8. Partners

Vilka är era partners idag och vilken relation har ni, eller skulle vilja ha, till dessa? Lyft gärna blicken och beskriv det system av aktörer som företaget verkar i och har nytta av. Hur kan ni bidra till att hela systemet utvecklas?

Att fundera på

Vilka behöver vi hjälp av för att leverera vårt värdeerbjudande?

Exempel på partners i en cirkulär affärsmodell

  • leverantörer av cirkulära material
  • återtillverkare
  • utvecklare av digitala tjänster
  • finansiärer med förståelse för cirkulära affärsmodeller
  • partner för produktdesign, forskning och utveckling
  • partner för logistiklösningar
  • partner för att nå specifika kundsegment
  • flödesmäklare.

Så tänker ni cirkulärt

  • Att skapa djupgående samverkan mellan flera partner, där avfall och överskott från en aktör blir råvara hos en annan, är en central del i omställningen till en cirkulär ekonomi.

Förtydliganden

  • Värdeskapande i en cirkulär affärsmodell sker ofta under lång tid, till exempel när det gäller uthyrning. Möjliga finansiärer behöver därför ha förståelse för logiken i cirkulära affärsmodeller.
  • Partner för att nå specifika kundsegment kan till exempel vara att samverka med en idrottsförening för att nå ut med ett erbjudande om att hyra någon typ av sportutrustning.
  • Flödesmäklare är ett företag som förmedlar återvunna material eller avfall och överskott.