Tillväxtverket

Fotograf: Melker Dahlstrand, MSB

Skafferi och affär - inte bara fredagsmys

Följ med hem på spontanmiddag! En mulen fredag med ett motsträvigt barn i släptåg hamnade jag bakom en vän i kön till kassan i mataffären. Ett överraskande butikserbjudande, omöjligt att tacka nej till förstås!

Middagen var redan inhandlad och räckte till fler när vi slog ihop kassarna. Gemytligheten strålade i kapp med lampan över köksbordet. Men så kom ett mörkt moln. Vi hade glömt fredagsmys! Värdinnan trollade fram en burk kolasås från skafferiets bakersta hörn som sällskap till de nyplockade lingonen och smulorna från kakburken i en improviserad efterrätt. Vi skrattade och konstaterade att ett djupt skafferi kan avvärja många kriser.

Vecka 39 pågår krisberedskapsveckan och runt om hos kommuner, länsstyrelser och organisationer ordnas aktiviteter och informeras för att öka människors motståndskraft inför samhällskriser. I år är temat mat.

Vi jobbar för robusta landsbygder och städer

Krisberedskap är inte Tillväxtverkets uppdrag. Vi fokuserar på frågor som livskraftiga landsbygder, hållbara regioner och affärsutveckling för konkurrenskraftiga företag. Det är inte alls en självklarhet att vi deltar i krisberedskapsveckan med andra ord. Eller så finns det tydliga trådar? Tänker man efter är det alla delar som behövs för ett robust samhälle som både kan hantera kriser och ställa om och utvecklas.

Ett sätt där vi tillsammans med andra är med och bidrar till att hela vårt samhälle blir lite mer motståndskraftigt handlar om att stärka tillgängligheten till kommersiell service.

Service är viktig - i vardag och kris

Kommersiell service som mataffärer och mackar är viktigt för att samhället ska kunna fungera – oavsett om det är kris eller en vanlig dag. I många landsbygder har dagligvarubutiken dessutom en roll som är större än själva butiken, den är ett nav i bygden. En plats där man möts, utbyter information och underhåller relationen till varandra. Genom att stärka de lokala butikerna kan orter både utvecklas och bli robusta. Det skriver vi om i rapporten Kommersiell service ger robustare samhälle.

Det är också tydligt i några av de projekt för lokal serviceutveckling som vi finansierat. Ett exempel är hur Torsby kommun sett över tillgången till service i kris och tecknat samverkansavtal mellan mataffärer och räddningstjänst för att ha beredskap för matleveranser vid utryckning.

Ett annat exempel är hur länsstyrelsen i Jämtlands län, kommunerna och lokala aktörer utvecklat en modell för Service och trygghetspunkter med beredskap för strömavbrott. Först ut var punkten i Kall, men fler orter är på gång att installera reservkraft till butiken och skapa en lokal organisation för driften. Att människor på platsen går samman är en av styrkorna i modellen.

Alla länkar i livsmedelskedjan behövs

Tillväxtverket arbetar också aktivt med uppdrag inom den långsiktiga livsmedelsstrategin som gäller till 2030. Syftet är att skapa en ökad och hållbar produktion av mat som kan leda till fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Detta långsiktiga arbete är viktigt för att bygga starka företag i livsmedelskedjan, säkra hållbar produktion och skapa grunder för de robusta livsmedelssystem vi behöver i händelse av kris.

Läs mer om det långsiktiga arbetet

Årets krisberedskapsvecka har tema mat

MSB:s krisberedskapsvecka är en årlig informationskampanj som ska öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig. Den genomförs alltid vecka 39. i år är temat mat. Det beror på att:

  • Pandemin, ett försämrat säkerhetspolitiskt läge, förra årets it-attack mot en butikskedja och klimatförändringarna har aktualiserat behovet av livsmedelsberedskap.
  • Vi ser att människor med intresse och lätthet tar till sig tips om ett extra matförråd hemma.
  • Människors intresse för matlagning, odling, hållbarhet och förvaring av livsmedel ökar i takt med att omvärlden känns alltmer osäker och oförutsägbar
  • Att grannar har hjälpts åt med inköp under pandemin bygger motståndskraft för framtida kriser.
  • Mat är grunden för vår existens och viktig för vår sociala samvaro. Vid kriser är matlagning ett fint sätt att samlas kring.


Tre funderingar under krisberedskapsveckan

  • Hur står det till med den där krislådan egentligen? Oavsett om man är en överlevnadsexpert eller om man ser till att ha fullt i skafferiet för att det är för långt att åka till affären om man vill bjuda på efterrätt, så är det klokt att vara beredd.
  • Hur skulle det bli om din närmaste mataffär stängde? Under pandemin var det fler som handlade i landsbygdens butiker, men nu kämpar många åter med sin lönsamhet och inte minst höga energikostnader. Att lägga sina pengar i den lokala butiken är ett sätt att bidra till att det finns en robust struktur.
  • Har du koll på dina grannar och bekanta? Tillsammans kan ni lösa det mesta! Den viktigaste resursen vi har är faktiskt varandra.

Liv Edström

Arbetar med tillgänglighet till kommersiell service, och handlar så mycket som möjligt i de butiker hon vill ha kvar.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Behandling av personuppgifter

    Om du fyller i personuppgifter i kommentaren så sparas de hos Tillväxtverket, och det är vi som ansvarar för denna uppgift. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter på tillvaxtverket.se/personuppgifter.