- Startsida
- Tillväxtverket
- Guider och verktyg
- Goda exempel på hållbart turistresande
- Destinationer utan närliggande taxi eller kollektivtrafik
Destinationer utan närliggande taxi eller kollektivtrafik
Många destinationer i Sverige står inför utmaningen att de varken har tillgång till allmän kollektivtrafik eller närliggande taxiföretag som kan ta gästen hela vägen till destinationen. Lösningar på detta har bland annat skapats genom nya digitala delningstjänster och egna initiativ från besöksnäringen.
Konsertbussen
När det är konserter har Lilla Björkö etablerat konsertbussen som kör fram och tillbaka från Lidköping, Skara, Skövde och Mariestad. Bussen kan både bokas samtidigt som konsertbiljetten och i efterhand.
Tidigare har besökare inte betalat något extra för bussen. På grund av ökade omkostnader ser arrangören nu över möjligheterna att ta ut en viss avgift från de besökare som reser med bussen.
Utmaning
Lilla Björkö är en gård som under sommartid arrangerar konserter för upp till 450 personer. Deras huvudsakliga utmaningen är gårdens geografiska placering med långa avstånd till närmsta hållplats. Närtrafiken upplevs vara särskilt utmanande när besökaren behöver korsa en kommungräns. Anläggningen försöker uppmuntra resor med tåg och cykel, och har ett begränsat antal parkeringsplatser.
Resultat
Konsertbussen har haft ett mycket positivt utfall och under sommaren 2023 valde 31 % av konsertbesökarna att åka med bussen. Lösningen har fått stor uppmärksamhet vilket har gjort att man har nått fler besökare, fått fler affärer och blivit associerade med hållbarhet, även i internationella sammanhang.
Lärdomar
- Det är viktigt att ta steget och våga testa olika lösningar, istället för att vänta på att någon annan ska göra det för dem.
- Besökaren har inte alltid tänkt på resa vid bokningstillfället, vilket gör det bra att kunna lägga till bokningen av transport i efterhand.
- Att sälja in resan som en del av upplevelsen stärker dess attraktion.
- Arrangörens egna undersökningar visar att 80 % av gästerna kan tänka sig att ta bussen istället för den egna bilen.
Skidbussen
Sedan 2020 erbjuder Järvsö vintertid en kostnadsfri skidbuss som kör en rundslinga på orten mellan boenden och skidanläggningen. Bussen är ett mindre fordon och körs tillsammans med lokalt bussbolag som även kör skolskjuts. Destinationen erbjuder även bokningsbar transfer vid vissa utvalda tåganslutningar. Bussen initierades med hjälp av projektfinansiering från Energimyndigheten men finansieras nu helt av det lokala näringslivet med destinationen som samordnare. Även boende får använda bussen.
Utmaning
Med en tågstation centralt i Järvsö har destinationen goda förutsättningar att marknadsföras som en hållbar turistdestination, både sommar och vinter. Däremot uppstår svårigheter för besökaren att ta sig till och från stationen, till skidbacken och runt på destinationen. I Järvsö saknas taxiföretag helt på orten.
Resultat
Destinationen ser en trend av att fler reser med tåg till Järvsö och därmed finns en ökad efterfrågan på skidbussen. Under vintersäsongen 2023 var det 700 personer som åkte bussen och det var även första gången som man vid vissa tidpunkter såg ett behov av ett större fordon. Bussen går varje dag under skolloven och torsdag till söndag under resterande delar av vintersäsongen.
Lärdomar
- Ser att dialogen med det lokala näringslivet är viktigt. Aktörerna behöver gemensamt äga problemet och vilja lösa det för kunden.
- Samkörande med skolskjuts ger effektivitet och sänker kostnader men har baksidan att det begränsar tillgången vid vissa tidpunkter.
- Vid utformning av tjänst är det viktigt att vara flexibel utifrån förutsättningar och behov på orten.
- Bussen löser vissa problem men det uppstår nya behov, exempelvis förbättrat bokningssystem och fler turer, kvällstid.
Delbilspoolen på Öland
Inom ramen för projekt har regionen arbetat tillsammans med Destination Kalmar för att starta upp en elbilspool. Trots att det fanns flera intresserade aktörer gick projektet inte hela vägen.
Förarbetet ledde däremot till en diskussion om behovet av en elbilspool på Öland. Detta resulterade i sin tur till att Mörbylånga kommun och dess bostadsbolag startade Ölands första elbilspool, som nu finns i Kalmar, Färjestaden och Mörbylånga. Bilarna bokas via en app med ett fast timpris.
Utmaning
Region Kalmar har initierat och finansierat projektet Klimatsmarta resor 2. En av flera utmaningar som identifierades i projektet var att det saknades möjlighet att hyra fossilbränslefria bilar på Öland.
Resultat
Den befintliga tjänsten har uppskattats av flera och bidragit till fler klimatsmarta resor. Bilarna är tillgängliga både för besökare, boende och verksamma.
Även om det initiala projektet inte lyckades, öppnade det upp för insikter och lärdomar som gjorde att tjänsten senare kunde komma på plats.
Lärdomar
- Det är viktigt att bokningssystemet är tillgängligt för besökare med enkel registrering.
- Parkeringar och ladd-stationer behöver vara strategiskt placerade.
- För att tjänsten ska få genomslag krävs att både aktörer och besökare vet om att den finns. Tryckt och digitalt marknadsföringsmaterial behöver tas fram och campingar, hotell och större besöksmål behöver informeras om tjänsten så at de i sin tur kan kommunicera det till sina besökare.
Samåkningstjänst
Freelway är en plattform som erbjuder betalnings- och bokningsprocesser samt resursplanering inom mobilitetslösningar. Freelways bokningssystem gör att tillgängliga transportslag kan optimeras och inte går tomma. Att fordon blir bokningsbara för fler skapar trygghet och en mer hållbar ekonomi.
Freelways app underlättar för resenärerna eftersom alla tillgängliga resor är sökbara på samma plats. Plattformen möjliggör även för lokala samåkningsgrupper, vilket ger fler resealternativ.
Utmaning
Många populära turistdestinationer i Sverige saknar god tillgänglighet av kollektivtrafik. Orterna ifråga har ofta ett begränsat befolkningsunderlag och tydliga säsongstoppar med fler besökare. Det finns därmed ett behov av att mer effektivt utnyttja de fordon som redan är i rörelse. För få bättre lönsamhet för de körningar som görs
Utmaningen är att öka fyllnadsgraden per resa i orten och få bättre lönsamhet för de körningar som görs.
Resultat
Freelway har skapat en app med reserobot med olika mobilitetsalternativ som hyrbil, samåkning, laddstationer, taxi, delad taxi. Lösningar används och testas förnärvarande på flera platser i landet.
Freelway anser att det finns otydligheter kring vad som är tillåtet enligt lagstiftningen och vad som konkurrerar med kollektivtrafiken, vilket skapar osäkerheter för företaget.
Lärdomar
- Många destinationer saknar resurser för nya lösningar, vilket kan leda till beroende av projektfinansiering och bristande långsiktighet.
- Samordningsmodeller skapar möjligheter för de involverade aktörerna genom ökad lönsamhet, vilket är en win-win logik.
- Det är viktigt att visa på vad som får och inte får göras med rådande lagstiftning. Detta för att skapa tydlighet och hitta lösningar som fungerar.
Freelwaylösning
Vemdalen har genom finansiering från Vinnova startat ett projekt där en app, Freelway, samlar all mobilitet i området som taxi, delad taxi, laddstationer, hyrbil, uthyrning av privat bil – för att bygga en fungerande affärsmodell.
Appen har möjliggjort en grupp för samåkning där man delar på kostnaderna för milersättning. Den är dock inte tillgänglig för kommersiellt bruk (för veckoturister).
Utmaning
Vemdalen har behov av anslutningar till tåg, buss och av lokal mobilitet på fjälldestinationerna. Det finns säsongstoppar och ett mycket litet underlag för transporter i övrigt.
97 % tar bilen till området och ofta till skidbacken och till restauranger. Det finns få taxibolag i området som ofta inte räcker inte till följd av periodvis höga säsongstoppar.
Resultat
Vissa paketresor har gått bra, och har stärkt dialogen om transport i området. Appen har löst problem när taxibolag helt saknas, t.ex. Lofsdalen och Funäsfjällen genom bil/bilpooler.
Undersökningar om mobilitet i området pekar på att viljan att åka kollektivt och samåka har ökat. Möjlighet att hyra ut egen bil verkar dock ännu inte vara i paritet med efterfrågan.
Lärdomar
- Stora samåkningsgrupper kan vara i linje med taxitrafiklagen - om man har samma slut- eller startdestination.
- Beteendeförändring tar tid, längre tid än projekttiden.
- Destinationer har själva inte resurser att göra denna beteendeförändring inom ramen för ordinarie uppdrag. Viktigt att jobba aktivt med kommunikation.
Fjällupplevelsebussen
Södra Årefjällen (en ekonomisk förening) etablerade en tjänst och använde ett lokalt taxiföretag som underentreprenör för att erbjuda tre tur och returturer om dagen på sträckan Duved till Vålådalen. Även boende inkluderades i målgruppen för transportlösningen. Tjänsten inkluderade även möjligheten att boka en tågtransfer för Snälltågets nattåg.
Utmaning
Det saknades kollektivtrafik från Underåkers station i riktningen upp till södra Åre fjällen (Undersåker, Edsåsdalen, Trillevallen, Ottsjö och Vålådalen). Problemet var särskilt stort vid nattågsanslutningar. Det finns alternativet att ta en taxi men dessa resor kan bli mycket kostsamma. Vägarna som leder resenärerna den sista biten upp till Södra Årefjällen är dessutom mycket trånga.
Resultat
Pandemin påverkade etablering av transportlösningarna. Det ansågs inte ekonomiskt försvarbart att köra tre turer om dagen, särskilt inte pandemins avstånds-rekommendationer krävde stora fordon. Linjetrafiken lades ned medan tågtransfern finns fortfarande kvar. Ett år senare etablerade regiontrafiken anropsstyrd linjetrafik för sträckan mellan Undersåker och Vålådalen.
Lärdomar
- Bättre nätverk och samarbete med kommun, region och länstrafiken skulle underlätta etableringen av nya lösningar.
- Det krävs uthållighet för att etablera en ny tjänst.
- Många turister känner inte till de lösningar som redan finns för resenärer, exempelvis tjänsten Resplus.