Tillväxtverket

Add Truly hjälper företag att bistånds­placera

När Anna Urombi, arbetade med biståndsarbete för FN lade hon märke till hur effektiva de små, lokala biståndsorganisationerna var. Hon upplevde att deras insatser blev mer träffsäkra än de större, mer kända biståndsorganisationernas. Trots det hade de svårare att attrahera bidragsgivare.

Anna Urombi grundade därför företaget AddTruly. Företagets idé är att matcha företag som vill skänka pengar med små, lokala gräsrotsorganisationer. Biståndsorganisationen ska ha ett ändamål som passar givarens affärsidé eller ambitioner. Det kan till exempel handla om ett bostadsföretag som stödjer ett specifikt bostadsprojekt eller ett IT-företag som vill ha fler medarbetare som är kvinnor och därför stödjer ett projekt för kvinnors utbildning.

Företagen betalar för matchningen och tillgången till den digitala plattform där gräsrots­organisationerna bloggar och rapporterar hur projektet fortskrider. Där kan givarna följa hur bidraget används och se resultatet.

Anna Urobi betonar ömsesidigheten. Alla ska tjäna på samarbetet. Stolta medarbetare och draghjälp i extern och intern kommunikation är exempel på nytta för bidragsgivarna. Idag är det till exempel viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna rekrytera rätt kompetens.

- Genom att berätta om sitt engagemang i ett specifikt projekt, kan företag bli mer intressanta som arbetsgivare. Det är ofta viktigt för unga talanger att arbeta på företag som bryr sig, säger Anna Urombi.

Kunderna medskapare till affärsidén

AddTrulys idé från början var en digital insamlingsbössa för resenärer som ville skänka pengar i samband med köp av en resa. Men i samtalen med resebolagen insåg vi att företagen själva ville skänka bidrag. Idag riktar vi verksamheten enbart mot stora och medelstora företag. Den första stora utmaningen var att ta steget och träffa kunder. Men Anna Urombi blev positivt överraskad.

– De flesta är genuint intresserade. Det var ju också genom att kommunicera med resebolagen – som vi hittade fram till den affärsidé vi arbetar med idag. Mitt råd till andra är komma ut och prata med kunderna i ett tidigt skede och anpassa idén efter dialogen med dem.

Ta hjälp av företsgrådgivare och nyttja innovationssystemet

Ett annat råd är att ta hjälp av företagsrådgivare och nyttja innovationssystemet. I höstas deltog Anna på Tillväxtverkets Boot Camp Startup Sweden, för startups inom hållbarhet.

­- Jag kom hem boostad efter all inspiration och möjlighet att under en vecka fokusera på företagets utveckling.

Men Anna Urombi, tycker också att rådgivare, inkubatorer, och finansiärer har en del att lära vad gäller socialt entreprenörskap. Framförallt har hon stött på patrull vad det gäller finansiering.

– Socialt entreprenörskap är inne nu men ändå pratade finansiärerna vi mötte bara om avkastningskrav och 10 - 20 gånger pengarna tillbaka. Vi fick inga frågor på vilken social skillnad vi skulle göra.

Add Truly ska göra skillnad

Anna Urombi menar också att många tar för givet att grundaren vill sälja sin andel och lämna lämna bolaget inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Att lämna mitt företag för att tjäna mycket pengar på det, är inte min drivkraft.Tillväxt, att bli det självklara valet för företag som vill samarbeta med ideella organisationer just för att kunna samla in mer pengar är däremot viktigt, säger hon

Som social entreprenör lägger Anna Urombi stor vikt vid företagets ”varför”. Det blir både en drivkraft och en kompass och en förutsättning för långsiktighet.  Hon brinner för att ge förutsättningar för gräsrotsorganisationer att göra skillnad.

Finansieringen är klar

Nu har AddTruly fått finansiering. Två privata affärsänglar shar gått in och hon har fått en plats i Chalmers Ventures inkubatorverksamhet. Alldeles nyligen fick företaget också ett innovationslån från Almi. Finansieringen möjliggör för de tre anställda att utveckla företaget och den digitala plattformen ytterligare.

– Jag tycker att vi har hittat en affärsidé som skapar möjligheter för gräsrotsorganisationer samtidigt som våra kunder är stolta och engagerade. Nu är det bara att köra, säger Anna Urombi.