- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Om våra olika stöd
- Korttidsarbete
- Efter beslut
- Överklagan - så går det till
Överklagan - så går det till
Om du anser att Tillväxtverket fattat ett felaktigt beslut i ditt ärende, har du möjlighet att överklaga inom tre veckor.
Hur du överklagar ett beslut
Om du inte är nöjd med Tillväxtverkets beslut kan du överklaga beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt. När du överklagar ska du skriva:
- Vilket beslut du överklagar genom att ange ärendets referensnummer och datum för beslutet
- Vad du tycker är fel i beslutet och hur du vill att beslutet ändras
- Företagets kontaktuppgifter: företagsnamn, organisationsnummer, postadress, telefonnummer och e-postadress
- Dina kontaktuppgifter: namn, personnummer, postadress, telefonnummer och e-postadress.
Om du anlitar ombud ska du uppge kontaktuppgifter till ombudet. Om du har handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning kan du skicka med kopior på dessa.
Inom tre veckor från den dag då du tog emot beslutet måste ditt överklagande ha kommit till Tillväxtverket.
Skicka överklagandet med e-post till registraturen@tillvaxtverket.se. Du kan också skicka överklagandet som ett brev till Tillväxtverket, Box 4044, 102 61 Stockholm.
Det här händer när du skickat in din överklagan
Tillväxtverket prövar först om överklagandet kommit in i rätt tid. Om överklagandet kommer in för sent kan det avvisas. Efter det överlämnar Tillväxtverket överklagandet tillsammans med alla handlingar i ärendet till förvaltningsrätten för prövning. I vissa fall kan Tillväxtverket själva ompröva beslutet.
Hur vi hanterar ett överklagat ärende
I de ärenden som ger den överklagande rätt betalar Tillväxtverket ut stödet, men i vissa principiellt viktiga fall har myndigheten valt att överklaga förvaltningsrättens dom. Anledningen till detta är att vi arbetar med helt ny lagstiftning och det inte finns en etablerad praxis. I vissa fall återförvisar förvaltningsrätten ett ärende. Det innebär att Tillväxtverket gör ytterligare en prövning utifrån förvaltningsrättens önskemål.
Överklagandeprocessen
Överklagandeprocessen sker i fyra steg:
Bra att veta efter dom
Det är viktigt att du läser igenom förvaltningsrättens avgörande noga för att förstå vad just din dom innebär.
- Domstolen har inte alltid tagit ställning till om företaget har rätt till stöd vid korttidsarbete, utan kan även återförvisa ärendet på grund av att motiveringen i det överklagade beslutet inte varit tillräckligt tydlig. I dessa fall behöver Tillväxtverket pröva frågan om stöd på nytt och tydligare motivera vad som legat till grund för beslutet.
- Om förvaltningsrätten bifaller överklagan och helt eller delvis upphäver Tillväxtverkets beslut innebär det att Tillväxtverket gör en ny prövning av ärendet. Det kan leda till att Tillväxtverket ändrar beslutet eller att myndigheten fattar ett nytt beslut om återkrav eller avslag. Det kan också betyda att ett beslut med samma innebörd som tidigare fattas igen.
- Om förvaltningsrätten bifaller hela överklagan efter att ha prövat grunden till avslaget och/eller återkravet, kommer Tillväxtverket att hantera ärendet i enlighet med domen.
OBS: I vissa fall skriver förvaltningsrätten att de både bifaller överklagandet och upphäver Tillväxtverkets beslut – helt eller delvis. I sådana fall behöver Tillväxtverket göra en bedömning om domstolen har prövat ärendet i sak eller inte. Sådana domar kan leda både till att Tillväxtverket fattar ett nytt avslag/återkrav eller att Tillväxtverket fattar ett nytt beslut om stöd.