- Startsida
- Tillväxtverket
- Om Tillväxtverket
- Våra uppdrag
- Handläggningstider och myndighetskontakter
Handläggningstider och myndighetskontakter
Elva nationella myndigheter och länsstyrelserna har i uppdrag att följa upp de förenklingspolitiska målen om handläggningstider samt bemötande och service. Tillväxtverket ska analysera resultatet och lämna förslag som bidrar till enklare myndighetskontakter för företag och att målen nås.
Långa och oförutsägbara handläggningstider hos myndigheter kan påverka företagens tillväxt och konkurrenskraft negativt. Myndigheters service och bemötande är viktigt för ett konkurrenskraftigt företagsklimat.
Mål för förenklingspolitiken
Regeringen har fem mål för förenklingspolitiken. Ett mål är att förvaltningsmyndigheters handläggningstider för ärenden som rör företag ska bli kortare och mer transparenta och den förväntade handläggningstiden ska synliggöras för den sökande i fler ärendekategorier. Ett annat mål är att förvaltningsmyndigheters bemötande och service till företag ska vara företagsanpassat och väl fungerande.
Delrapport 2025
I delrapport 2025 med tillhörande bilaga går det bland annat att läsa om uppföljningen av handläggningstider mellan 2023 och 2024 och den första uppföljningen av bemötande och service hos några av myndigheterna. I delrapport 2025 lämnar Tillväxtverket inte några nya rekommendationer utan bedömer att rekommendationerna i delrapport 2024 fortfarande är aktuella och relevanta.
Uppföljning av handläggningstider mellan 2023 och 2024
På totalen är den procentuella förändringen av den genomsnittliga handläggningstiden mellan 2023 och 2024 en ökning med cirka 20,5 procent. En myndighets rapportering av handläggningstider får stor påverkan på den totala procentuella förändringen av den genomsnittliga handläggningstiden. Myndighetens förklaring till flera av ökningarna är att man befinner sig i skarven mellan två olika programperioder, att fler ansökningar om slututbetalning kommit in, sjukskrivningar och omallokering av resurser till utveckling av handläggningssystem för nya stöd. Om man exkluderar den myndighetens handläggningstider blir den totala ökningen istället cirka 2,1 procent.
Uppföljning av bemötande och service
För fyra av myndigheterna är det för första gången inom uppdraget möjligt att följa utvecklingen av service och bemötande. En av de fyra myndigheterna redovisar ett förbättrat nöjdhetsvärde jämfört med nollbasmätningen medan tre redovisar försämrade nöjdhetsvärden.
Tidigare delrapportering
Från och med 2024 består delrapporteringen av en delrapport med tillhörande bilaga. Bilagan innehåller mer myndighetsspecifik information. Bilagan bör läsas tillsammans med huvudrapporten för att få en helhetsbild.
Uppdraget
I september 2022 fick nio nationella myndigheter i uppdrag att följa upp sitt arbete mot de två målen och vid behov vidta lämpliga åtgärder. Myndigheterna ska redovisa till Tillväxtverket, senast den 15 februari, under perioden 2023-2029.
Redovisningen ska inkludera handläggningstiderna för utvalda ärendetyper och vilka åtgärder som har vidtagits för att förkorta handläggningstiderna. Redovisningen ska också besvara hur nöjda företagen är med sina kontakter med myndigheten och på vilket sätt myndigheten arbetar med att förbättra bemötande och service.
Tillväxtverket sammanställer och analyserar myndigheternas underlag i en sammanfattande rapport som ska lämnas till Klimat- och näringslivsdepartementet senast den 15 april 2023-2028. Tillväxtverket ska även lämna förslag som kan bidra till att nå de förenklingspolitiska målen. Uppdraget ska slutredovisas senast den 30 april 2029.
Sedan december 2023 omfattas även länsstyrelserna av uppdraget. Deras uppdrag och redovisningar samordnas av Länsstyrelsen i Kronobergs län. Den första redovisningen gjordes i februari 2025 till Klimat- och näringslivsdepartementet med kopia till Tillväxtverket.
Sedan juni 2024 omfattas även Patent- och registreringsverket och Socialstyrelsen av uppdraget. Deras första redovisning till Tillväxtverket gjordes i februari 2025.
Sammantaget omfattas följande myndigheter av uppdraget:
- Bolagsverket
- Energimarknadsinspektionen
- Försäkringskassan
- Inspektionen för vård och omsorg
- Jordbruksverket
- Naturvårdsverket
- Lantmäteriet
- Länsstyrelserna
- Patent- och registreringsverket
- Socialstyrelsen
- Trafikverket
- Transportstyrelsen
Uppföljning av handläggningstider till och med delrapport 2025
Myndigheterna har i dialog med Tillväxtverket valt ut totalt 40 ärendetyper som ska ligga till grund för uppföljningen av handläggningstider under uppdragets genomförande. Alla myndigheter har rapporterat en nollbasmätning för sina utvalda ärendetyper. De myndigheter som har omfattats av uppdraget sedan start har även rapporterat efterföljande år.
Ärendetyperna är av olika karaktär och mängden ärenden skiljer sig mycket åt. Det finns även vissa skillnader till exempel när det gäller metod för beräkning av handläggningstid och vilken tidsenhet som används. Handläggningstiderna bör därför inte jämföras mellan ärendetyperna.
Det går att ta del av de genomsnittliga handläggningstiderna i diagrammet (tiderna redovisas med en decimal). Vilka år som redovisas för respektive ärendetyp varierar. Närmare information om myndigheternas mätningar, resultat och utvecklingen över tid finns i delrapport 2025 med tillhörande bilaga.
Antal dagar
2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|
Registrering nybildning aktiebolag | 13,6 | 9,3 | 11,0 |
Uppföljning av bemötande och service till och med delrapport 2025
Alla nationella myndigheter som omfattas av uppdraget har i dialog med Tillväxtverket valt ut minst en mätning som ska ligga till grund för uppföljningen av service och bemötande under uppdragets genomförande. Vilka delar av verksamheten som mäts och vilken mätmetod som används skiljer sig åt mellan myndigheterna. När det gäller länsstyrelserna pågår fortfarande dialog om urval och metod för uppföljningen.
Samtliga nationella myndigheter har redovisat en nollbasmätning och fyra av dem har även rapporterat resultat från en efterföljande mätning.
Närmare information om myndigheternas mätningar och resultat finns i delrapporten 2025 med tillhörande bilaga.
Resultat från tidigare uppföljning
Tillväxtverket har tidigare följt upp förenklingsarbetet på 19 olika myndigheter för perioden 2014-2020. Myndigheterna hade då i uppdrag att följa upp och arbeta mot målen att handläggningstiderna skulle minska, att fler företagare skulle vara nöjda med sina kontakter och att myndigheter skulle ha ett mer systematiskt samråd med företagare. Slutrapporten visar på en viss positiv utveckling från år 2014 till 2020.
Kontakt
Michael Heuman
Enheten Enklare myndighetskontakter
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se