Digitaliserings­checkar

Affärsutvecklingscheckar för digitalisering kan användas för att ta in extern kompetens för att utveckla och förändra en pågående affärs­verksamhet genom att använda digital teknik. Digitalisering ger möjlighet att utveckla nya affärer, effektivisera verk­samheter och öka kvalitet.

Du ansöker om affärsutvecklingschecken hos den region där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet. Stödet skiljer sig i olika regioner, kontakta därför den region där ni bedriver er huvudsakliga verksamhet för att få mer information.

Frågor och svar

Hur definierar ni digitalisering?

Med digitalisering menar vi: Att genom användande av digital teknik skapa nya värden i företaget. Det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.

Exempel på projekt som checken kan användas till

  • ta fram en strategi för digitalisering.
  • ta fram en plan för fortsatt digitalisering.
  • genomföra en digital transformation.
  • ta fram nya processer och tjänster genom att använda existerande datamängder.
  • utveckling av kundrelationer.
  • juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter.
  • Utveckla nya digitala tjänster ((kopplat till befintliga produkter, varor och/eller tjänster.

Exempel på projekt checken inte kan användas till

  • löpande affärsutveckling
  • materialinköp
  • löpande applikation- och webbutveckling
  • licenskostnader
  • produktion av innehåll - till exempel text, bilder och film - till webbplatser
  • utbildningar
  • resor
  • marknadsföring/försäljningsinsatser
  • generell produktutveckling
  • anpassning för att uppfylla GDPR.
  • utveckla nya digitala produkter om företagets affärsidé är att ta fram digitala produkter.

Kontakt

Tony Meurke
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se