Torsby har digitalt skyltfönster - också

Många beställer hem varor, utan att ens ta reda på vad som finns i butikerna i vår närhet. Det ville Torsby kommun ändra på. Därför startade kommunen en e-handelsplattform där lokala butiker har delar av sitt sortiment online. Satsningen har lett till bättre service och ökat engagemang, både hos handlare och konsumenter.

Faktaruta

Invånare: 11 355 (juni 2021)
Projektägare: Näringslivsföreningen i Torsby
Projekttid: Löpande
Total kostnad: 50 000 – 100 000 i uppstartskostnad

Kontakt

Eva Larsson, tillväxtchef Torsby kommun
E-post: fornamn.efternamn@torsby.se

På 30 sekunder

  • Många butiker vill bli mer digitala och känner ett hot från e-handeln. För att förbättra servicen till Torsbys invånare valde man att utveckla en digital handelsplats för kommunens butiker. Pilotprojektet är det första i Sverige av sitt slag.
  • På webbplatsen Handla iTorsby kan man söka efter produkter, betala och sedan hämta varan i butiken. Plattformen har tagits fram i samverkan mellan lokala handlare, näringslivsföreningen och it-bolag.
  • Projektet har lett till att de butiker som har önskat, har fått en kostnadsfri möjlighet att prova på e-handel och fått bättre digitala kunskaper. Det lokala engagemanget har ökat, både hos invånare och näringslivet.

Om projektet

– Varför kan jag inte se utbudet i Torsby online? Varför är det enklare att handla på nätet än att gå ner till de lokala butikerna? De frågorna satte igång hela idén om e-handelsplattformen. Grundidén var att utbudet ska finnas online, men man hämtar varan i butik. Vi ville ge de lokala handlarna chansen att testa på e-handel, för idag finns ingen ekonomisk försvarbar metod att vara med online för småhandlare, säger André Liljemark, näringlivsföreningen iTorsby.

Eftersom Torsby är först i Sverige med att utveckla något liknande har det tagit tid med det tekniska. Men i oktober 2020 lanserades Handla iTorsby och ryktet har spridit sig till andra kommuner – både nationellt och internationellt. Det finns stor efterfrågan på att koppla ihop fysisk och digital handel och det är nog så det kommer att se ut i framtiden, tror André Liljemark.

Ett tydligt kvitto på att plattformen fungerar, visade ett test av en handlare i Sysslebäck. Hon lade upp ett lysande rådjur på plattformen, men behöll det bakom kassan i butiken. Det dröjde inte längre förrän flera kunder kom in och frågade efter rådjuret.

– Men det såldes inte så många på nätet. Och det är ju framför allt så vi vill att plattformen ska fungera – som ett digitalt skyltfönster, säger Eva Larsson, Torsby kommun och fortsätter:

– Vi har lärt oss oerhört mycket under resan, och även de tekniska svårigheterna har stärkt våra band till handlarna. Att handlarna har fått prova på detta och vet var de står i frågan om e-handel är otroligt värdefullt.

Plattformen har lett till att man kan sitta hemma en söndag kväll och surfa runt på produkter i Torsby. Många inser att det inte är dyrare att handla i Torsby än på nätet – men nu slipper man åka runt bland olika butiker och leta efter det man behöver.

Aktiviteter

  • Inledande möte med de butiker som ville medverka, där önskemål och utmaningar diskuterades.
  • Kartläggning och förfrågan till lämpliga it-bolag.
  • En plattform togs fram, i samverkan med handlare, näringslivsföreningen och upphandlat it-bolag.
  • Ytterligare en träff med handlarna, där man gick igenom plattformen.
  • Hands on-kurser i marknadsföring på sociala medier för handlare.
  • Kartläggning av vilka digitala kassa- och lagerhanteringssystem som passar små butiker.

Resultat och lärdomar

  • Det har varit ett bra sätt för handlare att prova på e-handel. Det hade varit lättare att involvera handlare som redan var intresserade av den digitala omställningen.
  • En stor utmaning har varit de butiker som saknar digitala kassa- och lagerhanteringssystem. Det blir extra mycket jobb när varor måste registreras manuellt.
  • Många kunder uppskattade att man kunde delbetala varor via plattformen. Särskilt under julhandeln ökade detta betalningssätt.
  • Det krävs kunskaper i hur man marknadsför i sociala medier. Om man som handlare lägger ut ett ogenomtänkt inlägg kan det signalera att man inte är professionell. Därför krävs extra stöd i detta.
  • En engagerad projektledare behöver ha tid avsatt för att svara på många it-relaterade frågor.
  • Många kunder har uppskattat plattformen och har även engagerat sig i hur man kan utveckla den.