- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för nationella projektmedel
- Genomföra och rapportera
- 4. Så får ni det stöd ni har beviljats
4. Så får ni det stöd ni har beviljats
Ni ansöker i den elektroniska tjänsten Min ansökan för att få det stöd ni har beviljats utbetalt. I det här avsnittet läser ni om vilka krav som ställs på er ansökan.
Gör er ansökan i e-tjänsten Min ansökan
En ansökan om utbetalning ska alltid innehålla:
- lägesrapport eller slutrapport inklusive rapportering av aktivitetsindikatorer
- ekonomisk redovisning
Ansökan ska vara undertecknad av en behörig företrädare
Er ansökan om utbetalning ska vara undertecknad av en person som är behörig att företräda er som stödmottagare. Den som är behörig ska därför skriva under ett signeringsunderlag som ni sedan ska skanna in och skicka med e-post till Tillväxtverkets kontor.
Då ska ni skicka er ansökan om utbetalning
Ni söker stödet i efterhand. Det betyder att ni först betalar projektets kostnader, sedan får ersättning. Har ni svag likviditet kan ni ansöka om förskottsutbetalning. I beslutet om stöd står det vilka datum ni kan ansökan om utbetalning.
Om inte något anges i beslutet om stöd så gäller följande för när ni ska skicka er ansökan om utbetalning av stöd till Tillväxtverket:
- Er första ansökan om utbetalning ska ni skicka senast sex månader efter projektperiodens första dag.
- Under projektets genomförande skickar ni löpande in ansökningar om utbetalning, minst var sjätte månad.
- Er sista ansökan om utbetalning ska ni skicka in senast på projektperiodens sista dag.
Så lång ska perioden för ansökan vara
Om inte annat anges i beslutet om stöd så ska en ansökan om utbetalning omfatta en projektperiod om minst en och högst sex månader.