Lokal kontext avgörande för utveckling av laddinfrastruktur
Energimyndigheten kombinerar regionala analyser med lokala dialoger för att få till laddinfrastruktur i hela Sverige.

På 30 sekunder
- Energimyndigheten jobbar för att främja en användarvänlig och ändamålsenlig utbyggnad av laddinfrastruktur i hela Sverige.
- Genom regionala analyser och dialoger med kommuner, regioner och myndigheter identifieras lokala och regionala perspektiv och förutsättningar.
- Utifrån dessa anpassar Energimyndigheten sitt arbete och föreslår åtgärder.
Förutsättningarna för utbyggnad av laddinfrastruktur varierar mellan olika delar av landet och typer av geografier. I större städer kan utbyggnaden av laddstationer stöta på problem som effektbrist, trafikplanering och brist på tillgänglig mark. Glesa områden har andra utmaningar, exempelvis otillräckliga ekonomiska incitament för att bygga laddstationer. Naturgivna förutsättningar som tjäle och snömängd är annat som spelar roll. Dessutom kan nya regelverk ge olika resultat beroende på lokala förutsättningar. Till exempel kan närhet till större vägar påverka, eftersom EU ställer krav på hur tätt laddinfrastrukturen ska byggas.
Genom analyser och samråd med regionala företrädare samlar Energimyndigheten in lokala perspektiv för att hantera aktuella utmaningar. Det gör att Energimyndigheten kan anpassa och föreslå åtgärder som är skräddarsydda för olika platser.
– Genom att förbättra regionala analyser kan vi bli bättre på att hitta rätt nivå av finansieringsstöd till rätt plats. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa en effektiv och rättvis utbyggnad av laddinfrastruktur i hela landet, säger Gustaf Länn från Energimyndigheten.
Att kommunerna skiljer sig åt vad det gäller geografiska förutsättningar men även organisatoriskt, exempelvis gällande resurser, behöver Energimyndigheten hantera i sitt arbete.
– Energimyndighetens samordning av laddinfrastruktur vill vara ett nav för information och stöd till kommuner med olika förutsättningar. Vi behöver inte själva ta fram all information, vi kan också hänvisa till bland annat de många bra vägledningar som andra aktörer har tagit fram, fortsätter Gustaf Länn.
Resultat och lärdomar
- Omställning till ett hållbart transportsystem kräver lokal och regional förankring. Den måste också utgå från de behov som finns på olika platser.
- När det gäller laddinfrastruktur finns mycket att lära från data av faktisk laddning. Dessa data behöver kombineras med olika förutsättningar såsom kommunstorlek, bostadsbestånd, antalelfordon, elnätets kapacitet, trafikplanering och tillgång till mark.
- Kunskap om regionala och lokala förutsättningar är nödvändigt för att kunna planera ändamålsenlig utbyggnad och därmed omställning till fossilfria transporter.
Har du frågor om projektet?
Gustaf Länn, Energimyndigheten
Uppdragsledare Nationell samordning av laddinfrastruktur
fornamn.efternamn@energimyndigheten.se
Territoriella perspektiv i praktiken
Den här artikeln är en del i en serie med tips om hur myndigheter kan hantera möjligheter och utmaningar i olika områden genom att ha ett territoriellt perspektiv.
Territoriella perspektiv betyder att insatser tar hänsyn till de specifika förutsättningarna i olika typer av landsbygder eller städer. Det kan till exempel handla om befolkningens sammansättning, näringslivets struktur eller det geografiska läget. Begreppet ett territoriellt perspektiv används ofta synonymt med begreppen platsbaserat- och geografiska perspektiv.
Att ha ett territoriellt perspektiv kan hjälpa myndigheter att utforma insatser som är mer träffsäkra för olika platsers behov. Det kan i praktiken handla om att:
- samverka och föra dialog med aktörer på regional, kommunal och lokal nivå,
- använda kunskap om lokala och regionala förhållanden genom analyser, uppföljning, data och statistik,
- fördela resurser utifrån olika platsers behov,
- genomföra insatser som är anpassade och riktade efter specifika förutsättningar.
Artiklar med fler tips är samlade på sidan om Myndighetsnätverket för regional utveckling och landsbygdspolitik.