- Startsida
- Tillväxtverket
- Sök finansiering
- Handböcker
- Handbok för EU-projekt 2014-2020
- Planera
- Redovisningsalternativ

Redovisningsalternativ
Det finns tre olika redovisningsalternativ. Två av dem innebär en enklare kostnadsredovisning för er under genomförandet av projektet. De alternativen ska ni använda om ert projekt är en förstudie eller ett personalintensivt projekt. Är projektet inget av dessa ska ni använda det tredje alternativet som innebär att ni redovisar era faktiska kostnader.
- Notera! Denna handbok gäller för projekt i programperioden 2014-2020. Driver du projekt i den nya programperioden ska du använda dig av informationen i Handbok för EU-projekt 2021-2027.
- Handbok för EU-projekt 2021-2027
Ni ska använda det redovisningsalternativ som enligt informationen här gäller för det projekt ni söker stöd för. Om Tillväxtverket beviljar er ansökan ska ni i ansökningarna om utbetalning använda det redovisningsalternativ som Tillväxtverket fastställt i beslutet om stöd.
Redovisningsalternativet styrs av om projektet är ett:
- Förstudieprojekt.
- Personalintensivt projekt.
Om ert projekt varken är en förstudie eller räknas som personalintensivt är det ett:
- Projekt som ska redovisa faktiska kostnader.
Kort sammanfattning av de förenklade redovisningsalternativen
Tre redovisningsalternativ:
- Klumpsumma (endast förstudie, max 400 000 kr i EU-stöd)
- Personalintensiva projekt (används då 45% av budgeten eller mer avser personalkostnad. Schablon om 40% skall då beräknas på personalkostnad + schablon för lönebikostnader (45,24%))
- Faktiska kostnader/övriga (redovisning av faktiska kostnader)
Inom de tre redovisningsalternativ har vi följande förenklingsalternativ:
- Enhetskostnad för personal (409 kr inklusive lönebikostnader) får användas i de två alternativ som inte är klumpsumma
- Schablon för lönebikostnad 45,24% ska användas i alla tre alternativen
- Schablon för OH används endast i alternativet med faktiska kostnader och får beräknas enligt ett av tre alternativ:
- 15% av personal + lönebikostnader
- 20% av personal + lönebikostnader (får användas när projektägaren är ett universitet eller högskola)
- 25% av alla direkta kostnader utom "externa tjänster" (får användas när projektets verksamhet är forsknings-, innovations- och entreprenörskapsinriktade och uppfyller de uppsatta villkoren för insatstyper och investeringsprioriteringar).
För alla tre alternativ ska ni först ska ta fram en detaljerad planeringsbudget med projektets beräknade faktiska kostnader. Planeringsbudgeten ligger till grund för vilket belopp ni kan ansöka om EU-stöd för. När ni har tagit fram den detaljerade planeringsbudgeten ska ni, utifrån projektets karaktär och kostnadssammansättning, avgöra vilket redovisningsalternativ projektet ska använda. Redovisningsalternativen påverkar vilka kostnadsslag ni ska använda i er ansökningsbudget i e-tjänsten Min ansökan.
Läs mer om varje alternativ och de steg ni ska följa i planeringen under flikarna nedan.
Kontakt
Har ni frågor? Kontakta Tillväxtverkets kontor i er region.