myndigheter | Strängare regler jämfört med andra EU-länder | Långa handläggningstider hos myndigheter | Avgifter och kostnader att följa regler | Den tid det tar att följa regler | Olika tolkning av regler, såväl inom som mellan myndigheter | Svårt att hitta/förstå myndigheters information om regler | Bemötande hos myndigheter | Saknas enkla digitala tjänster att utföra ärenden hos myndigheter | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Livmedelssektorn | 34,6 | 34,6 | 31,5 | 30,6 | 27,5 | 27,0 | 23,3 | 11,4 | 11,4 |
Övriga företag | 18,0 | 13,7 | 19,3 | 16,5 | 13,6 | 16,8 | 16,3 | 8,6 | 9,2 |
Branschspecifika regler, Miljöregler och Plan- och byggregler ses som mycket betungande
Det är framför allt Branschspecifika regler, Miljöregler och Plan- och byggregler som företag inom Livsmedelssektorn i högre utsträckning anser vara mycket betungande jämfört med Övriga företag. Samtidigt finns det flera regelområden som företagen inom Livsmedelssektorn inte i lika stor utsträckning anser vara mycket betungande. Detta gäller till exempel regler om offentlig upphandling och dataskydd.
Andel
Branschspecifika regler | Miljöregler | Regler kring att ha anställda | Plan- och byggreger | Skatte- och momsregler | Offentlig upphandling | Regler kring fakturering, bokföring och redovisning, årsredovisning | Regler om dataskydd och informationssäkerhet | Regler kring handel med andra länder | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Livmedelssektorn | 20,9 | 17,6 | 13,8 | 12,2 | 11,9 | 8,2 | 8,0 | 8,0 | 3,1 |
Övriga företag | 7,0 | 10,8 | 16,4 | 9,4 | 14,6 | 14,6 | 11,3 | 12,9 | 4,9 |
Delsektorerna inom Livsmedelssektorn löser kompetensbrist på olika sätt
Som redan har nämnts är bristande tillgång till lämplig arbetskraft det näst största tillväxthindret för små och medelstora företag inom Livsmedelssektorn. Hela 31 procent av de små och medelstora företagen inom Livsmedelssektorn anser att detta är ett stort tillväxthinder.
Det visar sig dock att de företag i olika delsektorer inom Livsmedelssektorn agerar på olika sätt när de behöver ytterligare kompetens. Medan Primärproduktionen i högre utsträckning köper/hyr in kompetens och samarbetar med andra företag när de behöver ytterligare kompetens så satsar företag inom Livsmedelsindustrin, Livsmedelshandeln och Restaurang istället mer på att rekrytera personal och på att utbilda redan anställda.
Andel
Rekryterar person | Utbildar redan anställda genom extern praktik/utbildning | Utbildar redan anställda genom intern utbildning | Köper/hyr in kompetens | Samarbetar med andra företag | Samarbetar med lärosäte/skola | |
---|---|---|---|---|---|---|
Primärproduktion | 11,7 | 13,3 | 13,0 | 33,7 | 28,8 | 7,1 |
Livsmedelsindustri | 42,0 | 31,9 | 43,4 | 15,9 | 27,1 | 3,4 |
Livsmedelshandel | 42,3 | 21,4 | 35,3 | 24,0 | 21,9 | 4,0 |
Restaurang | 47,6 | 22,8 | 35,0 | 19,6 | 19,1 | 6,2 |
Livmedelssektorn | 27,7 | 18,0 | 24,0 | 27,5 | 25,0 | 6,2 |
Övriga företag | 24,9 | 19,6 | 22,8 | 28,0 | 36,0 | 5,7 |
Att få sökande med rätt attityd och yrkeserfarenhet största hindren vid rekrytering
Företag inom Livsmedelssektorn upplever ungefär lika stora hinder vid rekrytering som Övriga företag. De största hindren är att få sökanden med rätt attityd, tillräcklig yrkeserfarenhet samt med specifik kompetens/behörighet. Företag har dock något svårare att rekrytera personal eftersom sökanden inte kan ordna bostad på orten samt att få sökanden som kan tänka sig flytta till orten. Delsektorn Restaurang sticker ut genom att generellt sett möta större hinder vid rekryteringar än övriga delsektorer. Svårast för denna delsektor är att få sökanden med tillräcklig yrkeserfarenhet och rätt attityd.
Andel
Att få sökande som har rätt attityd, är ansvarstagande och självgående | Att få sökande med tillräcklig yrkeserfarenhet | Att få sökande med specifik kompetens/behörighet | Att få sökande med rätt utbildning | Att sökanden inte kan ordna bostad på orten | Att få sökande som kan tänka sig flytta till orten | |
---|---|---|---|---|---|---|
Livmedelssektorn | 40,7 | 39,6 | 32,6 | 27,7 | 22,8 | 20,5 |
Övriga företag | 37,5 | 37,7 | 36,9 | 27,8 | 16,5 | 14,5 |
Sammanfattande slutsatser
Tillväxtviljan är hög bland små och medelstora företag inom Livsmedelssektorn. Samtliga delsektorer utom Primärproduktionen har en klart högre tillväxtvilja än Övriga företag. Samtidigt möter företagen inom Livsmedelssektorn större tillväxthinder än övriga företag. Största hindret för tillväxt i Livsmedelssektorn är lagar och myndighetsregler, bristande tillgång på lämplig arbetskraft och kapacitet i nuvarande lokaler, utrustning och mark. Lagar och myndighetsregler är ett tillväxthinder som staten och andra myndigheter har möjlighet att minska, samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är svårt att komma ifrån att livsmedelsområdet är ett regeltungt område.
För att förbättra kompetensförsörjningen inom Livsmedelssektorn behöver fler personer utbildas inom bristyrken och bristutbildningar, men i många fall krävs även att personer upplever det som mer attraktivt att arbeta inom sektorn. För att uppnå detta behövs ett samarbete mellan samtliga aktörer i Livsmedelssektorn.
Livsmedelssektorn kännetecknas även av en lägre andel innovativa små och medelstora företag än genomsnittet för Övriga företag. Tittar man närmare på de olika delsektorerna kan man dock konstatera att detta främst gäller Primärproduktionen och Restaurang medan Livsmedelsindustrin och Livsmedelshandeln är mer innovativa än genomsnittet för Övriga företag. Även inom detta område krävs ett samarbete mellan alla aktörer för att främja innovationer. I detta sammanhang kan man notera att utveckling av nya varor och tjänster lyfts fram som en viktig tillväxtåtgärd av många företag inom Livsmedelssektorn.
Fakta om Företagens villkor och verklighet 2023
- Cirka 22 200 små och medelstora företag (0–249 anställda) har kontaktats. Drygt 6600 har besvarat enkäten vilket motsvarar en svarsfrekvens på 30 procent.
- Undersökningens resultat är representativt för cirka 400 000 företag. Urvalet är stratifierat på bransch, antal anställda och län.
- Företag med mindre än 400 000 kronor i omsättning per år ingår inte i undersökningen.
- Undersökningen består av drygt 30 frågor inklusive bakgrundsfrågor.
- Undersökningen genomfördes under perioden januari 2023 till april 2023.
- Tidigare undersökningar har genomförts vart tredje år med start 2002.