Stärkt tillgänglighet till kommersiell service i landsbygder – i ytterligare åtta kommuner
Kommersiell service är en viktig pusselbit för samhällen där människor vill bo, jobba och driva företag. Tillväxtverket har sedan 2022 arbetat för att stärka tillgängligheten till lokal service i landsbygdskommuner. En satsning som nu utökas.


Flera saker behöver fungera ihop för att en plats ska behålla sin service. Som mataffär, mackar, post, bankomater och apotek. Då blir behovsanpassning, lokalt engagemang och samverkan mellan olika aktörer viktiga faktorer.
– Nu har vi utvidgat Tillväxtverkets satsning Kommuner för serviceutveckling där 15 kommuner redan kommit en god bit på vägen. Erfarenheten visar att kommuner med ganska små medel och enkla metoder kan bidra till att underlaget för service stärks. Knepet är att arbeta långsiktigt och tillsammans med andra, säger Camilla Jägerhem, programansvarig.
Sammanlagt 23 kommuner
Vilka vägar finns för en kommun som vill stärka tillgängligheten till kommersiell service i sina landsbygder? Med processledning och finansiering från Tillväxtverket har den resan nu påbörjats i åtta nya kommuner runt om i Sverige. Till hjälp har de erfarenheterna från 15 kommuner som gått före och kommer att lämna över sitt lärande och resultat i slutet av maj 2024.
För de sammanlagt 23 kommunerna som arbetar med serviceutveckling har Tillväxtverket totalt beslutat om drygt 11 miljoner kronor i stöd. Medlen kommer från Landsbygdsprogrammet.
Om projektet
Vad? Kommunerna ska etablera samarbeten med lokalsamhället och utveckla interna arbetssätt och rutiner för att stötta lokal serviceutveckling. Fokus är på grundläggande kommersiell service som dagligvaror och drivmedel.
När? Januari 2024-mars 2025.
Var? Sollefteå, Köping, Mullsjö, Högsby, Älmhult, Ljungby, Laholm och Tjörns kommuner.
Inspireras av åtta kommuner
Kontakt
Camilla Jägerhem
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se
Erika Holmgren
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se