AI som förändringskraft i tjänsteföretag

AI förändrar spelplanen för svenska tjänsteföretag. Tekniken är här och den omvandlar hur företag arbetar, skalar upp sin verksamhet och skapar nya affärsmöjligheter. AI är inte bara en fråga om effektivisering, utan om att tänka om, innovera och utveckla nya tjänstemodeller i en digital ekonomi.

Genom att investera i utbildning, teknisk infrastruktur och rätt verktyg blir AI inte bara ett hjälpmedel, utan en drivkraft för innovation, tillväxt och långsiktig konkurrenskraft.

AI ger särskild effekt i branscher där skalbarhet och datadriven affärsutveckling är avgörande. Trots AI:s potential är vägen inte utan hinder. Det finns en bristande kompetens i företagen. Många tjänsteföretag har svårt att hitta eller utveckla rätt AI-kompetens.

Sammanfattning

Syftet med denna rapport är att utforska hur svenska tjänsteföretag använder AI och hur de kan vidareutveckla sina AI-strategier.

Rapporten, som är framtagen av Syntesia AB, ger en översiktlig bild och nuläge av svenska tjänsteföretags AI-användning och AI-kompetens. Den undersöker vilka faktorer som påverkar AI-integreringen, hur olika branscher hanterar teknikutvecklingen och vilken typ av företag som har lyckats särskilt väl.

Kontakt

Karin Östberg

fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se

AI som förändringskraft i tjänsteföretag

Rapportens omslag
Publikationsnummer:
0513
ISBN:
978-91-90068-05-20513
Årtal:
2025
Hjälpte informationen på sidan dig?