Verktyg för företag som jobbar kundfokuserat med sälj och marknadsföring
Digital marknadsföring och försäljning kan vara utmanande. Speciellt i mindre bolag där resurserna är knappa. I Skåne fick 140 företag testa verktyget Digital Scorecard som erbjuder strategiskt stöd och konkreta tips för hur arbetet med marknadsföring och sälj kan bli mer kundorienterat. Resultatet? Mer konkurrenskraftiga bolag och högre digital mognad.
Almi Skåne har lett arbetet framåt tillsammans med Region Skåne och Kunskapspartner AB. Den senare står bakom utvecklingen av verktyget. Första omgången genomfördes i mindre skala och var mer inriktat mot vissa branscher. Resultatet blev så lyckat att man nu genomfört ett fortsättningsprojekt.
Snabbfakta om projektet
Vad? Med verktyget Digital Scorecard hjälpte Almi Skåne företag att bli mer lönsamma och konkurrenskraftiga genom att arbeta mer strategiskt med digital sälj- och marknadsföring.
Hur? Metoden bestod av fyra steg – från nuläge till roadmap med prioriterade aktiviteter.
Varför? Få skånska företag att bli medvetna om deras unika möjligheter inom digital marknadsföring och försäljning och att få en strategisk plan som är agerbar från dag ett.
För vem? Små och medelstora företag inom alla branscher i Skåne.
När? 2020–2021
Analysverktyg som sätter kunden i fokus
Digital Scorecard ger företag en nulägesanalys och en tydlig bild över sina digitala aktiviteter genom hela kundresan. Verktyget är visuellt och hjälper verksamheter att kartlägga och utveckla sin digitala strategi inom sälj- och marknadsföring. Strategin definieras i tre steg:
- Hur kan vi generera nya kunder?
- Hur kan vi arbeta för att få dessa att bli faktiska kunder?
- Hur kan vi arbeta med eftersälj?
– Styrkan hos Digital Scorecard ligger i att det ger en helhetsbild och en analys som företagen kan börja jobba utifrån direkt. Det finns massor av digitala verktyg som fokuserar på olika delar, vilket gör det svårt att veta var man ska börja. Digital Scorecard samlar ihop allt och visar hela kundresan. Utifrån det kan företagen enklare välja vilka aktiviteter de ska utveckla och satsa på, säger Tina Karlsson, tillväxtrådgivare affärsutveckling, Almi Skåne.
Kostnadsfritt och inledande webbinarium skapade stort intresse
För att hitta deltagare arrangerade Almi ett inledande webbinarium. Nyckelspelare för att sprida informationen var dels de egna kontaktnäten, dels näringslivsutvecklare i regionen.
Försäljning och marknadsföring är intressant för alla företag, oavsett storlek och bransch. Det finns alltid en kund. Intresset var över förväntan och över 800 företag deltog från alla möjliga branscher, områden och storlekar, allt från trädgårdsmästare till innovativa medtech-bolag.
Efter eventet valde 140 företag att gå vidare och anmäla sig. Företagen fick då stöttning och rådgivning av Almi för att lära sig hur de kan utgå från sina kunder och arbeta digitalt genom hela sin säljprocess.
Almi Skåne höjde både sin och företagens kompetens
Under projektet har Almis sex rådgivare träffat och coachat alla företag som deltog fullt ut. Resultatet är en betydligt högre förståelse för hur man kan jobba kundfokuserat med sälj, marknadsföring och digital strategi.
– Almis roll som rådgivare blev tydlig under processen. Deltagarna investerade mycket tid och resurser i sina strategier, och det fanns ett stort behov av att få hjälp att hålla fokus, att prioritera och gå från ord till handling. Och inte minst att följa upp och se utfallet, säger Tina Karlsson.
Förutom ett gäng nöjda företag har de även själva fått sig en rejäl kompetenshöjning - både inom digital strategi och hur det är att driva projekt tillsammans med en extern part.
Resultat och lärdomar
Kontakt
Lära mera? Kontakta tina.karlsson@almi.se
Läs mer: Digital Scorecard - almi Länk till annan webbplats.