Tillväxtverket

Att gå till handling efter Stora Tillväxtdagen

Hur får jag Return on Investment (ROI) på den tid jag har lagt ned på Stora Tillväxtdagen den 18 oktober? Jo, jag gör en handlingsplan utifrån mina idéer och insikter.

Ett enkelt verktyg jag fick med mig från konferensen var ett koncept i fem steg för hur jag ser till att det händer något efter Stora Tillväxtdagen. Eller egentligen – från vilken konferens eller vilket möte som helst som ger nya kunskaper och idéer. Sveinung Skalnees från Hyper Island tipsade om en enkel handlingsplan: Detta ska jag göra idag, nästa vecka och nästa månad. länk till annan webbplats

Vill du ta del av Stora Tillväxtdagen igen hittar du filmerna här.länk till annan webbplats

”If you love knowledge, set it free”

Jag ska själv se några av filmerna igen, inte minst professor Robin Teiglands föreläsning förtjänar en repris. Hennes föreläsning var innehållsrik. Jag har definitivt mer att lära om digitalisering, delningsekonomi, teknikutvecklingen och blockkedjor och hur företag kan skapa värde på nya sätt och ta betalt. Och affärsmodeller som måste anpassas efter nya villkor. En ny spelplan. Teigland upprepade flera gånger under sin föreläsning att utgångspunkten är alltid behoven i samhället och att det essentiella är att skapa värde. Teigland menar också att det är tillgången till en nytta som är det avgörande, inte ägandet i sig. Pengar, nätverk och kunskap får nya dimensioner i en gig-ekonomi med en 3D-printer i varje hem. Många gränser suddas ut, sa Teigland. Och det går fort.

Lika spännande var det att höra om de utmaningar som modeindustrin har i övergången till cirkulära affärsmodeller. H&M, Filippa K, Borås Textilhögskola, Sellpy och Mistra Future Fashion bjöd på en spännande timme med många nya tankar. Och den gula klänningen från Smart Textiles är egentligen ett par blåjeans – bara en sådan sak. CELLINKs utlovande 3D-printade öra ”bidde” en näsa. Näsor i cellulosa visade sig vara minst lika spännande som öron!

Jag hoppas att flera av våra gäster på Stora Tillväxtdagen lämnade konferensen med ambitionen att gå ut och förändra världen. If not me, who? I f not now, when? som Emma Watson sade gällande #HeForShe-kampanjen för ett tag sen. Lika giltigt för ett näringsliv i förändring.

Gunilla Thorstensson

Gunilla Thorstensson

Projektledare för Tillväxtverkets samlade arbete med smart industri och olika entreprenörskapsfrågor.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300