
Företagande
Här hittar du statistik om företagande. I interaktiva diagram kan du själv välja till exempel vilka år du vill titta på och vilka jämförelser du vill göra. I listan nedan finner du bland annat resultat, kopplat till företagande, från våra undersökningar Företagens villkor och verklighet och Entreprenörskapsbarometern.
Resultat från våra undersökningar
-
Få småföretag deltar i offentliga upphandlingar
Bara 14 procent av de svenska små och medelstora företagen har deltagit i en offentlig upphandling under de senaste 12 månaderna. Ju större företagen är…
-
Företag som samverkar är mer innovativa
Det är vanligare att företag som samverkar med andra företag tar fram nya varor och tjänster. Samtidigt är det bara knappt hälften av de svenska små och…
-
Vanligare att nya företag vill växa
Företag som är högst tre år gamla är mer optimistiska inför framtiden och har starkare tillväxtvilja än andra företag. Nya företag möter ungefär samma…
-
Ökad internationalisering bland svenska företag
Fler små och medelstora företag i Sverige verkar på en internationell marknad. Ett av fyra företag är internationaliserade. Men endast tre procent av dessa…
-
Ekonomiska föreningar möter andra typer av hinder
Ekonomiska föreningar utmärker sig på flera olika sätt. Företagen är i genomsnitt större mätt i antal anställda och verkar inom andra branscher. Ekonomiska…
-
Vartannat företag arbetar med hållbarhetsfrågor
Idag har mer än hälften av företagen någon form av hållbarhetsarbete. Omfattning och inriktning på hållbarhetsarbetet skiljer sig dock markant mellan olika…
-
Företagens villkor i olika kommuntyper - undersökning 2014
Företagens villkor i olika kommuntyper Skillnaderna mellan olika kommuntyper är inte så stora när det gäller hur små och medelstora företag ser på sin…
-
Stark tillväxtvilja bland turismföretagen
Tillväxtverkets undersökning ”Företagens villkor och verklighet” visar att turismföretagen vill växa i större utsträckning än genomsnittet för de små och…
-
Konkurrenskraftiga företag
70 procent av de små och medelstora företagen vill växa. Samtidigt upplever dessa företag att det finns stora tillväxthinder som kan hämma deras utveckling…
-
Kulturella och kreativa företag - innovativa med stor export
Nästan vart tredje av de små och medelstora kulturella och kreativa företagen exporterar. Det är nästan dubbelt så mycket jämfört med samtliga företag…