Studie- och yrkesvägledare kompetensutvecklas för att lyfta företagande

Under våren har Tillväxtverket genomfört ett omfattande arbete för att öka kunskapen om entreprenörskap som karriärväg i skolans yrkesvägledning.

Genom en serie regionala träffar i samarbete med Skolverket och regionala aktörer har studie- och yrkesvägledare (SYV) fått resonera om vad de skulle behöva framåt för att tydligare inkludera företagande i sin yrkesvägledning till elever.

Bakgrunden är regeringens uppdrag till Tillväxtverket om att förbättra förutsättningarna för kvinnors företagande och ägande. En viktig del i arbetet är att unga tidigt får upp ögonen för företagande som ett möjligt och attraktivt yrkesval – oavsett kön, bakgrund eller bostadsort.

Fyra regionala träffar med stort engagemang

Under mars till maj har Tillväxtverket tillsammans med Skolverket arrangerat träffar i Jönköping, Malmö, Falun och Umeå. Totalt har över 150 deltagare – främst studie- och yrkesvägledare och lärare – deltagit i workshops och samtal om hur företagande kan inkluderas i skolan. Deltagarna fick ta del av statistik, elevundersökningar och forskning om ungas attityder till företagande. Dessutom fick de träffa regionala representanter från lokala Handelskammare och Länsstyrelsen som kunde ge ett regionalt perspektiv på läget för företagare.

Entreprenörskap som en del av livslångt lärande

Entreprenörskap kopplades tydligt till kompetenser som efterfrågas i arbetslivet: problemlösning, nyfikenhet, initiativförmåga och ansvarstagande. I läroplaner för samtliga skolformer betonas att skolan ska stimulera elevers kreativitet och ge dem förutsättningar att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt – något som engagerade deltagarna under träffarna.

– Företagande är en väg som i skolan sällan lyfts som ett alternativ till anställning, trots att det passar många unga och trots att många unga visar stort intresse för entreprenörskap. Genom att stärka vägledares och lärares medvetenhet om företagandets möjligheter och risker, skapar vi bättre förutsättningar för att fler elever ska våga välja entreprenörsspåret, säger Teresa Lindström, samordnare på Tillväxtverket.

Nästa steg: fördjupning och fler samarbeten

Resultaten från deltagarnas reflektioner visar stort intresse för fortsatt arbete. Deltagare på olika orter lyfte behovet av stödmaterial, fler exempel och möjlighet till samverkan med näringslivet. Under hösten kommer Tillväxtverket tillsammans med Skolverket att analysera inspelen och planera för nästa fas i arbetet.

Satsningen är en del av myndigheternas arbete för att öka intresset för entreprenörskap hos unga och särskilt hos unga kvinnor, vilket på sikt kan öka mångfalden bland framtidens företagare.

– Det handlar om att tidigt visa att företagande är ett möjligt val för alla – oavsett kön eller bakgrund. Skolans vägledning har en nyckelroll i det, säger Carina Hafrén, undervisningsråd på Skolverket.

Om uppdraget

Kontakt

Teresa Lindström
fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se