Tillväxtverket
Två kvinnor pratar med varandra.

Affärsutvecklings­checkar

Affärsutvecklingscheckar är vårt stöd till små företag som vill ta in extern kompetens för att utveckla företaget och stärka dess konkurrenskraft.

Vilka företag kan söka stöd?

Checkarna riktar sig till företag som har:

  • 2-49 anställda
  • omsättning på minst 3 miljoner kronor
  • ekonomi i ordning

Vad kan jag söka stöd för?

  • Köp av tjänst
  • Projektanställning (som påbörjas efter beslut och är en ny kompetens till företaget)

Projektet ska vara nivåhöjande för företaget, alltså utveckling utöver den vanliga verksamheten

Hur mycket kan jag söka?

  • 50 000–250 000 kr och motsvara max hälften av kostnaderna för ditt projekt. Du kan alltså få en check för upp till halva kostnaden. Resten betalar ditt företag.

Hur ansöker jag?

Du ansöker hos regionen (länsstyrelse eller regionförbund). Det är olika ansökningstider för olika regioner. Kontakta din region för närmare besked.

Checkarna för digitalisering är en pilotsatsning och finns just nu enbart i Skåne, Uppsala län, Kronoberg och Östergötland.

Gröna affärsutvecklingscheckar finns i åtta regioner: Dalarna, Uppsala län, Sörmland, Östergötland, Jönköping, Skåne, Västra Götaland och Örebro.

Vanliga frågor och svar om affärsutvecklingscheckar

Affärsutvecklingscheckar generellt

Kan jag söka även om min omsättning inte var tre miljoner förra året, men förväntas bli det detta år?

Nej. Omsättningen gäller senaste årsbokslut. Omsättningen på tre miljoner kronor ska vara nettoomsättning. Det betyder att inkomsterna ska komma från sålda varor eller tjänster och inte genom bidrag eller verksamhetsstöd.

Vad innebär att företaget ska ha minst två anställda?

Två anställda innebär minst två heltidstjänster, där marknadsmässiga löner utbetalas.

Mitt företag ingår i en koncern med mer än 49 anställda, kan jag söka en check?

Nej, antalet anställda gäller företaget tillsammans med partnerföretag eller anknutna företag (dvs både moder- och dotterbolag).

Checkarna riktar sig till små företag med 2-49 anställda.

Mitt företag ägs av ett stort företag - kan jag söka en check?

Ett litet företag som ägs till mer än 25 % av ett stort företag räknas som stort och kan därför inte söka checkar.

Kan jag projektanställa för checken?

Ja, men anställningen måste börja efter projektstart och det måste vara en ny kompetens för företaget.

Du får inte välja projektanställd som är närstående.

Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon.

När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse.

Observera att checken inte kan användas till att finansiera tillsvidareanställd personal.

Vårt företag har säte i Skåne men flest anställda i Kalmar, i vilket län ska vi söka?

Ansökan görs i det län där den huvudsakliga verksamheten bedrivs det vill säga där huvuddelen av arbetet/kostnaderna uppstår.

Mitt företag uppfyller inte kriterierna men vill ändå ha hjälp med affärsutveckling?

Tillväxtverket har andra stöd till företag och här hittar du alla aktuella utlysningar.

Varför finns inte checkarna att söka i alla regioner?

Vad gäller checkarna för internationalisering så har vissa regioner valt att inte vara med.

Checkarna för digitalisering är ett pilotprogram och genomförs enbart i fyra regioner: Skåne, Kronoberg, Östergötland och Uppsala län.

Gröna affärsutvecklingscheckar finns i åtta regioner: Dalarna, Uppsala län, Sörmland, Östergötland, Jönköping, Skåne, Västra Götaland och Örebro. 

Vad betyder det att affärsutvecklingschecken är ett försumbart stöd?

Affärsutvecklingscheckar är ett så kallat försumbart stöd enligt Europeiska kommissionens förordning nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse (EUT L 352, 24.12.2013, s. 1-8).

Denna EU-förordning säger till exempel att företag sammanlagt inte får ta emot mer än 200 000 euro (cirka 1,8 miljoner kronor) under 3 år i försumbart stöd. När Du ansöker om stöd så behöver därför ett särskilt intyg fyllas i med uppgift om eventuellt tidigare försumbart stöd som har beviljats.

Företag inom vägtransporter får ta emot sammanlagt maximalt 100 000 euro under 3 år. Företag inom fiske- och vattenbruk samt primär produktion av jordbruksprodukter får inte ta emot försumbart stöd enligt dessa bestämmelser överhuvudtaget.

Vilken leverantör kan jag välja?

Du kan välja en leverantör i Sverige eller utomlands.

Du får inte välja leverantör eller projektanställd som är närstående oavsett om leverantören avser en juridisk eller en fysisk person.

Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon.

När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse.

Jag har fått en check, när ska jag ha genomfört projektet?

Start och slutdatum för ditt projekt framgår i ditt beslut. Se under ”projekttid”. Det är bara under denna tidsperiod som kostnader i projektet kan uppstå.

Jag har fått en check, när betalas pengarna ut?

Utbetalning sker mot upparbetade kostnader. Datum för ansökan om utbetalning och lägesrapportering står på ditt beslut.

Affärsutvecklingscheckar för internationalisering

Vad menas med att checken ska användas till att förbereda en internationalisering?

Med förberedelse för internationalisering menas enkelt sagt förberedelse fram till import och export.

Det kan till exempel innebära undersökningar eller konsulttjänster som behövs för att lansera en produkt på en ny marknad i ett annat land.

Ett företag som redan är aktiv på en utländsk marknad kan få stöd för att bredda sig till nya länder.

Vad innebär en ny marknad?

En marknad där företaget inte är etablerat.

Har man en lokal/agent/återförsäljare/distributör/domän på plats, så räknas det inte som en ny marknad.

Om företaget exempelvis redan säljer i Tyskland men inte är etablerat (kontor, avtal med partners) på den aktuella marknaden så räknas det som en ny marknad.

Större länder såsom Kina, USA är svåra att räkna som en homogen marknad. Även fast man är etablerad i exempelvis New York så är förhållandena inte detsamma som i San Fransisco, det vill säga de kan räknas som olika marknader.

Vilka kostnader gäller?

Du kan anlita någon som kan hjälpa dig med till exempel att:

  • skriva en strategi för internationalisering
  • göra marknadsundersökningar
  • söka leverantörer i utlandet
  • utbilda er inför en internationalisering
  • utreda frågor om försäkringar, avtal och lagstiftning
  • utreda patent och IPR
  • utreda om det behövs produktionsanpassning eller marknadsanpassning av till exempel design, CE-märkning eller produktsäkerhet.

Resor?

Ja, men resor får utgöra max 20 % av totala kostnaden.

Besöka en mässa?

Ja, om det är en del av en större satsning, det vill säga mässbesök i syfte att till exempel hitta partners, leverantörer eller lära känna en ny marknad. Mässkostnaden kan vara max 20 % av den totala kostnadsbudgeten.

Produktutveckling?

Nej, däremot kan stöd ges för marknadsspecifika anpassningar av produkten (vara eller tjänst).

Marknadsföring?

Marknadsföring i syfte att hitta en lokal/agent/återförsäljare/distributör/domän är ok.

Marknadsföring som går mot slutkund är inte ok.

Checkarna kan inte användas till:

  • Löpande affärsutveckling
  • Materialinköp eller investeringar som har ett bestående värde
  • Patentansökningar
  • Certifieringskostnader
  • Delegationsresor
  • Försäljningsinsatser

Affärsutvecklingscheckar för digitalisering

Vad är syftet med digitaliseringscheckarna?

Syftet med checkarna är att uppnå ökad konkurrenskraft och förnyelse i små företag i Sverige genom digitalisering, t.ex. genom att förändra företagens verksamhet, process eller organisation.

Hur definierar ni digitalisering?

Med digitalisering menar vi: Att genom användande av digital teknik skapa nya värden i företaget. Det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.

Vilka kostnader gäller?

Du kan anlita någon som kan hjälpa dig med till exempel att:

  • ta fram en digital strategi kopplad till affärsplanen
  • ta fram en plan för fortsatt digitalisering och hjälp att genomföra en digital transformation
  • förbättra och effektivisera digitala processer och system
  • ta fram nya tjänster genom att använda existerande datamängder
  • utveckling av kundrelationer
  • e-handelslösningar
  • juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter
  • utbildningsinsatser som är direkt kopplade till digitalisering

Checken kan inte användas till:

  • löpande affärsutveckling
  • att byta affärssystem
  • materialinköp eller investeringar som har ett bestående värde
  • enbart köp av befintliga lösningar
  • löpande applikation- och webbutveckling
  • resor
  • marknadsföring.

Företagare berättar om hur affärsutvecklingscheckar har hjälpt deras verksamhet