Bodens företagare tar steg för att växa

Att som företagare hinna ta sig tid att planera för hur företaget ska utvecklas och växa kan låta enklare än vad det är för många i en vardag när alla måsten ska lösas. I Boden diskuterar företagare sina utmaningar med andra och får inspiration att ta nästa steg i sin företagarresa.

Flera personer i grupp tittar ut över en innergård i ett kontorshus.

Faktaruta

Invånare: 28 060 personer (31 dec 2020)
Projektägare: Bodens kommun
Projekttid: 2018-2021
Total kostnad: Cirka 150 000-250 000 kronor. Kostnad att delta som företagare: 2500 kronor exklusive moms.

Kontakt

Michaela Strömberg
Telefon: 070-206 63 84
E-post: fornamn@bodenbusinesspark.se

På 30 sekunder

Bodens kommun såg en möjlighet att få fler företag att ta nästa steg i sin tillväxtresa genom att arrangera affärsutvecklingsprogrammet Tillväxtresan. Under 4-5 träffar ger Tillväxtresan företagare inspiration och kunskap om hur de ska ta sig över olika tillväxthinder. Företagarna får också möjligheten att stärka sitt nätverk och när programmet är slut har de tillsammans med en affärsrådgivare tagit fram en utvecklingsplan för företaget.

Om projektet

Det var inte självklart att Bodens kommun skulle starta ett affärsutvecklingsprogram då det redan finns en uppsjö av möjligheter för företagare att få hjälp med sin affärsutveckling. Men efter dialog med företagen tycktes det ändå saknas ett lokalt program med låga trösklar vars enda krav är att företaget vill växa.

Programmet coachar företagare att ta sig över vanliga tillväxthinder och stöttar dem i utvecklingen av deras verksamheter. Näringslivsstrategen Michaela Strömberg har insett hur lite tid och utrymme företagen har att planera för tillväxt och utveckling.

Många företagare tar sig inte tid att lyfta blicken i vardagen när allt bara rullar på och det är det som vi vill att de ska få möjlighet att göra genom Tillväxtresan, säger Michaela.

Michaela berättar att företagare som tidigare inte vågat prata inför folk efter ett par träffar vågat ta för sig och prata öppet om sina utmaningar och idéer. Det har varit en resa i personlig utveckling för många av företagarna.

Det är fantastiskt att se vilken resa som människor har gjort i sig själva och när de tagit ett stort kliv i sin egen företagarresa, som att till exempel anställa sin första medarbetare.

Tillväxtresan har blivit populärt hos företagarna i Boden. Kommunen har arbetat med konceptet sedan 2018 och Michaela berättar att de första gången fick ringa runt till företag och peppa dem att delta i programmet. Nu ett par år senare är det betydligt enklare att rekrytera deltagare.

Nu räcker det att vi lägger ut ett inlägg på Facebook så fylls platserna direkt. Det är det bästa betyget vi kan få av företagarna.

Innehållet under programmet måste komma från näringslivets behov. Gissa inte på kontoret vad ni tror att företagen behöver utan ta reda på det innan ni lanserar första omgången. Risken är att det annars inte blir intressant och det går åt mycket tid i onödan.

Resultat och lärdomar

Att Tillväxtresan varit ett lyckat koncept i Boden är ingen underdrift då flera företag har tagit viktiga steg i sin utveckling, Som att till exempel starta upp webbhandel, anställa sin första medarbetare eller skapa nya samarbeten med andra företag. För den som är nyfiken på att testa något liknande ger Michaela några värdefulla tips:

  • Testa hellre att arrangera programmet än att sitta och fundera på det! Vi vet hur uppskattat Tillväxtresan varit här i Boden. När vi arrangerade det första gången visste vi inte hur det skulle bli, men om man tror på något ska man testa och sedan får man utvärdera hur det gick.
  • Innehållet under programmet måste komma från näringslivets behov. Gissa inte på kontoret vad ni tror att företagen behöver utan ta reda på det innan ni lanserar första omgången. Risken är att det annars inte blir intressant och det går åt mycket tid i onödan
  • Rekrytera deltagare med olika typer av bakgrund så att det blir en bra gruppdynamik.
  • Tänk på att programmet ska komplettera andra insatser som andra företagsfrämjare erbjuder, till exempel ALMI eller företagsinkubatorer.