1. Förbered för omställningen

Förberedelsefasen handlar om att bestämma och tydliggöra roller, ansvar och beslutsvägar. Målet är att skapa en övergripande bild av situationen och snabbt komma i gång med arbetet.

  • Sätt ihop en uppstartsgrupp
  • Skapa en bild av situationen
  • Planera kommunikationen
  • Tydliggör beslutsvägarna
  • Tydliggör behovet av resurser

Kommunens uppgift är att bygga en struktur som kan hantera omställningen och som genomsyras av intern samverkan i hela verksamheten. Se också tidigt över möjligheten att avsätta extra resurser för genomförandet av omställningsarbetet. Hur ni bygger upp och genomför omställningsarbetet måste samtidigt utgå från de resurser och den kapacitet som organisationen har samt efter de lokala och regionala förutsättningarna.

Regionen kan eventuellt bistå, till exempel med analyskapacitet eller dialog med andra myndigheter och i vissa fall kanske ta en samordnande roll för att öka kapaciteten.

Bilda en uppstartsgrupp

Börja med att sätta ihop en grupp som snabbt kan komma i gång och arbeta. På så sätt skapar ni handlingskraft och överblick över situationen. Deltagarna i gruppen bör ha god kännedom om de lokala och regionala förutsättningarna och vilka verktyg som finns för att främja lokal näringslivsutveckling.

Det är positivt om representanter från det företag som lägger ner eller avvecklar sin verksamhet deltar. Det är också en fördel om personerna i gruppen har mandat att fatta beslut i den organisation de företräder. Egenskaper som behövs i gruppen är engagemang, upparbetade kontaktnät och lösningsfokus för att hitta nya möjligheter för näringslivet.

Uppstartsgruppen uppgifter är att ska skaffa sig en bild av situationen, tydliggöra beslutsvägar i organisationerna och se över behovet av resurser. Det krävs också beslut om hur kommunikation från kommunen ska ske samt initiativ till att ett analysarbete kommer i gång. Vidare bör uppstartsgruppen ansvara för att bilda en organisation som ska genomföra omställningsarbetet. Organisationen kan byggas upp på olika sätt. Den kan exempelvis innehålla styr-, arbets-och referensgrupper.

Frågor för uppstartsgruppen

  • Vem ska ingå i uppstartsgruppen?
  • Är rätt personer med i uppstartsgruppen eller saknas någon?
  • Vilka behöver få information om händelsen?
  • Vem ska uttala sig i media?
  • Kan vi ha dialog med företagsledningen?
  • Har kommunen en handlingsplan för varsel och omställning i näringslivet?

Så gjorde Strömstad

När coronapandemin kom och gränsen till Norge stängdes fick det stora konsekvenser för Strömstad kommuns gränshandel och turism. Över en natt försvann nära 90 procent av omsättningen i butikerna vid gränsen, de norska turisterna slutade komma och arbetslösheten sköt i höjden. Det ledde till ett stort omställningsarbete för att minimera de negativa konsekvenserna på samhällsekonomin.

När kommunen insåg att utmaningarna skulle pågå en längre tid tog man kontakt med Västra Götalandsregionen, som i sin tur sammankallade till en uppstartsgrupp med flernivåsamverkan. I gruppen deltog Strömstads kommun (kommunchef, näringslivschef och skolchef för gymnasie- och vuxenutbildning), Almi, Arbetsförmedlingen, Fyrbodals kommunförbund samt länsstyrelsen och Tillväxtverket. Gruppen träffades till en början en gång i veckan, för att senare träffas en gång varannan vecka.

Skapa en bild av situationen

Det är viktigt att få en övergripande uppfattning om händelsen och dom utmaningar och möjligheter som följer av en större omställning. I detta skede handlar det främst om att hämta den information som är mest nödvändig för att komma i gång med planeringen.

Så fort man har fått en första bild klar gäller det också att ta ett beslut om i vilken omfattning kommunen och regionen ska agera. Vad som kan göras och vilka konsekvenser det blir om inga eller begränsade insatser genomförs.

Frågor för att få en bild av situationen

  • Hur många individer omfattas direkt av händelsen?
  • Vilka kompetenser och förutsättningar har de individer som påverkas?
  • Var bor arbetskraften och hur påverkar det möjligheten till anställning?
  • Kommer arbetskraften/kompetensen att kunna absorberas på befintlig arbetsmarknad?
  • Finns det underleverantörer på orten eller på närliggande orter som berörs?
  • Finns det lokaler eller mark som kommer att frigöras?
  • Finns det andra organisationer som kan stödja omställningsarbetet?
  • Hur har andra kommuner hanterat liknande situationer?

Så gjorde Strömstad

Strömstads kommun hade redan vid tillfället för coronapandemin en välutvecklad dialog och ett brett nätverk med det samlade näringslivet. Det var också avgörande för att kommunen snabbt kunde få en övergripande bild av situationen och komma igång med insatser för att hindra smittspridning och mildra de ekonomiska konsekvenserna i samhället.

Planera kommunikationen

Det är inte ovanligt att det skapas en medial krisbild under den inledande fasen. Media efterfrågar också tidigt hur kommunen agerar med anledning av det aktuella beskedet.

Kommunikationen från kommunen behöver vara konkret, relevant, lokal och direkt. Tänk också på att inte förekomma företagets processer. Kommunikationen bör förhålla sig till fakta och undvika spekulationer om vad som kan hända i framtiden.

Tydliggör beslutsvägarna

I omställningsarbetet kan det vara viktigt att synliggöra, och kanske ändra, beslutsvägarna i respektive organisation kopplat till den specifika händelsen. Om beslutsvägarna är långa eller okända finns det risk att arbetet stannar av. Det kan även medföra att strategiska beslut fattas på fel nivåer och av fel personer.

Frågeställningar

  • Vem fattar vilka beslut?
  • Vilka beslut kan tjänstepersoner fatta?
  • Vilka beslut kan politiker fatta?
  • Hur lång tid tar det att fatta beslut?
    • Finns det utrymme att fatta strategiska beslut inom en vecka i organisationen?
    • Finns det möjlighet att delegera vissa beslut?

Så gjorde Strömstad

I Strömstads kommun sammankallade Västra Götalandsregionen samverkansgruppen till dialogmöten om omställningsarbetet, till följd av pandemin och gränsstängningen mot Norge. På dagordningen tog man upp dessa punkter:

  • Nuläge från Strömstad och målbild för omställningsarbetet (kommunchef och näringslivsansvarig)
  • Uppdatering om Komvux i Strömstad (skolchef för gymnasie- och vuxenutbildning)
  • Pågående projekt
  • Diskussion och vägen framåt

Roller och ansvarsfördelning bland representanterna i samverkansgruppen var tydliga från start. Kommunen drev arbetet och hade det yttersta ansvaret. Övriga deltagare tog ansvar utifrån deras respektive funktion i samhället.

Exempel på vem som gjorde vad

Regionen sammankallade initialt mötena. Regionen och Fyrbodal kommunalförbund kunde förmedla kontakter till andra pågående insatser (inom till exempel kompetensförsörjning) inom länet, där Strömstad kommun kunde kroka arm. Därmed kunde kommunen vägleda näringslivet utifrån deras behov till olika insatser.

Tillväxtverket skrev lägesrapporter till den dåvarande statssekreterargruppen som fanns på Regeringskansliet med anledning av coronapandemin. De tog även fram en Raps-analys (regionalt analys- och prognossystem).

Arbetsförmedlingen var på plats varje vecka. De gjorde en företagsenkät till Strömstads företag som undersökte företagens kompetensbehov. Utifrån den kartläggningen gjordes en stor utbildningssatsning, som ledde till ett ökat utbud av kurser och program i utbildningskatalogen i Strömstad.

Almi Fyrbodal installerade sig fysiskt på plats i Strömstad varje fredag september–december 2020 för att träffa företag. Almis tillfälliga närvaro i kommunen baserades på efterfrågan och behovet från näringslivet.

Almi hade i uppdrag att vara den samordnande länken mellan företagssystemet och företagen. De tog emot företag och lotsade dem vidare till den aktör som kunde hjälpa till bäst utifrån de aktuella behoven.

Tydliggör behovet av resurser

Börja med att fundera över vilka nyckelfunktioner och resurser som behöver vara med när ni ska genomföra omställningsarbetet.

Frågor att diskutera

  • Vilken kapacitet och vilka resurser finns det tillgång till för att driva arbetet?
  • Hur och vilka finansiella resurser kan ni avsätta till omställningsarbetet?
  • Går det att avsätta tid från medarbetare?
    • Hur många timmar/procent av en anställning?
    • Under hur lång period?
  • Vilka organisationer är viktiga att ha med?
  • Vilka organisationer kan tillsätta personella resurser för att delta i omställningsarbetet?
  • Vilka organisationer kan finansiera omställningsarbetet?
    • Bör och kan vi köpa en tjänst som projektledare eller annan resurs för arbetet? Om ja, vad ska den innehålla?
    • Behöver vi anställa?

Så gjorde Strömstad

Coronapandemin var en extraordinär händelse i näringslivet, och därmed krävdes också extraordinära insatser. I Strömstads kommun startade förprojektet ”Processledning omställningskontor Strömstad” (nov 2020–april 2021), med stöd av Västra Götalandsregionen och Fyrbodals kommunalförbund.

Omställningskontoret var ett fysiskt kontor i centrala Strömstad. Den utgjorde basen för omställningsarbetet och fungerade som en samordnande arena. Där kunde både företag och individ få hjälp med sina akuta behov i krisen. Företag fick vägledning till rätt aktörer i det akuta skedet och stöd i utveckling av sin verksamhet på sikt.

Vägledningen bestod av kompetensutveckling, men även affärscoachning för att bredda och utveckla verksamheten samt vid nystart av företag och vid etableringar. Lokalen anpassades även till kontor för att samla ett antal medarbetare. Uppdraget var att öka sysselsättningen och bidra till att utveckla och bredda näringslivet i norra Bohuslän och Strömstad.

Strömstad kommun skrev därefter fram en projektansökan baserat på Tillväxtverkets omställningsguide. Projektet "Stärkt kapacitet vid omställningsarbeten” tog vid där förprojektet med omställningskontoret avslutades 30 april 2021. Projektet finansierades av Strömstad kommun, Västra Götalandsregionen och Tillväxtverket.