Besöksmål i glesbygd med begränsad kollektivtrafik

I besöksmål i glesbygd med begränsad kollektivtrafik finns flera goda exempel på lösningar som lyckats främja hållbar mobilitet som möter besökares och fritidsresenärers behov. Lösningarna inkluderar dynamisk kollektivtrafik, anropsstyrd trafik, användning av allmänna fordon, som skolbussar och sjuktransporter och justering av vandringsleder.

Mixtrafik i Värmland

Värmlandstrafik har infört så kallad Mixtrafik, som öppnar upp för allmänheten att nyttja skoltrafiken. Genom att öppna upp skolbussarna får fler nytta av trafiken som kör på vardagar varje morgon och eftermiddag.

Individer kan boka en plats på skolbussen via en app på hållplatser längs med skolbussens aktuella rutt. Det är kostnadsfritt för individer att nyttja mixtrafiken under nuvarande testperiod.

Utmaning

Det saknas allmän kollektivtrafik i vissa orter i Värmland. Samtidigt finns det lediga platser på skolbussar som åker i de områden som saknar allmän kollektivtrafik.
En utmaning är dock att den separata skoltrafiken inte är öppen för allmänheten.

Resultat

Mixtrafiken har blivit väldigt uppskattad i Värmland och därför ska den införas i samtliga kommuner där Värmlandstrafik organiserar skoltrafiken (samtliga utöver Karlstad). Resultatet blir en bättre geografisk tillgänglighet med kollektivtrafik i Värmland.

Lärdomar

  • En möjliggörare för att främja mer hållbart resande i Värmland är att regionens Trafikförsörjningsprogram har breddats till att även inkludera fritidsresor.
  • Man behöver våga testa lösningar som utmanar befintliga lagstiftningar för att driva på en hållbar förändring.
  • Det behövs djupare analyser över vilka lösningar som passar i vilken kommun.

X-linjen

Värmlandstrafik har tidigare testat så kallad dynamisk kollektivtrafik i Säffle, vilket innebär en flexibel busstrafik som individer bokar via en app. Bussar körs efter behov, utan tidtabell och bestämd linjesträckning. Trafiken kallas X-linjen.

Värmlandstrafik har nu testat att införa konceptet på landsbygden, i Sunne. X-linjen i Sunne utgörs av befintliga fordon som endast används under korta perioder på dygnet (t.ex. skolbussar, servicefordon för sjukresor och taxibilar).
Att resa med X-linjen kostar lika mycket som ordinarie trafik.

Utmaning

Många besökare kommer till Sunne med tåg och behöver därefter komma till hotell eller besöksmål. Behovet av trafik varierar dock mycket efter säsonger, vilket försvårar för ordinarie linjetrafik att bemöta de behov som uppstår hos besökare under vissa delar av året.

Resultat

Tack vare av goda resultat har X-linjen ersatt ordinarie linjetrafik i Säffle. I Säffle och Sunne är kommunerna och invånarna mycket positivt inställda till tjänsten, främst på grund av flexibiliteten.

X-linjen har resulterat i en drastiskt ökning av resenärer i jämförelse med ordinarie linjetrafik, samt lockat nya målgrupper som tidigare inte använt sig av kollektivtrafik.

Lärdomar

  • En stor framgångsfaktor har varit att Värmlandstrafik etablerat ett bra samarbete med besöksnäringen.
  • Det är viktigt att inte fastna i förstudier utan våga testa sig fram.
  • Det behövs djupare analyser över vilka lösningar som passar i vilken kommun.
  • Det är viktigt att tidigt identifiera och lösa den långsiktiga finansieringen av tjänsten.

Sommarlinje Glaskogen

Värmlandstrafik har testat att införa en busslinje till och från Glaskogen under sommarmånaderna. Linjen går via sträckan Karlstad – Grums – Glaskogen – Arvika.
Linjen anpassas efter när Glaskogen får besökare samt när tåg kommer till Karlstad och Arvika.

För att skapa incitament för besökare att ta bussen har de under 2023 testat att erbjuda ett presentkort till caféet i Glaskogen samt ett 3-dagars Glaskogskort för resenärer som bokar bussen.

Utmaning

Glaskogen är ett naturreservat som erbjuder en bredd av friluftsaktiviteter och möjlighet till övernattning. Det är ett resmål som dessutom har vuxit i popularitet. En utmaning är att Glaskogen ligger långt ifrån närmsta centralort och att det saknas möjligheter att ta sig dit på ett kollektivt och hållbart sätt.

Resultat

Genomförandet har fungerat bra och busslinjen har varit uppskattad. Det har resulterat i att busslinjen har blivit en reguljär linje som går varje sommar mellan juni och augusti.
Uppdraget har resulterat i ett förstärkt samarbete mellan Värmlandstrafik, Nobina Sverige AB och Stiftelsen Glaskogen.

Lärdomar

  • Viktigt att samarbeta med regionens och kommunens resmål för att underlätta för besökare att ta sig till resmålen. Det skapar vinster på flera fronter, bland annat fler besökare och mer hållbart resande.
  • Viktigt att marknadsföra besöksmål och hur besökare kan resa kollektivt till dem. Ett ansvar som kollektivtrafik, region, kommun och besöksnäring har tillsammans.

Sista-milen bilen

Sista-milen bilen är en tjänst som innebär att besökaren kan boka en upphandlad transportör (taxi) som trafikerar ett 40-tal besöksmål dit kollektivtrafiken inte når. Resan kostar 95 kr per person och bilen bokas via hemsida senast 3 timmar innan av avfärd.
Tjänsten har tidigare finansierats via ett Interreg-projekt. Destinationen ser nu över hur en hållbar samfinansieringsmodell bör fungera. I modellen kommer kommuner och näringslivsaktörer på destinationen att bidra med finansiering för att skapa ett attraktivt pris för besökaren.

Utmaning

Destinationen Läckö-Kinnekulle har ett hundratals besöksmål på landsbygden som besökare inte kan nå utan egen bil. Bland dessa är Läckö slott, det största, med 300.000 besökare årligen. Destinationen upplever att det är utmanande att påverka vilka linjer som bedrivs av den regionala kollektivtrafiksmyndigheten och vill därför utveckla och testa nya behovsstyrda lösningar och genom testerna generera fakta och argument för att behovet finns.

Resultat

Sista-milen bilen har funnits tillgänglig under sommaren 2022 och 2023 och i snitt har det genomförts 250 resor per sommar med 2 personer i varje bil. 30 % av resenärerna är turister och 70 % kommer från närområdet. 56 % uppger att de inte hade kunnat ta sig till resmålet utan lösningen och 35 % hade annars valt den egna bilen. Länstrafiken har tagit över vissa linjer som tjänsten inledningsvis erbjöd.

Lärdomar

  • Det är viktigt att besöksnäringen ser sig själva som behovsägare och tar ansvar för hur besökaren ska nå destinationen.
  • Att arbeta i nätverk gör att även mindre aktörer kan påverka och visa på de behov som finns.
  • Lösningar bör utgå och anpassas efter platsens förutsättningar och behov och utvecklas genom tvärsektoriella lösningar som inkluderar både region, kommun, privata och kommersiella aktörer.
  • Besöksnäringsaktörer behöver sprida kunskap mot kunderna om att lösningen finns.

Vandring till boende

På STF:s hemsida beskriver vandrarhemmet resvägen till gården med buss från närmsta tågstation, samt två alternativa vandringar på 30-40 minuter för att gästen ska komma hela vägen till gården. Lederna är markerade och beskrivna på hemsidan.
För att uppmuntra kollektivt resande har boendet valt att erbjuda de gäster som kan visa upp en biljett från dörr till dörr en klimatbonus i form av möjligheten att köpa frukost för halva priset.

Utmaning

STF Skepparpsgården Haväng vandrarhem på Österlen i Skåne har några kilometer till närmsta busshållplats. Boendet har avgett STF:s Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur gäster kan bidra i det arbetet.

Resultat

Initiativet har blivit uppskattat och gästerna är 100 % positiva till boendets arbete med hållbara transporter. Vandrarhemmet märker att fler gäster reser kollektivt till dem, inte minst boende i Malmö-Lund-regionen. STF Skepparpsgården har blivit uppmärksammat i media tack vare sitt utökade hållbarhetsarbete och idéerna verkar spridas.

Lärdomar

  • För att underlätta det kollektiva resandet och för att gästerna ska kunna resa med mindre packning erbjuder vandrarhemmet även hämtning vid närmsta busshållsplats samt leverans av råvaror för egen matlagning.
  • Gäster som reser kollektivt uttrycker en positiv känsla kring färdsättets långsamhet och menar att resan blir en del av upplevelsen.
  • Förvånansvärt många familjer med barn väljer att resa kollektivt med argumentet att det är avslappnande och skönt att låta resan ta tid.

Cykel på bussen

Värmlandstrafik möjliggör för resenärer att under sommarmånaderna resa med sin cykel på bussar som passerar Klarälvsleden, Unionsleden och Vänernleden.
Tillsammans med Visit Värmland har Värmlandstrafik tagit fram en app där man kan boka sin cykel på busstransporter. Det finns plats på upp till två cyklar per buss. I appen kan man se om det finns plats eller inte för cykel på bussresan.
Bokning av cykelplatser är kostnadsfritt.

Utmaning

Värmland har många bra cykelleder, men det är i vissa fall långa avstånd att cykla hela vägen till den avsedda destinationen. Det finns ett behov av att enklare kunna transportera sig mellan lederna med cykel.

Resultat

Fler kan resa hållbart med cykel genom att man kan åka en viss sträcka med cykel, men även använda buss vid behov.

Har varit ett lyckat genomförande med ganska många användare. De började med ett pilotprojekt 2021 men har fortsatt varje sommar sedan dess.

Lärdomar

  • Lösningen har fungerat bra, men det har funnits vissa utmaningar med att enbart ha två cykelplatser per buss.
  • Viktigt att marknadsföra besöksmål och hur besökaren kan resa kollektivt till dem.