Visselblåsarkanal

Anmäl misstankar om missförhållanden inom myndighetens verksamheter.

Vem kan visselblåsa?

Visselblåsarlagen (SFS 2021:890) ger dig som anmäler om missförhållanden ett starkt skydd mot repressalier från arbetsgivaren på grund av det du anmäler, och du får heller inte hindras av arbetsgivaren att visselblåsa. För att ingå i personkretsen som omfattas av visselblåsarlagens skydd ska du höra till någon av följande kategorier:

  • du har, har haft eller har sökt en anställning på Tillväxtverket,
  • du har eller har haft ett konsultuppdrag, en praktikplats eller liknande där du utför uppdrag för Tillväxtverket
  • du har genom din egen verksamhet kommit i kontakt med Tillväxtverket i ditt arbete, exempelvis att du arbetar för en extern leverantör eller är stödsökande/stödmottagare.

Vad kan jag rapportera om?

Ett visselblåsarärende innehåller information om

  • ett arbetsrelaterat missförhållande som sker eller har skett inom Tillväxtverket,
  • där det ligger ett allmänintresse i att uppgiften eller uppgifterna kommer fram.

Med arbetsrelaterat missförhållande menar vi att det har skett och att du har fått information om missförhållandet i ett sammanhang med en arbetsrelaterad koppling till Tillväxtverket. Du behöver inte ha bevis för de påståenden du rapporterar om, men du ska ha skälig anledning att tro att informationen är sann.

Exempel på missförhållanden är korruption, jäv, bedrägeri, trakasserier, maktmissbruk, allvarliga tjänstefel, och andra oegentligheter eller brottsliga handlingar,

Missförhållandet behöver inte vara pågående utan kan vara en avslutad händelse.

Visselblåsarkanalen ska inte användas för

  • allmänt missnöje och klagomål,
  • dina egna arbets- eller anställningsförhållanden räknas i de flesta fall inte vara av allmänt intresse,
  • tips om stödmottagare som fuskat eller använt stödmedel på ett felaktigt sätt (se mer information under ”alternativa rapporteringsvägar”).

Hur rapporterar jag?

Skanna QR-koden intill med kamera eller en QR-läsare i din mobiltelefon för en länk direkt till rapporteringssidan.

Tillväxtverkets visselblåsarsystem ger dig möjlighet att rapportera såväl skriftligt som muntligt eller vid ett fysiskt möte.

Skriftligt i vår digital brevlåda

Du kan upprätta en anmälan genom att fylla i formuläret på https://wb.lantero.se/tillvaxtverket Länk till annan webbplats.

Du kan också skanna QR-koden med kameran eller en QR-läsare i din mobiltelefon för att få en länk direkt till rapporteringssidan.

När du rapporterar via den digitala brevlådan kan du löpande ge och få ny information om ditt ärende via en chattfunktion.

Muntligt via telefonsamtal

Du kan lämna information muntligen genom att ringa oss på telefonnummer 020‑899 433. Telefontid helgfria vardagar, klockan 8.00–17.00.

Under telefonsamtalet dokumenterar mottagningsfunktionen information i samma formulär som används vid inrapportering genom den digitala brevlådan.

Fysiskt möte

Du kan begära ett fysiskt möte genom att skicka en förfrågan om detta i den digitala brevlådan.

Hur hanteras mitt ärende?

Alla inkomna ärenden beaktas och hanteras av ett fåtal särskilt utsedda personer på myndigheten.

Mottagningsfunktionen bemannas av enhetschef Intern kontroll tillsammans med en jurist hos vår externa leverantör Lantero. Utredningsfunktionen bemannas av rättschef, biträdande rättschef, stabschef och HR-chef. I de fall som en intern utredning anses vara olämpligt kan ärendet utredas av en extern oberoende advokat i leverantörens nätverk.

Så här mottas och hanteras ärendet

  • Mottagningsfunktionen gör en första bedömning av om ärendet ska utredas inom visselblåsarkanalen, hanteras på annat vis eller avskrivas utan åtgärd.
  • Om ärendet ska utredas görs en jävsprövning innan ärendet överlämnas till en ansvarig person i utredningsfunktionen.
  • Utredningsanvarig tillsammans med en operativ resurs med utrednings- och sakkompetens har gemensamt mandat att inhämta den information och genomföra de samtal och möten som är nödvändiga för att ärendet ska kunna utredas och hanteras.
  • Du får återkoppling inom tre månader om vad som hänt med ditt ärende.
  • Ärendet diarieförs.

Utredningen kan resultera i exempelvis:

  • arbetsrättsliga åtgärder,
  • polisanmälan,
  • att ärendet lämnas över till personalansvarsnämnden,
  • att interna rekommendationer och förbättringsåtgärder lämnas,
  • att ärendet avslutas utan åtgärder.

När en anmälan avskrivs som visselblåsarärende kan det i vissa ändå finnas skäl att vidarebefordra informationen inom Tillväxtverket för att vi ska kunna bedriva ett gott förbättringsarbete. I dessa fall överlämnas endast nödvändig och avidentifierad information till den del av verksamheten som berörs.

Kan jag vara anonym?

Du väljer själv om du vill lämna dina personuppgifter eller vara helt anonym. Vi efterfrågar inga personuppgifter om du inte själv väljer att lämna dem. I dokumentet Information om behandling av personuppgifter beskrivs hur Tillväxtverket hanterar eventuella personuppgifter som din anmälan kan komma att innehålla.

Rapporteringstjänsten är helt fristående från Tillväxtverket för att det inte ska vara möjligt att genom exempelvis IP-adresser efterforska vem som står bakom en anmälan.

Om din anonymitet är viktig för dig måste du vara noggrann med hur du uttrycker dig, så att det inte genom din text är uppenbart för mottagaren vem du är. Det är också viktigt att rensa eventuella bilagor från användarinformation som kan avslöja vem du är.

Om du väljer att vara öppen med din identitet kommer din identitet uteslutande att tillgängliggöras för den grupp som utsetts att hantera ditt ärende. Undantaget är om ärendet resulterar i en brottsutredning, då du som uppgiftslämnare kan komma att kallas som vittne.

Hur lång tid tar utredningen?

Ärenden ska utredas skyndsamt. Uppgiftslämnaren får bekräftelse att ärendet är mottaget inom 7 dagar och återkoppling om vidtagna åtgärder inom tre månader.

Omfattas min anmälan av sekretess?

Ja. Enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) (2009:400) gäller sekretess för uppgifter som kan avslöja den rapporterande personens identitet och för uppgifter som kan avslöja identiteten på en annan enskild, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men.

En visselblåsning är en allmän handling och kan lämnas ut på begäran. Sekretessprövning görs innan utlämnande i enlighet med Tillväxtverkets interna regler om utlämnande av allmän handling.

Alternativa rapporteringsvägar

Externa visselblåsarkanaler

Du kan rapportera till en extern visselblåsarkanal hos ett antal myndigheter som regeringen utsett till behöriga att hantera ärenden inom sitt specifika område. Du måste inte först ha rapporterat internt för att få vända dig till en extern kanal.

Nedanstående myndigheter är utsedda att ha externa visselblåsarkanaler. Arbetsmiljöverket är en särskilt behörig myndighet, vilket bland annat innebär att de ska ta emot rapporter om missförhållanden som ingen annan myndighet ansvarar för. Arbetsmiljöverket informerar också om de övriga behöriga myndigheternas ansvarsområden.

Rapportera om överträdelser kring EU-medel

Om anmälan avser överträdelser kring EU-medel ska rapportering ske till Ekobrottsmyndigheten Länk till annan webbplats.s externa visselblåsarkanal.

Tillväxtverkets tipsfunktion för felaktig användning av stödmedel

Om anmälan avser tips om stödmedel som använts på ett felaktigt sätt kan rapport skickas via tipsfunktionen: Anmäl misstanke om brott.

Observera att om informationen avser användning av EU-medel så ska anmälan göras till Ekobrottsmyndigheten Länk till annan webbplats.s externa visselblåsarkanal.

Andra bestämmelser som ger skydd

Utöver skyddet som visselblåsarlagen ger finns det andra lagar och bestämmelser som också ger ett skydd i vissa situationer.

  • Meddelarfrihet: du som är offentligt anställd har rätt att använda din meddelarfrihet (1 kap. 7 § tryckfrihetsförordningen) och kontakta media för att överlämna information.
  • Anskaffarfrihet: det står var och en fritt att anskaffa information för att senare kunna lämna vidare inom ramen för meddelarfriheten (1 kap. 7 § tryckfrihetsförordningen).
  • Efterforskningsförbud: Myndigheten får inte aktivt efterforska vem som har lämnat uppgifter till media, om dessa har lämnats med stöd av meddelarfriheten (1 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen).
  • Repressalieförbud: Myndigheten får inte bestraffa eller vidta repressalier mot den som lämnar information till media med stöd av meddelarfriheten (1 kap. 6 § yttrandefrihetsgrundlagen).

Transparency International, Sveriges nationella stödlinje för visselblåsning

Transparency International, Sveriges nationella stödlinje för visselblåsning, erbjuder information och stöd till personer som vill veta mer om visselblåsning.

  • Stödlinjen kan kontaktas via telefon eller säkert formulär, och all kontakt med Stödlinjen är konfidentiell. Det går även att välja att vara anonym.

Stödlinjen hjälper till med information om:

  • visselblåsares rättigheter och skyldigheter i offentlig, privat och ideell sektor i Sverige,
  • det skydd visselblåsare har enligt visselblåsarlagen, och
  • vilka rapporteringskanaler som finns och hur du kan gå till väga för att visselblåsa.
  • Stödlinjen för visselblåsning erbjuder inte juridisk rådgivning, utreder inte specifika fall och företräder inte visselblåsare i kontakt med rättsväsendet, arbetsgivare eller myndigheter.

Kontakt

Vid frågor om visselblåsarfunktionen eller systemet kan du alltid vända dig till:

Katarina Rydén

enhetschef, Intern kontroll

Klara Soma

Verksamhetscontroller och operativ utredningsresurs, Intern kontroll.

E-post: fornamn.efternamn@tillvaxtverket.se

 

Vi hanterar all kontakt med hög integritet och största varsamhet om känsliga uppgifter.

Hjälpte informationen på sidan dig?