Digital mognad
I rapporten redovisar och diskuterar författarna begreppet digitala mognad i småföretag och vad behoven av en ökad digital förmåga i praktiken kan innebära. Studien bygger primärt på två typer av källor: Kunskapsöversikt av vetenskapliga rapporter, utredningar och hemsidor samt djupintervjuer av 16 småföretag i olika branscher.
Några övergripande slutsatser
Det finns ett antal gemensamma nämnare hos företag som har förmågan till en digital
omställning och som också har tydliga tillväxtambitioner:
- De har en förmåga att hitta generella drivkrafter och arbeta utifrån ”digital first”,
och att digitalisera strategiskt i små steg. Det handlar ofta om små insatser där
målmedvetenheten över tid ger resultat. - De vågar ”pröva och testa”. Företaget har en kultur som tillåter att man prövar
olika möjliga utvecklingsvägar och vågar investera samt vågar ompröva. - De sätter ”mål som inte enbart bygger på digitalisering”. Företaget sätter mål för en
förflyttning framåt av företaget, exempelvis för marknadspositioneringen eller
produktutvecklingen.
Digital mognad - Förutsättningar, möjligheter och hinder för en digital utvecklingsresa i småföretag
- Publikationsnummer:
- 0344
- ISBN:
- 978-91-88961-77-8
- Årtal:
- 2020
- Länk till rapport:
- Hämta publikationen (pdf) Pdf, 778.4 kB.