- Startsida
- Tillväxtverket
- Guider och verktyg
- Metodstöd för livskraftiga landsbygder
- Verktyg: Kommunikation för hela Sverige
Kommunikation för hela Sverige
Det här verktyget hjälper till att putsa dina geografiska glasögon när du planerar och genomför kommunikation. Hur skildrar vi landsbygder i bild och hur kommunicerar vi mer likvärdigt ur ett geografiskt perspektiv?

Så kan verktyget användas
- För att vara relevant för invånare, företagare och andra aktörer som bor och verkar i hela landet
- När du planerar och genomför kommunikationsarbete
- I all kommunikation
- Reflektera och agera utifrån verktyget
- Kan användas av kommunikatörer, tjänstepersoner och ledning
Här kommer fem tips:
1. Tänk hela landet när du kommunicerar
Ofta är webben navet i kommunikationen. Se över hur den representerar hela landet, regionen eller kommunen. Ger texter, bilder och exempel en geografisk bredd? Om du arbetar på en nationell myndighet är det förstås särskilt viktigt att vara relevant för invånare, företagare och andra aktörer som bor och verkar i hela landet. Jobbar du på en kommun är det viktigt att vara relevant för hela kommunen. Se också över hur inläggen i sociala kanaler ser ut.
2. Gör upp med slentrianbilder av landsbygder
Blir det lätt kvällssol över grusväg och ödehus när du ska bildsätta landsbygder? Saknas människor? Eller är det turisten som är den aktiva på bilden? Fundera ett varv till. Hur kan vi tillsammans visa mer av aktiva, innovativa landsbygder där människor gör helt vanliga saker som att jobba, åka till skolan eller hålla i möten? Tänk också på att vara inkluderande när det gäller ålder, kön och bakgrund.
3. Gör upp med slentriantexter om landsbygder
Åk inte ut i landet i dina texter. Det visar att den som skriver är i stan – och att det är det normala. Skriv heller inte att någon bor på landet. Det visar att du inte tycker platsen alls spelar roll, bara påpekar att platsen inte är stan. Det här brukar kallas urban norm. Bryt med den. Heter det verkligen investeringar i städer och bidrag i landsbygder? Kvalitetssäkra dina texter så att de hanterar alla delar av landet likvärdigt.
- Om ord och begrepp i Hela Sveriges Landsbygdslexikon
Länk till annan webbplats.
- Landsbygdssäkring ger bygd mer tyngd
- Om ord och begrepp i Så säger vi, Landsbygdsnätverket
Länk till annan webbplats.
4. Bygg kommunikation på fakta
Visste du att Sveriges tätorter bara täcker en dryg procent av Sveriges yta? Eller att sysselsättningen är ungefär lika hög i landsbygder som i städer? Med aktuell kunskap och fakta kan vi vrida på systemet både så att insatser hamnar rätt och att bilden om hur det ser ut i landet blir mer rättvis.
5. Ställ inte landsbygder och städer mot varandra
Kontrasten mellan landsbygder och städer matas vi med dagligen genom media och underhållning. Men tänk om landsbygder och städer är mer lika än olika? Visst är jord- och skogsbruk viktiga näringar i landsbygder, men även i mycket glesa landsbygdskommuner jobbar färre än 10 procent inom dem. Och vi tillsammans skulle kunna bli bättre på att berätta mer om sambanden mellan land och stad i Sverige! Vi behöver varandra.