
Ta fram en strategi för hållbar urban utveckling
Nu finns det möjlighet för kommuner och städer att ta fram en territoriell strategi för områdes hållbara utveckling. Det kan vara en strategi för en enskild stad, flera städer i nätverk eller ett större geografiskt stadsområde. När strategin är framtagen finns det möjlighet att ta del av finansiering inom Regionalfonden.
Vem kan söka?
Huvudsökande ska vara region, kommun/stad eller kommunalförbund .
Vad kan ni söka för?
Ta fram en territoriell strategi för hållbar urban utveckling.
Hur mycket kan ni få i stöd?
En framtagen territoriell strategi är en förutsättning för att kunna ta del av finansiering för hållbar urban utveckling i Regionalfonden. Inget stöd kommer dock tilldelas för att ta fram en territoriell strategi.
Vad handlar erbjudandet om?
Det här är det första steget i Regionalfondens satsning för hållbar urban utveckling. I detta steg öppnar vi upp för att ta fram och skicka in en territoriell strategi för hållbar urban utveckling.
En framtagen territoriell strategi är en förutsättning för att ta del av finansiering för hållbar urban utveckling i Regionalfonden. Över 67 miljoner euro av Sveriges EU-finansiering från Regionalfonden ska gå till hållbar urban utveckling fram till 2030 och detta är första steget för att kunna ta del av finansieringen. Framtagna strategier ska tillföra en lokal anpassning av det nationella programmet och konkretisera insatser utifrån den lokala kontexten. Framtagandet ska även stimulera och konkretisera hur samverkan mellan olika aktörer ska ske och främja synergieffekter med andra initiativ och finansieringskällor.
Det är möjligt att inleda processen med att ta fram en ny strategi men det är också möjligt att bygga vidare på befintliga måldokument och analyser och anpassa till Regionalfondens krav.
Tillväxtverket tillhandahåller en mall som kan användas för skrivandet av de territoriella strategierna. Notera att det är valfritt att använda mallen men att strategin ska innehålla alla delar som beskrivs i mallen.
Framtagna strategier kommer att bedömas och i konkurrens med övriga strategier. Upp till fem strategier kommer att prioriteras och ges möjlighet att ansöka om medel för hela eller delar av strategins genomförande. Tillväxtverket kommer anordna ett prioriteringsmöte i maj 2024.
En blandning av strategiernas geografiska avgränsning kommer att eftersträvas utifrån följande tre alternativ:
- Enskilda städer av olika storlek.
- Funktionellt avgränsade stadsregioner.
- Städer eller stadsregioner i nätverk.
I arbetet med att ta fram strategier kommer sökande erbjudas ett nationellt kunskapsstöd för att säkerställa att strategierna uppfyller kraven. Det nationella kunskapsstödet ska även verka för att skapa synergier med andra initiativ och program och kompletterande finansiering. Det kommer även att verka som en plattform för nätverksskapande. Kunskapsstödet kommer också erbjuda icke-finansiellt utbyte med sökanden som inte beviljas finansiering för strategins genomförande.
Hållbar urban utveckling inom regionalfonden
Insatserna som finansieras inom hållbar urban utveckling ska bidra till:
- Att hantera alltmer komplexa utmaningar genom att stärka utvecklings- och innovationskapaciteten i städer.
- Att påskynda omställningen till hållbara städer genom implementering och uppskalning av hållbara lösningar. Ny kunskap, innovationer och arbetssätt ska ge avtryck i stadsmiljön och framgångsrika lösningar ska testas i större skala.
Hållbar urban utveckling i det nationella regionalfondsprogrammet består av tre prioriteringar indelade i flera specifika mål. Insatser inom prioritering 3 och 4 är obligatoriska att ha med i sin strategi. Insatser inom prioritering 5 är valbar.
Prioritering 3: Stärka innovations- och utvecklingskapaciteten samt lärandet i och mellan städer
Prioriteringen är uppdelad i tre särskilda mål:
- 1.1 Stärk forskning och innovation.
- 1.2 Säkra nyttan av digitaliseringen.
- 1.3 Stärk små och medelstora företags tillväxt och konkurrenskraft.
Stärk forskning och innovation handlar om att utveckla stödstrukturer där kunskaper och innovationer utbyts mellan det offentliga, forskningscentrum och företag och optimerar lösningar i demonstrationsmiljöer.
Insatserna för att Säkra nyttan av digitaliseringen kan skapa förutsättningar för att digitaliseringens möjligheter och relaterad teknik implementeras i städerna i en snabbare takt och att svenska städer nyttjar den potential som digitaliseringen skapar för både ekonomisk utveckling och innovativ urban utveckling. Digitaliseringen har potential att stärka, komplettera och överbrygga brister i den byggda miljön, bland annat genom nya kommunikationsmedel och nya sätt att stärka tillgången till service och mötesplatser, men också genom att underlätta en mer effektiv och hållbar resursanvändning. Digitaliseringen kan även bidra till nya lösningar inom social innovation och socialt företagande.
Insatserna kan förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft och skapandet av arbetstillfällen genom att stärka offentlig sektors förmåga att agera kund och efterfråga hållbara lösningar genom exempelvis offentlig upphandling. Flera företag ser offentliga myndigheter som potentiella nyckelkunder för utveckling av innovationer och värdeerbjudanden till välfärdens gagn. Företagare kan se sina första potentiella kunder i offentliga aktörer som vågar satsa på nya lösningar. Sociala företag och företag inom kulturella och kreativa näringar är exempel där offentlig sektor är en potentiellt viktig partner och finansiär för att kunna genomföra social innovation.
Prioritering 4: Öka takten i omställningen genom implementering och uppskalning av hållbara lösningar i städer
Prioriteringen är uppdelad i tre särskilda mål:
- 2.1 Främja energieffektivitet
- 2.4 Anpassa till klimatförändringarna
- 2.6 Främja cirkulär ekonomi
Insatserna inom specifikt mål Främja energieffektivitet ska bidra till att det omfattande renoverings- och upprustningsbehov som finns i stora delar av befintligt bostadsbestånd sker på ett sätt som både minskar energianvändning men även säkerställer att de utförs med varsamhet, med hänsyn till kulturmiljövärden och de som bor i och använder sig av en byggnad och dess omgivning.
Insatserna i målet Anpassa till klimatförändringarna ska bidra till att anpassa samhället till de risker som kan uppstå till följd av ett klimat i förändring. Ett klimat i förändring behöver beaktas i den fysiska planeringen genom att planera för bland annat ökad nederbörd, behov av att kunna dämpa temperaturen vid värmeböljor och liknande. Städer och tätbebyggda områden är särskilt känsliga för klimateffekter som översvämning och ökade temperaturer (Nationell strategi för klimatanpassning).
Insatserna i målet Främja cirkulär ekonomi ska bidra till att dagens resursanvändning förändras så att uttaget av ny råvara och deponering av avfall minskas, vilket i sin tur leder till minskade utsläpp av växthusgaser. Övergången till cirkulär ekonomi innebär intensifiering av omställningsprocesser som kräver insatser hos både företag och en bred allmänhet för att bidra till såväl en förstärkt klimatmedvetenhet som hållbara konsumtionsmönster.
Prioritering 5: Hållbar mobilitet
Prioriteringen innehåller ett särskilt mål:
- 2.8 Främja hållbar mobilitet i städerna
För att hållbar mobilitet i städer ska kunna bli verklighet krävs ett helhetsgrepp som inbegriper mer än bara själva investeringen i väg eller cykelbana. Fler innovativa idéer behöver testas och skalas upp.
Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för hållbar mobilitet genom insatser som spänner över hela mobilitetsspektrumet och planeringscykeln. Det kan handla om insatser i flera dimensioner så som innovation inom policy och regelverk, så väl som insatser för beteendeförändringar. Det kan även till viss del vara att facillitera för snabbare genomslag av innovation genom investeringar för test, demonstration och uppskalning. Insatser ska utgå från ett innovativt förhållningssätt som tydligt bidrar med mervärde utifrån platsens särskilda förutsättningar oavsett om det är en större eller mindre stad, en enskild stad eller en större funktionell stadsregion.
En stor del av finansieringen av transportinfrastruktur fokuseras till insatser för om- eller nybyggnation. Dessa insatser är mycket kostsamma och finansieras till stor del av ordinarie offentliga finansieringsstrukturer. Insatserna inom regionalfonden ska komplettera dessa insatser med innovativa insatser som först och främst minskar behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt eller åtgärder som bidrar till ett mer effektivt utnyttjande av befintliga resurser och infrastruktur.
Vad ska en territoriell strategi innehålla
En territoriell strategi för ert områdes hållbara utveckling kan vara en strategi för en enskild stad, flera städer i nätverk eller ett större geografiskt stadsområde. En territoriell strategi ska utformas i enlighet med artikel 29, i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/10601 och innehålla delar specificerade nedan:
- Information om vilket geografiskt område som täcks in av strategin
- En analys av områdets utvecklingsbehov och möjligheter, inbegripet kopplingar av ekonomisk, social och miljömässig karaktär.
- En beskrivning av insatser som ska genomföras för att hantera områdets konstaterade utvecklingsbehov och möjligheter enligt (2).
- Strategierna ska innehålla beskrivning av insatser inom flera specifika mål i både prioritering 3 och 4. Insatser inom prioritering 5 är valbara.
- Strategierna får vara bredare än möjliga insatser inom nationella regionalfondsprogrammet, men av strategin ska det framgå vilka typer av insatser som avses att finansieras inom respektive prioritering.
- Uppskattning av kostnaden för insatserna enligt (5).
- En beskrivning av organisationers deltagande vid utarbetandet och genomförandet av strategin.
Omfattningen ska vara max 25-30 sidor (exklusive eventuella referenser och bilagor).

Mer information
Så ansöker ni
När ni påbörjar att framtagandet av er strategi ska ni meddela Tillväxtverket via mail till nationella.regionalfondsprogrammet@tillvaxtverket.se. Det är av vikt att Tillväxtverket vet vilka strategier som är under framtagande för att vi ska kunna erbjuda det stöd som finns via det nationella kunskapsstödet.
Färdiga territoriella strategier ska skickas in till Tillväxtverket senast 8 april 2024 till nationella.regionalfondsprogrammet@tillvaxtverket.se
Strategierna kan skrivas i enlighet med Tillväxtverkets tillhandahållna mall. Notera att det är valfritt att använda mallen men att strategin ska innehålla alla delar som beskrivs i mallen. Omfattningen ska vara max 25-30 sidor (exklusive eventuella referenser och bilagor).
Kontakt
Vill ni komma i kontakt med oss?
Hör av dig till:
Nationella.regionalfondsprogrammet@tillvaxtverket.se
Informationsmöte 30 november
Den 30 november klockan 10.30-11.30 anordnar Tillväxtverket ett informationsmöte om utlysningen och processen. Läs mer och anmäl dig till informationsmötet. Länk till annan webbplats.
Mall territoriell strategi för hållbar urban utveckling
Strategierna kan skrivas i enlighet med Tillväxtverkets tillhandahållna mall. Notera att det är valfritt att använda mallen men att strategin ska innehålla alla delar som beskrivs i mallen. Omfattningen ska vara max 25-30 sidor (exklusive eventuella referenser och bilagor).
Mall territoriell strategi för hållbar urban utveckling Word, 117.4 kB.
