2. Beroenden – hinder för förändring

Här framgår olika typer av beroenden som regionerna behöver hantera för att lyckas med att integrera hållbarhet i det regionala utvecklingsarbetet.

Tre typer av beroenden påverkar hur väl regionerna lyckas med att integrera och implementera resultat från förändringsarbetet i ordinarie verksamhet. Det är besluts-, person- och uthållighetberoende.

Det är viktigt att förstå dessa beroenden när ett förändringsarbete startar. Detta för att kunna motverka de hinder som beroendena för med sig.

Beslutsberoende

Beslutsberoende innebär att det krävs beslut från någon part utanför, exempelvis ett projekt eller en process, för att resultaten av arbetet ska börja användas i det ordinarie arbetet. Beslutet kan exempelvis ligga hos den politiska ledningen eller tjänstepersonsledningen.

Personberoende

När det krävs att specifika personer är involverade för att nya kunskaper och insikter från ett förändringsarbete ska tillämpas finns det ett personberoende.

Nya kunskaper och insikter behöver vara tillgängliga och möjliga att tillämpa av andra personer i regionerna. Det är därför avgörande att regionerna dokumenterar och konkretiserar resultat från förändrings- och projektarbete. Utöver detta krävs vanligen utbildningsinsatser och i vissa fall även en tids handledning. Detta för att fler personer ska ha tillräcklig kunskap och förmåga att tillämpa nya metoder och arbetssätt som stödjer arbetet för en hållbar regional utveckling.

Uthållighetsberoende

När regionerna använder nya metoder och arbetssätt, men att de fortfarande upplevs som relativt nya, finns en risk för återgång till tidigare rutiner. Då finns ett uthållighetsberoende.

För att motverka detta krävs en medvetenhet om betydelsen av att hålla i och hålla ut. Detta för att lyckas ha kvar och använda uppnådda resultat. Det krävs även en ledning som skapar tydliga förväntningar över tid. Förväntningar om att resultat i form av nya arbetssätt och metoder ska användas kontinuerligt i arbetet med hållbar regional utveckling.

Vidare krävs även en förmåga att följa upp att de nya metoderna och arbetssätten används som avsett. I detta arbete ingår också att vidareutveckla metoder och arbetssätt utifrån användarnas erfarenheter. Dels för att användarna ska vara nöjda med metoderna och arbetssätten. Och dels för att användarna ska känna motivation till att fortsätta använda dem i det dagliga arbetet.