- Startsida
- Tillväxtverket
- Om Tillväxtverket
- Våra uppdrag
- Minskat och förenklat uppgiftslämnande
Minskat och förenklat uppgiftslämnande
Företagare ska bara behöva lämna sina uppgifter en gång, där det är möjligt och relevant.
Myndigheter bör utnyttja digitaliseringen för att effektivisera både det egna och företagens arbete med att lämna och hantera uppgifter. Digitaliseringen kan också användas för att uppnå en större samordning mellan myndigheterna.
Mål
Regeringen har fem mål för förenklingspolitiken och arbetet med att minska och förenkla företagens uppgiftslämnande har koppling till flera av dessa mål. Sveriges digitaliseringsstrategi innehåller också mål som syftar till att minska företagens administration i samband med myndighetskontakter genom användning av digitala lösningar.
- Regeringens mål för förenklingspolitiken (regeringen.se) Länk till annan webbplats.
- Sveriges digitaliseringsstrategi 2025-2030 (regeringen.se) Länk till annan webbplats.
Bakgrund förenkling
Den 1 oktober 2018 trädde förordningen (2018:1264) om digitalt inhämtande av uppgifter från företag i kraft. Syftet är att göra det enklare för företagare att hantera sina ärenden gentemot myndigheter. Förordningen ska minska den börda som små och medelstora företag upplever när de lämnar uppgifter till myndigheter. Tanken är att företagare bara ska behöva lämna sina uppgifter en gång, där det är möjligt och relevant.
Enligt förordningen ska berörda myndigheter fokusera särskilt på fördelarna med samordning och digitalisering som också kommer företagen till nytta i takt med att nya digitala system utvecklas.
Förordningen berör 67 myndigheter.
Arbetssätt
Bolagsverket och Tillväxtverket ansvarar bland annat för att ge stöd till myndigheterna med anledning av förordningen.
Bolagsverket
Bolagsverket stöttar i frågor som rör återanvändning av information om företag och kan ge fördjupad hjälp kring juridik, semantik och teknik.
Bolagsverket ansvarar för den Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer (SSBTGO) som syftar till att underlätta för företagens uppgiftslämnande och möjliggöra en förenklad datadelning mellan offentliga aktörer.
Företag kan få grundläggande uppgifter förifyllda i e-tjänster hos kommuner, regioner och myndigheter som de redan har lämnat till Bolagsverket, Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB. SSBTGO förmedlar även information till Mina sidor på verksamt.se. Offentliga aktörer kan också hämta dessa grundläggande företagsuppgifter till sina verksamhetssystem.
Bolagsverket guidar och stödjer myndigheter i processen att ansluta till SSBTGO och även hur de kan nyttja andra digitala tjänster via Bolagsverket, som exempelvis verksamt.se och Minaombud.se.
- Den Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer, Bolagsverkets webbplats Länk till annan webbplats.
- Nationell tjänst för digitala fullmakter – Mina ombud Länk till annan webbplats.
Tillväxtverket
Tillväxtverket bistår med kunskap och fördjupade insikter kring hur företagens behov av enklare uppgiftslämnande ser ut, vad de upplever som krångligt och vad som hindrar företagens utveckling. Bland annat genom resultat från undersökningen Företagens villkor och verklighet.
Uppföljning
Statskontoret hade i uppdrag att följa upp hur långt berörda myndigheter har kommit i tillämpningen av förordningen om digitalt inhämtande av uppgifter från företag. Uppdraget redovisades i april 2023.
Kontakt
Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer (SSBTGO), Bolagsverket
Pontus Söderlund
Bolagsverket
fornamn.efternamn@bolagsverket.se
Caroline Elfstadius
Tillväxtverket
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se
.webp)