Tillväxtverket

Digitala ­underlag lyfter skånska hissar

Det anrika familjeföretaget Åhmans i Åhus grundades 1860, då som ett möbelsnickeri. Sedan 1920-talet är företaget en av Skandinaviens ledande hisskorgstillverkare. För att framtidssäkra verksamheten håller de just nu på att ersätta sina analoga produktionsunderlag med digitala. Det är en av flera förflyttningar som ska lyfta de skånska hissarna till nästa nivå.

Mässing och speglar utgör interiören i en av Åhmans i Åhus hissar.

Åhmans i Åhus påbörjade sin digitala resa redan för 30 år sedan. Det var då man skaffade sina första CNC-maskiner.

– Det var väldigt tidigt. Då gick vi över en natt från att stå vid en snickarbänk och hålla i en rubank, till att komma in i den här för oss väldigt digitala världen. Man talade inte om digitalisering på den tiden, man talade om datamaskiner, berättar vd Henning Beyer.

Pappersfritt ökar kvaliteten

Trots den tidiga starten har produktionen förblivit förhållandevis manuell över åren. Det är än idag i allra högsta grad ett hantverk att designa och konstruera hisskorgar. Beställningarna ser olika ut beroende på om slutkunden är en bostadsrättsförening, ett större byggföretag eller rent av en gammal kund som vill renovera en äldre hiss.

De digitala förflyttningar som har skett sedan CNC-maskinen introducerades har snarare haft att göra med de bakomliggande systemen för att hantera ordrar och beställningar.

– Vi jobbar med unika produktioner och är i grunden lite som ett snickeri. Men bakom kulisserna finns det mycket som är datorstyrt. Vi har till exempel ett utmärkt affärssystem som heter Pyramid. Kopplat till det har vi egna offertprogram. Redan i arbetet med affärssystemet har vi kommit en bra bit på väg mot att bli digitala.

Under det kommande året ska Åhmans i Åhus ta nästa stora steg i sin digitaliseringsprocess. Med stöd av bland andra IUC Syd och Region Skåne kommer man att satsa på att ersätta dagens analoga produktionsunderlag med digitala, som de anställda ska nå via läsplattor.

– Vi har kunder som har en benägenhet att ändra i sina beställningar tätt inpå produktionsstart. Om det blir sådana ändringar idag får vi stoppa produktionen, byta ut alla papper och säkerställa att man fått det nya produktionsunderlaget på plats, för att därefter köra vidare. När vi tar steget till att bli pappersfria kommer våra produktionsunderlag hela tiden att vara uppdaterade digitalt, säger Henning Beyer.

Interiör i ädelträ i en hiss från Åhmans i Åhus.

Underlätta för distansarbete

Han hoppas att digitala produktionsunderlag ska minska risken för interna missförstånd, höja kvaliteten och i förlängningen leda till ökad konkurrenskraft. För att leda företaget genom den här förändringen genomför Åhmans i Åhus just nu en digital uppstart, där en inbjuden föreläsare ska inspirera medarbetarna till att se digitaliseringens möjligheter.

– Gör inte vi den här förflyttningen så gör någon annan den och då är vi snart borta. Därför ligger vi hellre i framkant. Men vi måste börja med att utveckla individerna som vi jobbar med. Det måste finnas en förståelse för mervärdet av digitaliseringen internt. Istället för att tro att den här utvecklingen hotar ens jobb måste man komma till en punkt där man inser att den säkrar ens jobb, säger Henning Beyer.

Niclas Lövelid är produktchef på Åhmans i Åhus. Han menar att de digitala produktionsunderlagen inte bara kommer att underlätta för de som befinner sig på plats under produktionen. Förflyttningen ska även underlätta för konstruktörerna att jobba på distans.

– När våra konstruktörer ritar hissar idag använder de sig av CAD-designprogrammet Solidworks. Men eftersom vi använder oss av ett analogt produktionsunderlag måste man befinna sig på plats här för att kunna skriva ut pappersunderlaget och lämna det vidare till produktionen. Med en helt digital process blir det enklare att jobba på distans. Det leder till att vi blir ännu mer flexibla.

I ett modernare hus är interiören i hissen ljust trä och mässingsdetaljer.

Nästa steg: Ännu mer visualisering

Framöver siktar man på att göra processen enklare även för offert- och säljsidan. Även på den här fronten har man stor nytta av digitala verktyg. Företaget har länge nyttjat visualisering för att ge beställaren en konkret bild av hur den färdiga hisskorgen kommer att se ut.

Idag finns ett digitalt hissdesignprogram på företagets webbplats, där beställaren kan designa sin egen hiss. Framöver hoppas man kunna utveckla det så att det automatiskt genererar en offert beroende på vilka val som kunden har gjort.

– Kunden ska själv kunna styra över processen på ett annat sätt än idag. Vi vill hitta en lösning som låter kunden rita upp sin hiss på vår webbplats på ett sätt som automatiskt genererar en offert. Idag lägger vi väldigt mycket tid på offerering, och bara var tredje offert leder till en faktisk order. Om vi istället skulle kunna ägna den tid som idag går åt till att skriva offerter till ”riktigt" försäljningsarbete skulle det vara en stor vinst, säger Niclas Lövelid.

En del i Åhmans i Åhus vinnande koncept är att man jobbar med att kratta manegen åt sina återförsäljare, så att deras beställare i sin tur ska få en hiss som motsvarar deras förväntningar. Enligt det skånska familjeföretaget är en hiss nämligen mer än bara ett simpelt transportsätt.

– Vi tillverkar lådan du åker i när du åker hiss. Vi brukar säga att 90 procent av det du som brukare ser, utgör 10 procent av den totala kostnaden för en hiss, exklusive byggkostnaden. Så med ganska små medel kan man påverka mycket. Hissen säger mycket om byggnaden man befinner sig i. En uttrycksfull hiss kan skapa en wow-känsla för besökaren, säger Henning Beyer. Så även på den här fronten har man haft stor nytta av digitala verktyg och man ser stora möjligheter framåt i digitaliseringen.

– Digitaliseringen är inte ett hot, utan snarare ett sätt att säkra jobben långsiktigt. Gör vi det här på rätt sätt kommer vi att öka vår konkurrenskraft. Det i sin tur leder till att vi kommer att behöva anställa fler, inte färre, säger Henning Beyer.

Fakta om Åhmans i Åhus

Gör: Tillverkar och säljer hisskorgar, hissinredningar, hisskorgskomponenter samt hisskorgsanknutna produkter för nyproduktion, modernisering och renovering.
Startade: 1860
Antal anställda: Ca 35
Omsättning: 60 160 000 kronor (2018)

Om Smart industri

Tillväxtverket bidrar till förnyelse i industrin. Tillsammans med regionerna fokuserar vi på tre stora utmaningar för svensk industri: att ta vara på digitaliseringens möjligheter, att öka tillgången till rätt kompetens och en hållbar produktion. Insatserna är en del av Smart industri, Sveriges nyindustrialiseringsstrategi.

Läs mer om Tillväxtverkets insatser för Smart industri.