Tillväxtverket

Verksamt.se LIVE: Starta eget

Anmäl dig till ett kostnadsfritt webbinarium om att starta företag!

Verksamt.se LIVE: Starta eget är ett halvdagswebbinarium om att starta företag. Under knappt tre timmar kommer myndighetsexperter att sammanfatta den allra viktigaste informationen för dig som funderar på att starta eget.

Tid

09.00 - 11.45

Plats

Digitalt

Anmälan

Anmäl dig på verksamt.se/livelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. När du har anmält dig kommer du att få ett mejl med mer information om webbinariet och sändningen. I mejlet kommer du också att få en länk till sändningen. Webbinariet spelas in och kommer att ligga kvar på samma länk så att du kan titta på det i efterhand. 

Program

Upplägget är flexibelt. Du kan delta under hela sändningen för att få en bra samlad bild, eller välja att bara delta under ett specifikt ämne. Du kan också se sändningen i efterhand. Du kommer också att få möjlighet att boka ett enskilt videomöte på 10 minuter med en myndighetsexpert om du har någon fundering som du inte har fått svar på under sändningen. Videomötena sker senare samma dag.

09.00 Inledning

09.05 Planera din företagsstart
En bra formulerad affärsidé är första steget mot att bli företagare. Andra viktiga pusselbitar är affärsplan, budget och finansiering. Vår expert från Arbetsförmedlingen går igenom dessa bitar och reder ut frågetecknen.

Avslutas med 15 minuters chatt för frågor.

09.35 Kort paus

09.40 Företagsformer, företagsnamn och varumärke
Vilka är skillnaderna mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag? Vad ska jag tänka på när jag väljer företagsnamn? Och vad är egentligen skillnaden på företagsnamn och varumärke? Bolagsverket, Skatteverket och PRV berättar.

Avslutas med 20 minuters chatt för frågor.

10.15 Kort paus

10.20 Skatter och bokföring
Vad innebär F-skatt, moms och arbetsgivarregistrering? Lyssna på Skatteverkets expert så får du veta mer!
Avslutas med 20 minuters chatt för frågor.

10.55 Kort paus

11.00 Socialförsäkringsskydd
Vad händer om jag blir sjuk? Kan jag vara föräldraledig? Här får du information från Försäkringskassan om vad du bör tänka på gällande socialförsäkringen, både som nystartad och som etablerad företagare.

Avslutas med 15 minuters chatt för frågor.

11.30 Summering av frågor & svar

11.45 Webbinariet avslutas

Bokade videomöten med myndighetsexperter sker kl. 13.00–14.00.