- Startsida
- Tillväxtverket
- Guider och verktyg
- Hållbarhetsguide för besöksnäringen
Hållbarhetsguide för besöksnäringen
Utveckla ert arbete för hållbarhet. I denna guide finns råd, verktyg och checklistor som stöd för en systematisk process.
Processen kan användas av många typer av verksamheter även om den fokuserar på turism och besöksnäring; den togs fram som stöd för detta arbete inom destinationer, större besöksföretag, kommuner och regioner. Innan ni sätter igång, läs gärna om nyttan med hållbarhetsarbete inom turism och besöksnäring.
Följ guidens sex steg för att få en tydlig process för ert arbete för hållbarhet. Som underlag gör ni först en nulägesanalys och en omvärldsanalys.
Nulägesanalys
Vad gör ni redan bra? Vad har ni inte gjort än? Gör nulägesanalysen för att ha underlag till mål och handlingsplan i kommande steg.
Omvärldsanalys
Vilka krav och ramar finns för ert hållbarhetsarbete? Vad är redan gjort av andra? Gör en omvärldsanalys ur flera perspektiv, för att få en bild av ”spelplanen”.
1. Identifiera hållbarhetsområden
Vad är viktigast för er att arbeta med? Vilka är era intressenter, och vad är viktigast för dem?
2. Bestäm ambitionsnivån
Vilken ambitionsnivå ska ni ha för varje område? Arbetet blir lättare om ni har en tydlig överenskommelse om ambitionsnivåerna.
3. Sätt mål för ert hållbarhetsarbete
Konkreta mål ger tydliga ramar för arbetet. Följ råden för att sätta mål som ni har kontroll över och kan påverka.
4. Skriv en handlingsplan
Utgå från era mål och skriv en detaljerad handlingsplan. Här finns stöd för att göra en plan som ger er goda förutsättningar.
5. Genomför hållbarhetsarbetet
Redan under arbetets gång, börja kommunicera om det ni gör, och följ upp mot mål och åtaganden. Här finns också stöd för att hantera utmaningar som kan uppstå.
6. Följ upp hållbarhetsarbetet
Utvärdera arbetet och följ upp resultaten, gärna varje kvartal, men minst en gång per år. Här finns mallar och råd.
Om hållbarhetsguide för besöksnäringen
Guiden har utvecklats inom ramen för regeringsuppdraget Hållbar produktutveckling (HPU) med fokus på natur- och kulturturism 2016–2019. Syftet var att hitta ett gemensamt ramverk för att uppnå hållbar utveckling över tid.
Målgrupp för guiden är främst aktörer inom det stödjande systemet för besöksnäring, exempelvis besöksnäringsfunktioner inom regioner, destinationsorganisationer, regionala turismorganisationer, regionala projekt, biosfärområden och kommunförbund. Guiden kan även användas av större företag och aktörer inom närliggande områden och branscher.