Genomföra och rapportera

När ni beviljats statsbidrag är det dags att starta er bidragsberättigande verksamhet. Här står det vad ni ska göra i uppstarten samt hur ni ska rapportera och få utbetalningar under genomförandet.

Att göra när ni beviljats statsbidrag

  • Skicka in underskriven 'Bekräftelse av åtagande'
  • Rapportera
  • Ansöka om utbetalning
  • Rapportera vid bidragsperiodens slut

Skicka in underskriven 'Bekräftelse av åtagande'

Senast i samband med första ansökan om utbetalning ska ni skicka in en undertecknad kopia av blanketten 'Bekräftelse av åtagande' till Tillväxtverket.

Rapportera

Under er bidragsperiod ska ni rapportera in hur det går med insatsen så att myndigheten kan följa upp er bidragsberättigande verksamhet. Ni ska rapportera till Tillväxtverket enligt den rapporterings- och utbetalningsplan som följer av ert beslut om stöd - statsbidrag. Ni rapporterar och ansöker om utbetalning genom att i Min ansökan göra en "Ansökan om utbetalning" och bifoga en läges- eller slutrapport.

Ansöka om utbetalning

Ni får er utbetalning när ni rapporterat och ansökt om utbetalning via Min ansökan. Vid första ansökan om utbetalning, behöver ni endast bifoga ”Bekräftelse om åtagande”. Vad som gäller för uppföljning av den bidragsberättigande verksamheten och rapportering framgår av ert beslut om stöd - statsbidrag.

Obligatoriska bilagor vid efterföljande ansökan om utbetalning

  • Uppdaterad planeringsbudget. Använd mallen "Ekonomisk verktygslåda"
  • Årsredovisning. Bestående av resultat- och balansräkning samt utdrag ur huvudbok
  • Lägesrapport (Mall lägesrapport riktat statsbidrag SFS 2018:152)
  • Aktivitetslista (Mall Aktivitetslista)
  • Revisorsintyg (Mall Revisorsintyg riktat statsbidrag SFS 2018:152)

Revisors granskning avser den totala kostnaden för den verksamhet som statsbidraget omfattar för perioden. Revisorsintyget ska omfatta samma belopp som ni rapportera in i ansökan om utbetalning (det vill säga ärendets medfinansiering och Tillväxtverkets statsbidrag).

Revisors granskning ska intyga:

  • att kostnaderna har uppkommit och betalats under verksamhetsperioden.
  • att kostnaderna är särredovisade.
  • att kostnaderna är redovisade på en projektspecifik kod eller på annat sätt särredovisade från bidragsmottagarens övriga transaktioner så att risk för dubbelfinansiering inte föreligger.
  • att respektive kostnadsslags utfall inte väsentligt avviker mot senast godkända budget.
  • att alla redovisade kostnader finns i bidragsmottagarens bokföring.
  • att bidragsmottagarens redovisningsmässiga hantering överensstämmer med god redovisningssed och fastställd attestordning har följts.

I revisorsintyget är vissa fält gulmarkerade. Vänligen fyll i revisorsintyget och ta bort hjälptexten och det gulmarkerade.

Revisorsintyget fylls i och undertecknas av auktoriserad revisor, internrevisor eller lekmannarevisor och biläggs i den elektroniska i ansökan om utbetalning.

Rapportera vid bidragsperiodens slut

  • När bidragsperioden är slut och ert statsbidrag är avslutat så ska ni slutredovisa. Slutredovisning tillsammans med en slutrapport för hela bidragsperioden ska lämnas till Tillväxtverket senast 28 februari, 2028.
  • Slutredovisningen ska innehålla en årsredovisning bestående av resultat- och balansräkning, huvudbok och revisorsintyg.
  • Slutrapporten ska innehålla en sammanfattande bedömning av resultat och effekt av hela bidragsperioden i förhållande till beslut om statsbidrag samt eventuell förordning eller regeringsuppdrag.