3. Beställ
Kan din leverantör tillräckligt mycket om jämlikhet? Ställ krav på att kompetensen ska finnas!
Vem?
- Vem eller vilka grupper ska materialet representera?
- Har vi gett förslag på vilka människor eller grupper vi gärna ser mer av i det beställda materialet?
- Gör en prioriteringslista så att leverantören vet vad den ska lägga mest kraft på att leverera.
Vad?
- Vilken kunskap har leverantören gällande inkluderande kommunikation?
- Vad behöver leverantören veta? Hen kan inte förväntas läsa mellan raderna.
- Var tydlig i beställningen, beskriv både vad du vill ha och vad du inte vill ha.
Hur?
- Låt gärna leverantören ta del av denna guide och andra riktlinjer för inkluderande kommunikation.
- Upprätta gärna en beställningsmall för inkludering så att de viktigaste sakerna alltid förmedlas.
- Anpassa beställningsmallen för varje unik beställning med specifika önskemål för det aktuella materialet.