AI som förändringskraft i tjänsteföretag
AI förändrar spelplanen för svenska tjänsteföretag. Tekniken är här och den omvandlar hur företag arbetar, skalar upp sin verksamhet och skapar nya affärsmöjligheter. AI är inte bara en fråga om effektivisering, utan om att tänka om, innovera och utveckla nya tjänstemodeller i en digital ekonomi.
Genom att investera i utbildning, teknisk infrastruktur och rätt verktyg blir AI inte bara ett hjälpmedel, utan en drivkraft för innovation, tillväxt och långsiktig konkurrenskraft.
AI ger särskild effekt i branscher där skalbarhet och datadriven affärsutveckling är avgörande. Trots AI:s potential är vägen inte utan hinder. Det finns en bristande kompetens i företagen. Många tjänsteföretag har svårt att hitta eller utveckla rätt AI-kompetens.
Sammanfattning
Syftet med denna rapport är att utforska hur svenska tjänsteföretag använder AI och hur de kan vidareutveckla sina AI-strategier.
Rapporten, som är framtagen av Syntesia AB, ger en översiktlig bild och nuläge av svenska tjänsteföretags AI-användning och AI-kompetens. Den undersöker vilka faktorer som påverkar AI-integreringen, hur olika branscher hanterar teknikutvecklingen och vilken typ av företag som har lyckats särskilt väl.
Kontakt
Karin Östberg
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se
AI som förändringskraft i tjänsteföretag
%20Sk%C3%A4rmbild%202025-04-29%20105448.jpg)
- Publikationsnummer:
- 0513
- ISBN:
- 978-91-90068-05-20513
- Årtal:
- 2025
- Länk till rapport:
- Hämta publikationen (pdf) Pdf, 654 kB.