8. Partners
Vilka är era partners idag och vilken relation har ni, eller skulle vilja ha, till dessa? Lyft gärna blicken och beskriv det system av aktörer som företaget verkar i och har nytta av. Hur kan ni bidra till att hela systemet utvecklas?
Att fundera på
Vilka behöver vi hjälp av för att leverera vårt värdeerbjudande?
Exempel på partners i en cirkulär affärsmodell
- leverantörer av cirkulära material
- återtillverkare
- utvecklare av digitala tjänster
- finansiärer med förståelse för cirkulära affärsmodeller
- partner för produktdesign, forskning och utveckling
- partner för logistiklösningar
- partner för att nå specifika kundsegment
- flödesmäklare.
Så tänker ni cirkulärt
- Att skapa djupgående samverkan mellan flera partner, där avfall och överskott från en aktör blir råvara hos en annan, är en central del i omställningen till en cirkulär ekonomi.
Förtydliganden
- Värdeskapande i en cirkulär affärsmodell sker ofta under lång tid, till exempel när det gäller uthyrning. Möjliga finansiärer behöver därför ha förståelse för logiken i cirkulära affärsmodeller.
- Partner för att nå specifika kundsegment kan till exempel vara att samverka med en idrottsförening för att nå ut med ett erbjudande om att hyra någon typ av sportutrustning.
- Flödesmäklare är ett företag som förmedlar återvunna material eller avfall och överskott.