Platsvarumärke

Alla platser är i behov av utveckling för att må bra. När en plats utvecklas stärks också platsens attraktionskraft, vilket leder till en rad positiva effekter. Men platsen behöver också nå ut till sina målgrupper och då behövs marknadsföring och ett utarbetat varumärke.

Kort om metoden

  • Metoden handlar om att skapa en gemensam bild av platsen och en strategi för hur platsen ska kommuniceras i olika sammanhang.
  • Platsmarknadsföring stärker en kommun eller regions attraktionskraft, vilket ger ett flertal positiva effekter.

Förväntat resultat

  • Platsmarknadsföring förändrar bilden av en plats och kan bidra till att personer flyttar till en kommun eller region för att arbeta och att företag väljer att etablera sig där.
  • Ett ökat befolkningsunderlag ger intäkter till kommun och näringsliv och gör att platsen kan behålla och utveckla viktiga servicefunktioner.
  • Dessutom ökar antalet besökare till platsen och stoltheten bland de som redan bor och verkar på platsen.

Förutsättningar för att lyckas

  • Tydliggör rollerna mellan företagen och de övriga aktörerna, privata och offentliga, som arbetar med platsvarumärket.
  • Ett tydligt ledarskap och en gemensam strategi och plattform behövs för att samla och effektivisera de resurser som behövs för ett långsiktigt attraktionsarbete.
  • Anlita konsulter som behövs för att genomföra undersökningar, ta fram strategier och utveckla material för varumärkets kommunikation.

Steg för steg

Förbereda

  • Tydliggör rollerna mellan företagen och de övriga aktörerna, privata och offentliga, som arbetar med platsvarumärket. Ett tydligt ledarskap och en gemensam strategi och plattform behövs för att samla och effektivisera de resurser som behövs för ett långsiktigt attraktionsarbete.
  • Utse en arbetsgrupp och en referensgrupp i arbetet, som kan fungera som bollplank.
  • Ta inspiration av andra regioner, kommuner eller aktörer som arbetar med platsvarumärken.

Genomföra

  • Gå igenom befintliga rapporter och undersökningar, för att skapa en bild av nuläget.
  • Gör analyser, intervjuer och undersökningar av mångfald, attityder och nulägesbilden av redan boende och företag som verkar på platsen, för att komplettera bilden.
  • Håll workshops kring roller, ansvar, varumärkesinnehåll med representanter från berörda aktörer.
  • Ta fram en nulägesanalys baserat på ovanstående.
  • Ta fram en strategi utifrån nulägesanalysen samt workshopparna.
  • Bedriv ett designarbete parallellt för platsvarumärket.
  • Sammanställ vilka insatser som behöver göras, förutom marknadsföring. Dessa kan vara att bygga fler bostäder, utveckla barnomsorg, skolor, utbildning och fritidsanläggningar, förbättra kommunikationer och utbud av restaurang, shopping och kulturliv, öka samverkan, skapa fler arenor för kunskapsspridning.
  • Avgränsa målgrupper och budskap, utgå från drivkrafter, demografi och attityder.
  • Ska platsvarumärket kommuniceras internationellt? Välj ut insatser för detta.
  • Utveckla platsvarumärket: egenskaper, profilbärare, önskad positionsförflyttning, språk och tilltal.

Sammanställa

  • Ta fram en strategi för kommunikationsinsatser, för att nå önskade målgrupper.
  • Skapa en kommunikationsplattform.

Andra inblandade aktörer

I arbetet behöver en stor mängd aktörer delta, för att arbetet ska bli gemensamt för hela den plats som ska marknadsföras. Välj ut de aktörer som är relevanta för arbetet: som företagarrepresentanter, företagarorganisationer, region, kommuner, högskola och universitet, främjarsystem, föreningar, civilsamhälle.

Uppföljning

  • Följ prognoser och statistik.
  • Delta aktivt i samarbetet tillsammans med företag för att planera och organisera arbetet.
  • Var beredd när inflyttarna kommer. Följ upp de inflyttade för att säkerställa att de stannar.
  • Arbeta långsiktigt och var beredd att justera och testa nya metoder för att attrahera kompetens samt kontinuerligt platsutveckla.
  • Kommunicera resultatet och synliggör förändringen.

Vill du veta mer?

Ann-Louise Larsson, projektledare Dalarna Science Park
fornamn.efternamn@dalarnasciencepark.se