4. Granska
Kan vi motivera våra val av bild och text? Testa på kollegor eller målgruppen!
Vem?
- Låt alltid flera kollegor titta på materialet innan publicering.
- Kontakta gärna representanter från målgruppen! Till exempel via olika intresseorganisationer.
- Att upprätta referensgrupper att testa materialet på är också en bra idé.
Vad?
- Kan vi motivera valen vi gjort ifall frågor om inkludering uppkommer?
- Är materialet tillgänglighetsanpassat på ett relevant sätt?
- Använder vi de kanaler som fungerar bäst för mottagarna?
Hur?
- Titta på det färdiga materialet med olika “glasögon” - hur kan det uppfattas beroende av kön, ålder, bakgrund, bransch, företagsform och geografi?
- Var uppmärksam på att rubriker, bild, text och rörlig bild kompletterar varandra gällande inkludering. Bidrar materialet till att förstärka upplevelsen av oss som en inkluderande organisation?
- Titta gärna även på angränsande texter/bilder, alltså den kontext i vilket materialet publiceras. Vilket intryck ger materialet?