Tillväxtverket

Har besöks­näringens kris några ljus­­glimtar?

Sommarens turism är kritisk för besöksnäringens företag. Uteblivna utländska gäster och restriktioner av resande inom Sverige gör osäkerheten inför sommaren stor. Men vad tänker näringen själva om sommaren och ser de någon ljusglimt i krisen? Vi ville få klarhet i detta och gjorde en rundfrågning hos destinationer runt om i Sverige.

Osäkerheten och oron inför sommarens turism är stor runt om i hela landet. Många planerar för hemester bland lokal och regional befolkning men hoppas på nationella besökare. Regioner som normalt har norska och danska besökare är beroende av att gränserna öppnas. Destinationer med stor friluftsturism är hoppfulla medan storstäderna är dystra när utländska besökare förväntas utebli bland attraktioner, hotell och museer. Storstäderna med Stockholm och Göteborg i täten drabbas hårt när evenemang ställs in och kryssningsresenärer inte dyker upp som vanligt. Det finns även oro för att de turister som väl kommer, spenderar mindre. Bilden vi fick i vår rundfrågning var, om än dyster, ändå fylld med ljusglimtar. Glimtar av kreativitet, nytänkande och fruktbara samarbeten och vikten av att laga efter läge.

Hoppfulla destinationer

Jämtland Härjedalen lyfter fram fördelen med sin friska luft, goda utrymme och mängder av utomhusaktiviteter. Höga kusten är en destination som till över 80 % har svenska besökare under sommaren – utan reserestriktioner är de hoppfulla om att få många besökare som de med varma händer tar emot. Visit Dalarna fokuserar på att anpassa utbudet efter de rekommendationer som finns i dagsläget och företagen är redo att ta emot besökare. Turistrådet Västsverige tror på ökad inhemsk turism om restriktionerna lättar och menar att de som är generösa i sina avbokningsregler kommer få bra med bokningar från den svenska marknaden. First Camp hoppas på en stark campingsommar med svenska gäster. Visit Stockholm spår att Stockholm kan komma att drabbas hårt på grund av att en hög andel internationella besökare uteblir under sommarmånaderna. Men samtidigt har Stockholm en stor andel svenska besökare som man hoppas på och är därmed inte lika sårbara som många andra europeiska storstäder, till exempel Prag som har 95 procent utländska gäster.

Bokningsläget inför sommaren

Inför sommaren har en del destinationer fortfarande ett bra bokningsläge men befarar många avbokningar om restriktionerna kvarstår. Boendebokningarna är på många destinationer kopplade till evenemang. Om ett evenemang ställs in är det sannolikt att även boendet avbokas. De avbokningar som har skett den senaste tiden har till stor del varit från internationella besökare.

Krisens ljusglimtar

Vi ställde frågan om destinationerna kan se någon ljusglimt, något litet positivt, i spåren av Coronakrisen. Många lyfte fokuset på och förmågan till produktutveckling och innovativa lösningar. Att vi tvingas tänka nytt och annorlunda och skapar nya framtida tjänster och produkter. Och att vi nu gör det i ett raskt tempo, utan tunga beslutprocesser. Vi har blivit tvungna att omvärdera gamla sanningar och utvärdera och utveckla våra organisationer till att bli mer flexibla.

Hållbarhetsfrågan med mindre resande har hamnat högre upp på agendan och förväntas få en mer central roll i framtiden. Inlärningskurvan för att ta del av digitaliseringens möjligheter har skett blixtsnabbt och nya spännande digitala mötesformer tar plats. Positivt är även att fler människor i Sverige får upp ögonen för Sverige som semesterland, att vi lär oss att uppskatta det vi faktiskt har och att vi nu har tid att själva njuta av och upptäcka vårt land. Visit Sweden får rapporter från sina utlandsmarknader att intresset för Sverige har ökat. Många lyfte även det lokala engagemanget, viljan att stötta det lokala näringslivet, och att det lokalproducerade och genuina blir allt viktigare. Framför allt lyfts den höga samarbetsviljan, insikten hos både företag, destinationer och andra aktörer att alla vinner på att samarbeta.

Stor uppfinningsrikedom

I tider av kris blir behovet av produktutveckling och innovation allt viktigare. Vi har den senaste tiden sett stor uppfinningsrikedom. Det finns många exempel på restauranger som nu levererar matlådor till exempelvis 7-Eleven, Ica-affärer och vårdpersonal. Vi ser hotell- och konferensanläggningar omvandlas till utbildningslokaler. Destinationer tar fram utbildningsprogram för besöksnäringens medarbetare i blixtsnabb fart.

Stadshotellet Lidköping lanserade ”67 pop up-restauranger”. I själva verket hade rummen på hotellet förvandlats till enskilda restauranger. Vi ser virtuella guidningar på muséer som exempelvis Livrustkammaren och Skoklosters slott, virtuella fjällmys och virtuell teambuilding. Visit Roslagen har istället för paketresor med större båtar och bussar skapat mindre paketerbjudanden som man kan göra med familj och vänner såsom sälsafari, vandrings- och cykelpaket. En del har helt ställt om sin verksamhet under en period. Norrtelje Brenneri har till exempel börjat tillverka handsprit till det lokala sjukhuset.

Blicka in i framtiden

Så när kommer resandet att återhämta sig igen? Vi har inga svar eller prognoser på den frågan. Ingen vet hur sommarens turism blir och vi lär få leva i ovisshet en tid till framöver. Men det känns tryggt att veta att destinationerna är redo och att de arbetar utifrån ett antal olika scenarier. Jag känner hopp om framtiden när jag ser hur näringen ställer om och anpassar sig i dessa tider. I livet efter Corona ska vi fortsätta med det vi påbörjat: fortsätta att tänka innovativt, fortsätta att etablera nya fruktbara samarbeten och fortsätta att arbeta för en långsiktigt hållbar besöksnäring i världsklass. 

Vår rundfrågning bland destinationer och andra aktörer har skett i samarbete med Jakob Norrby på Turismnytt.

Marie Gyllenberg

Koordinator för Tillväxtverkets arbete inom besöksnäringen.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300