Lämna uppgifter om inkvartering

Från och med årsskiftet 2024/2025 ska du använda Tillväxtverkets e‑tjänst för att lämna dina uppgifter om inkvartering.

Du rapporterar samma uppgifter som tidigare och på samma sätt, som du hittills gjort till SCB. Du kan välja att fylla i uppgifterna manuellt i e-tjänsten eller ladda upp en textfil. Du kommer att känna igen dig i det mesta, men också uppleva förbättringar.

Lämna uppgifter

Logga in i e-tjänsten

Logga in i e-tjänsten utifrån anläggningstyp.
Du kan avbryta när som helst. Uppgifterna sparas och du kan fortsätta senare.

Vänligen lämna dina uppgifter senast den 5:e varje månad, eller närmaste vardag vid helgdagar. Uppgifterna avser föregående kalendermånad.

Är du en ny verksamhet eller behöver nya inloggningsuppgifter? Kontakta oss 
enligt informationen längst ner på sidan.

Viktiga datum

  • Uppgifter för januari 2025 och framåt lämnar du in i Tillväxtverkets
    e-tjänst från och med 3 februari.
  • Måndag den 3 februari skickar vi inloggningsuppgifter till Tillväxtverkets e‑tjänst till den e-postadress som du har angett vid registrering*.

* Om du inte har registrerat din verksamhet i Tillväxtverkets e-tjänst får du dina inloggningsuppgifter i ett brev med posten i slutet av januari. Uppgifterna skickas även den 3 februari till den e-post som du tidigare registrerat hos SCB.

Om dina kontaktuppgifter har ändrats, meddela oss på inkvartering@tillvaxtverket.se, skriv namnet på din verksamhet och adress.

Frågor och svar om undersökningen

Varför samlas den här statistiken in?

Tillväxtverket samlar in uppgifter från Sveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser samt från företag och organisationer som förmedlar privata stugor och lägenheter kommersiellt, en gång per månad.

Inkvarteringsstatistiken är efterfrågad och används för att planera och utvärdera turismsatsningar. Uppgifterna ligger även till grund för att beräkna turismens effekter på Sveriges ekonomi och sysselsättning. För att kunna göra detta även på lokal nivå behöver vi svar från både stora och små logiverksamheter i alla regioner och delar av landet.

Inkvarteringsstatistiken ingår i Sveriges officiella statistik och genomförs av Tillväxtverket.

Måste jag delta i undersökningen?

Ja, det måste du om du tillhör någon av nedan. Du har då en uppgiftsskyldighet enligt:

Följande logiverksamheter ska lämna uppgifter om inkvartering:

  • Samtliga hotell, pensionat, kurs- och konferensgårdar och vandrarhem med minst fem rum eller nio bäddar
  • Alla stugbyar med minst fem stugor eller tjugo bäddar
  • Alla campingplatsverksamheter, STF anslutna verksamheter och kommersiella förmedlare av privata stugor och lägenheter.

Du får ingen ersättning för att lämna uppgifter.

Vilka uppgifter ska jag lämna?

Följande uppgifter ska du lämna in varje månad (exakt vilka uppgifter som du ska lämna beror på vald anläggningstyp och inlämningsformatet):

  • Antalet belagda (totalt antal uthyrda) bäddar, rum, stugor eller tomter. För hotellverksamheter ska även antalet belagda rum rapporteras efter målgrupperna konferens och grupp.
  • Antalet gästnätter eller boendenätter per hemland.
  • Antalet ankomster. Beroende på inlämningsformat avser det per hemland eller svenska och utländska ankomster.
  • Den totala fysiska (max) kapaciteten och tillgängliga (uthyrningsbara, disponibla) kapaciteten. Beroende på anläggningstyp avses antal bäddar, objekt per län, rum, stugor, tomter eller säsongsplatser.
  • Den totala intäkten för samtliga uthyrda bäddar, objekt per län, rum, stugor eller tomter.
  • För campingplatsverksamheter lämnas uppgifter om säsongsabonnenter gällande antalet uthyrda säsongsplatser per hemland och den totala logiintäkten för uthyrda säsongsplatser.
  • Uppgifter om öppethållande.

När ska uppgifterna lämnas in?

Vänligen lämna uppgifter från din verksamhet senast den 5:e varje månad, eller närmaste vardag vid helgdagar. Uppgifterna avser föregående kalendermånad.

Hur ska uppgifterna lämnas in?

Du lämnar in uppgifterna via Tillväxtverkets e-tjänst. Uppgifterna ska lämnas enligt de tekniska krav och i den omfattning som vi begär i e-tjänsten.

Det finns tre sätt att lämna in uppgifter:

  • Manuellt i e-tjänsten
  • Filuppladdning med textfil från ert bokningssystem i e-tjänsten*
  • Automatisk uppladdning (API-integration) direkt via ert bokningssystem, API-nyckeln hämtas från e-tjänsten*.
  • För att kunna rapportera via textfil eller API krävs det att din bokningssystemleverantör har utvecklat denna funktion. Kontakta din leverantör om du är osäker på om funktionen finns.

Varför kan jag inte rapportera allt på samma verksamhet?

Inkvarteringsstatistiken publiceras per anläggningstyp. Verksamheter med olika typer av boende delas därför upp och behöver rapporteras var för sig, med egna inloggningsuppgifter.

Det finns fem anläggningstyper:

  • hotell
  • vandrarhem
  • stugbyar
  • campingar
  • förmedling av privata stugor och lägenheter.

Personuppgiftsbehandling och rättsligt stöd för informationsinhämtning

Det rättsliga stödet för informationsinhämtningen från logiverksamheter finns i:

När logiverksamheter använder Tillväxtverkets e-tjänst för att rapportera in uppgifter till oss sker personuppgiftsbehandling, främst vid behörighetshantering och vid hantering i samband med inrapportering som till exempel kontakt via mejl eller brev.

Uppgifterna från uppgiftslämnare skyddas av sekretess enligt:

När uppgifterna redovisas kommer inga enskilda företag att kunna identifieras.

Frågor och svar om e-tjänsten

Vad är ändrat i den nya e-tjänsten?

Du rapporterar samma uppgifter som tidigare och på samma sätt. Du kan välja att fylla i uppgifterna manuellt i e-tjänsten eller ladda upp en textfil. Du kommer att känna igen dig i det mesta, men också uppleva förbättringar.

Vi har gjort några förenklingar för er som fyller i uppgifterna manuellt:

  • Du som manuellt lämnar in uppgifter för hotell, stugbyar och vandrarhem kommer att lämna uppgifter om gästnätter, uppdelat på hemland, för hela månaden i stället för dag-för-dag.
  • Du som manuellt lämnar in uppgifter för hotell och vandrarhem kommer inte längre få frågan om affärs- och fritidsresa. Du ska dock fortfarande lämna uppgifter om konferens- och gruppresa.
  • Du som manuellt lämnar in uppgifter för en camping kommer att lämna uppgifter om campingnätter uppdelat på hemland, totalt för hela månaden i stället för uppdelat på boendeform. Uppgifter om campingnätter och logiintäkter för hela månaden lämnas uppdelat på två i stället för fem boendeformer.

I e-tjänsten visas en sammanställning av er kapacitet, beläggning, logiintäkt, gästernas hemland och andra nyckeltal för månaden.

En nyhet för dig som rapporterar med uppladdning av textfil är ”rättningsfiler”. En rättningsfil är er textfilsdata i Excel-format. Det gör det enklare för dig att tolka än din uppladdade textfil. I rättningsfilen visas också eventuella varningar om datarader i din fil, som kan vara bra att kontrollera för eventuellt fel. Du kan göra rättningar i Excel-filen, spara och ladda upp den.

Automatisk uppladdning av uppgifter om inkvartering (API-integration) är nu möjligt, om din bokningssystemleverantör stöder det.

Jag behöver nya inloggningsuppgifter - hur gör jag?

Kontakta oss på inkvartering@tillvaxtverket.se, uppge verksamhetens namn och anläggningsnummer (TVV-ID).

Hur ändrar jag kontaktuppgifter?

Du lägger själv in dina nya kontaktuppgifter i e-tjänsten.

Verksamheten har upphört eller bytt ägare – hur gör jag?

Om din verksamhet upphör eller byter ägare, ange datumet för detta i e-tjänsten så slipper du påminnelser.

Vid ett planerat ägarbyte, be den nya ägaren skicka namn och e-post för den nya kontaktpersonen till inkvartering@tillvaxtverket.se.

Kan jag ändra redan inrapporterade uppgifter?

Ja, du kan ändra månadens inrapporterade uppgifter genom att på nytt gå i e‑tjänsten och klicka på knappen "Ändra månadens statistik".

Du kan inte ändra inrapporterade uppgifter som gäller månader före januari 2025.

Om du rapporterar med uppladdning av textfil

Om du har laddat upp en godkänd fil visas en blå ruta. Du har då möjlighet att ladda ner den uppladdade datan i en rättningsfil i Excel-format. I rättningsfilen visas också eventuella varningar om data som kan vara värda att kontrollera för eventuellt fel.

Du gör dina rättningar i Excel-filen, sparar och laddar sedan upp din rättade fil i e-tjänsten igen.

Jag får upp varningsmeddelande och kommer inte vidare – hur gör jag?

Om du missat fylla i något visas det i rött. Då kommer du inte vidare i formuläret utan måste fylla i ett värde.

Se gärna över eventuella varningar som visas med orange bakgrund. Du kan gå vidare i formuläret även om det finns en orange varning.

Jag försöker ladda upp en textfil, men den godkänns inte – hur gör jag?

Om du det visas en blå ruta när du laddat upp en fil är den godkänd, även om vi i den blå rutan informerar om några oklarheter som du gärna får se över genom att ladda ner en "rättningsfil". För att skicka in statistiken behöver du gå vidare i formuläret och godkänna den.

Om det visas en röd ruta när du laddat upp en fil är den inte godkänd. Mer information finns i den röda rutan.

Om du inte förstår hur du ska komma vidare med den felaktiga filen kan du mejla textfilen till inkvartering@tillvaxtverket.se så att Tillväxtverket kan undersöka det och återkoppla.

Jag vill ändra till API rapportering – hur gör jag?

Först behöver du höra med ert bokningssystemleverantör att de har en funktion för API mot Tillväxtverkets Inkvarteringsstatistik.

Om leverantören stöder API:

  1. I enkäten välj alternativet lämna in statistik "Direkt via mitt bokningssystem (API)”
  2. Du får upp en API-nyckeln som är unik för anläggningen, exempelvis: a9db12dc-ebe4-41e1-a84d-413e255bb14a.1LwflGTe
  3. Du meddelar API-nyckel till ert bokningssystem enligt deras instruktioner.

När API är på plats sker rapporteringen automatisk varje månad. Du kan fortfarande logga in i e-tjänsten för att läsa er månads statistik sammanställning eller ändra kontaktuppgifter.

Om vi upptäcker fel i dina uppgifter får du ett felmeddelande via e-post Då behöver du logga in i e-tjänsten för att granska och korrigera inlämnade uppgifter.

Frågor och svar om uppgifter som ska lämnas

Vi har inte haft några gäster / vi har haft stängt – måste jag ändå rapportera?

Ja, både öppet utan gäster/beläggning och stängt ska rapporteras i e-tjänsten.

Om du kommer ha stängt en eller flera månader så kan du ange detta i e-tjänsten så slipper du få påminnelser.

Ska asylboende, socialtjänst, ägarbokningar eller personal redovisas?

Nej, endast besökande gäster med affärs- eller fritidssyfte ska redovisas.

Rum, stugor, tomter eller bäddar som har använts till asylboende, personalboende, socialtjänsten eller liknande ska inte ingå.

Är det viktigt att hemland fylls i korrekt?

Ja, hemland är en viktig variabel inom inkvarteringsstatistiken. Oavsett om du använder ett bokningssystem eller sköter bokningar på annat sätt, var noggrann med att registrera denna uppgift vid incheckning av era gäster och rapportering till oss.

Vi säljer paket – hur redovisar jag logiintäkten?

Inkvarteringsstatistiken är endast intresserad av intäkten för övernattningen. Om tilläggspaket har sålts för ett rum, uppskatta intäkten för login.

Kontakt

Har du frågor om inrapportering av uppgifter?

Kontakta i första hand Tillväxtverket på inkvartering@tillvaxtverket.se.
Uppge verksamhetens namn och anläggningsnummer (TVV-ID).

Vid akuta frågor kan du ringa mellan kl. 09 – 16.00

Vidar Wirén Gimle, telefon 08-681 96 01

Tillväxtverkets växel 08-681 91 00 (lunchstängt 12.00 – 13.00)

Hjälpte informationen på sidan dig?