Tillväxtverket

Butiken Ottsjö-Bua är byns knutpunkt

Affären vid bergets fot är navet i turistbyn Ottsjö. I den lilla butiken kan både företagare och privatpersoner få hjälp med det mesta, allt från medicin till bensin. Butiken spelar också en viktig roll för turismnäringen i området.

Jordbruksverkets logotyp

Turismföretagaren Karl-Erik Duvdahl kommer ut från butiken med lite snabbt handlad mat över armen.

– Affären är A och O för min verksamhet. Jag handlar det mesta jag behöver här, fika och mat till mina gäster och ibland också foder till hästarna. Lena och Peter, som driver butiken, fixar i stort sett allt och är alltid beredda att hjälpa till. Affären är den absoluta knutpunkten i byn, säger Karl-Erik Duvdahl, ägare till Åre ridcenter.

Han har 13 islandshästar och bedriver turridning i området, framför allt under sommaren och början av hösten.

– Vi har valt att förlägga vår verksamhet här både för att det är otroligt vackert och för att det är enkelt när Ottsjö-Bua finns i byn. Utan den service som affären erbjuder hade det inte varit en lika självklar plats att bedriva turridning på, säger Karl-Erik Duvdahl.

Hästföretagre handlar i affären

Naturen lockar till sig nya gäster

Jämtländska Ottsjö ligger vid Ottfjällets fot i södra Årefjällen, ett område som också omfattar dalgångarna Edsåsdalen, Trillevallen och Vålådalen i Åre kommun. Ottsjö har omkring 100 bofasta och 280 fritidshus och det byggs kontinuerligt nya hus i området. Hur många tusen gäster som besöker Ottsjö är svårt att veta exakt men att besökarna blir allt fler är det ingen tvekan om, enligt Lena Naleppa som driver ICA-nära butiken Ottsjö-Bua tillsammans med sin man Peter Naleppa.

– Allt fler utländska besökare och nya kategorier av gäster hittar hit. De har upptäckt området genom till exempel löpartävlingen Fjällmaraton eller längdloppet Årefjällsloppet, som passerar oss under tävlingen och sedan kommer de gärna tillbaka, säger Lena Naleppa.

Affären är byns allt-i-allo och har gått i arv

Lena är i stort sett uppvuxen i affären. Hennes pappa har drivit affär i det gula huset sedan 1958. Lena och hennes man Peter tog över verksamheten för fyra år sedan då pappan var 90 år. Ottsjö-Bua är den enda affären i södra Årefjällen som erbjuder omfattande service.

– Vi säljer mat, bensin och fiskekort. Vi är ombud för Systembolaget, apoteket och postservice. Vi har stuguthyrning och är byns turistbyrå samt det enda bussgodsombudet i området. Ottsjö-Bua är kort och gott byns allt-i-allo service, säger Peter Naleppa.

Butiksägarna Lena och Peter i fruktdisken

Butiken har fått statligt stöd som använts till investeringar i ett nytt kassasystem och inköp av pantautomat. Stödet har också möjliggjort ökade öppettider samt att Lena och Peter har kunnat ta in extra personal så att de själva har kunnat ha semester.

– Vi uppskattar jättemycket det särskilda driftstödet, det visar att politikerna bryr sig om servicen i glesbygden och uppmuntrar handlarna att hålla ut, säger Lena Naleppa.

Turismen är byns livsnerv och de flesta företag är på ett eller annat sätt kopplade till besöksnäringen. Bygden präglas av en entreprenörsanda och många företagare har flera ben att stå på. Basen är upplevelseverksamheter så som turridning på Islandshästar, skotersafari, hundspann och kajakuthyrning. Men här finns också längdspår, silversmed och ett nybyggt gym samt serveringsstugor och Hållfjällets turiststation.

Ett av Ottsjös senaste företagartillskott är ett ekologiskt ölbryggeri med restaurang och pub. Sofia Kapla driver verksamheten tillsammans med sin man Leif Silversund. De handlar varor till både bryggeriet och restaurangen i Ottsjö-Bua.

Ölbryggsföretagare köper socker

Service är en förutsättning för att våga starta företag

– Utan turism skulle det aldrig finnas en ICA-butik i Ottsjö, turismen betyder allt för den service som affären kan erbjuda. Men hade inte affären funnits är det inte säkert att vi valt att starta ett bryggeri just här. Eller ens ha flyttat hit från första början.

– Det är smidigt, jag och Petter kan gå ner till affären och vara hemma igen på tio minuter. Det är också enkelt att ha dialog med Lena och Peter kring vilka varor vi behöver. De har ett brett basutbud av ekologiska varor och det är aldrig några problem att beställa hem om det är något vi saknar, säger Sofia Kapla, Ottsjö Brygghus.

Att fler kommer till Ottsjö är ingen slump

Hans Ottendahl är född och uppvuxen i byn. Han har upplevt både att bybor lämnar bygden och att nya invånare kommer. På senare år har flera barnfamiljer och nyblivna pensionärer flyttat in och blivit bofasta.

– Allt hänger ihop. Att affären finns gör att både vi och turisterna har all möjlig service och det gör att fler vågar etablera sig här. För min verksamhet är det till exempel ovärderligt att det finns paketutlämning för att snabbt få fram reservdelar och utrustning till mina maskiner. Jag kan också stödtanka vid butiken om åkeriets egen bränsledepå tar slut. Där går att få hjälp med det mesta och Lena och Peter är tillgängliga och beredda att rycka in när det kniper, säger Hans Ottendahl, Vallbo Grus AB.

Företagare hämtar paket i affären

Hans Ottendahl utför bland annat snöröjning, grusförsäljning samt gräv- och grundarbeten. Men som den mångsysslare han är driver han också servering med traditionella jämtländska kolbullar i en kåta uppe på fjället under högsäsong, mer som en hobby säger han och skrattar. Butiksägaren Lena passar på att fråga hur mycket fläsk han behöver till nästa omgång kolbullar.

– Just ja, vad bra att du påminner mig! Jag tar fem kilo. Det där kallar jag glesbygdsservice, när butiksägaren påminner mig om vad jag behöver till min verksamhet, säger Hans Ottendahl.

Tillväxtverket visar vikten av service i glesa områden

Kommersiell service behövs för att skapa miljöer där det är attraktivt att bo, arbeta och driva företag. Tillväxtverket arbetar för att främja tillgängligheten till kommersiell service i serviceglesa områden, främst service som dagligvaror, drivmedel, post, apotek och betaltjänster. Vi samverkar med länsstyrelser och regionala organisationer som har ansvar för regionalt tillväxtarbete, men även med nationella och kommersiella aktörer inom serviceområdet.


Satsningar på kommersiell service under senare år har bidragit till att hejda den negativa utvecklingen i gles- och landsbygder. Projektmedel i Landsbygdsprogrammet 2014-2020 finansierar, via Tillväxtverket, olika idéer för att upprätthålla och utveckla den kommersiell servicen. Vi fördelar även pengar till länen för driftstöd till dagligvarubutiker. 2017 delade totalt 186 butiker på 34 miljoner kronor i driftstöd, och många av stödmottagarna menar att stödet är räddningen för deras verksamhet.