- Startsida
- Tillväxtverket
- Guider och verktyg
- Omställningsguiden
- 3. Planera och förankra inför omställning
- Initiativ för att stärka platsens attraktivitet
Initiativ för att stärka platsens attraktivitet
Kommunens attraktivitet är en viktig faktor för att kunna locka till sig företag. Att arbeta med attraktiva miljöer och platsperspektivet innebär dock ofta långsiktiga och kostnadskrävande processer.
Samhällsplanering har en väsentlig roll i skapandet av en attraktiv kommun och region. Planeringen handlar inte enbart om fysiska strukturer utan fungerar som ett verktyg för att ge förutsättningar för näringsverksamhet och attraktivitet genom att utveckla en rad faktorer.
Det handlar till exempel om nya former för samverkan, ökad livskvalitet, attraktiva boendemiljöer, ökad trygghet, motverka segregation, skapa stråk som till exempel handelsstråk och gröna stråk, mötesplatser, möjliggöra kulturliv, möjligheter för en bred arbetsmarknad, öka tillgängligheten samt utveckla urbana miljöer och en attraktiv landsbygd.
Inspiration till aktiviteter inom attraktiva miljöer- och platsperspektivet
Här finns förslag på aktiviteter som kan bidra till att stärka miljö- och platsperspektivet. Reflektera också över om det finns några pågående insatser, om insatserna i så fall inkluderar näringslivets behov eller om det kan förstärkas.
- Bjud in till dialog med kommuninvånarna - Låt gärna medborgare komma med idéer till omställningsarbetet. Det skapar god förankring. Ni kan bjuda in till möten där ni presenterar förslag som ni vill att de ska reagera på. Ett annat alternativ är att ni bjuder in till ett mer förutsättningslöst möte för att fånga upp förslag på insatser som kan genomföras. Tänk på att denna typ av möte kan skapa förväntningar som ni behöver hantera.
- Inventera vilka faktorer som bidrar till platsens attraktivitet - Vad påverkar företagens val av etableringsort och vilka av dessa kan utvecklas? Det kan handla om tillgång till kompetens, IT-infrastruktur, kapital och marktillgång, samarbetsmöjligheter med högskola/universitet, närhet till andra företag, samlokalisering och kluster, framkomlighet för gods och transporter, kollektivtrafiknära lägen, tillgång till grön energi, handelsutbud, tillgång till offentlig service och bostäder, trygghet för företagens egendom.
- Utveckla kommunens varumärke - Ta hjälp av invånarna och näringslivet för att ringa in platsens identitet. Vilka kärnvärden finns och vilka kan förstärkas? Finns det studenter som kan bidra med nya perspektiv? Värdera om kommunen kan samverka med närliggande kommuner och regionen kring ett varumärke och på så sätt få draghjälp. En region som kan hävda sig väl i global konkurrens kan även gynna enskilda kommuner.
- Riktade insatser till särskilda målgrupper - Är det aktuellt att rikta insatser mot en speciell målgrupp som till exempel investerare, barnfamiljer eller förvärvsarbetande? Olika budskap kan behöva lyftas beroende på vilken målgrupp man vänder sig till. Tänk också på att målgruppens eventuella tidigare kontakt och involvering med kommunen är avgörande för påverkan. Om en plats inte är bekant för en målgrupp krävs det en starkare exponering för att uppnå en effekt.