- Startsida
- Tillväxtverket
- Om Tillväxtverket
- Våra uppdrag
- Service i landsbygder
Service i landsbygder
Utan service inga företag. Utan företag ingen service. Kommersiell och offentlig service behövs för att skapa miljöer där det är attraktivt att bo, arbeta och driva företag.
Vi arbetar främst med att stärka den kommersiella servicen som dagligvaror och drivmedel i landsbygder. Denna samordnas ofta med ombudsfunktioner för annan grundläggande service som post/paket, apotek och betaltjänster.
Mål
Vi främjar tillgängligheten till kommersiell och viss offentlig service för företag och medborgare i serviceglesa områden.
Bakgrund
Service är basen för att en plats ska fungera. Tillgänglighet till olika typer av service är en förutsättning för näringslivets konkurrenskraft. Tillväxtverkets kartläggningar visar att tillgängligheten till kommersiell service varierar stort mellan olika delar av landet och framför allt mellan täta miljöer och landsbygder.
Vårt uppdrag omfattar både kommersiell och offentlig service, men vår utgångspunkt är alltid den kommersiella servicen. Det kan till exempel vara i form av en matbutik eller bensinmack. Den offentliga servicen i vårt arbete handlar om att ge kommersiella aktörer fler ben att stå på. Vi arbetar inte med generella frågor om skola, vård och omsorg. Det är kommunernas ansvar.
I begreppet grundläggande kommersiell service ingår dagligvaror, drivmedel, postombud, apoteksombud och grundläggande betaltjänster.
Arbetssätt
Vi utvecklar och förmedlar kunskap till andra myndigheter, regionalt utvecklingsansvariga och andra relevanta aktörer om tillgänglighet till kommersiell och offentlig service.
Tillväxtverket stärker och samordnar regionernas arbete med kommersiell service med kunskap och nätverk och genom att fördela medel som regionerna kan använda till att stödja dagligvarubutiker och drivmedelsstationer.
I olika landsbygder behövs speciella lösningar för att upprätthålla servicenivån. Därför finansierar Tillväxtverket olika idéer inom Landsbygdsprogrammet. Kunskapen vi får från projekten omsätter vi i vårt metodstöd till regioner och kommuner.
Resultat
Guider och verktyg
Publikationer
- Tillgänglighet till kommersiell och offentlig service 2024
- Redovisning av arbetet med att främja tillgänglighet till kommersiell och viss offentlig service för företag och medborgare i serviceglesa områden Pdf, 1.5 MB.
- Med samverkan som nav
- Metodstöd för regionala serviceprogram
- Kommersiell service ger robustare samhälle
- Företagens behov av service i gles- och landsbygder
Webbinarier
- Faktorer för ett framgångsrikt servicearbete, webbinarium landsbygdsnätverket Länk till annan webbplats.
- Vad betyder grundläggande kommersiell service för en plats? - Liv Edström - SLU Play - Swedish University of Agricultural Sciences Länk till annan webbplats.
- Faktorer för ett framgångsrikt servicearbete, webbinarium landsbygdsnätverket Länk till annan webbplats.
Statistik och analys
Nätverk
Finansiering
Kontakt
Pär Ove Bergquist
parove.efternamn@tillvaxtverket.se