Tillväxtverket
Personerna som jobbar med Startup Sweden

Dagen då pussel­bitarna är på plats för svenska startups

Har du inte redan skrivit upp den 4 april i kalendern är det dags att göra det nu. Den 8:e upplagan av Sweden Demo Day äger rum på Stockholmsmässan och årets demodag förväntas bli större än någonsin med ett besöksantal på 3000–4000 personer.

Sweden Demo Day är en dag som syftar till att skapa möjligheter för svenska startupbolag att inspireras, träffa investerare och andra aktörer som alla kan vara en pusselbit i bolagets utvecklingsresa.

Startup Sweden står tillsammans med partners bakom arrangemanget. Startup Sweden är ett initiativ från Tillväxtverket som startade 2016. Tanken är att ge digitala startupbolag utanför Stockholm möjligheter att växa genom affärsutveckling och nätverkande.

– Entreprenörskap finns överallt - men inte möjligheterna. Vårt uppdrag är att tillgängliggöra nätverket som finns i Stockholm nationellt och internationellt säger Arash Sangari, programansvarig för Startup Sweden.

Den svenska startupscenen är stark. Sweden Demo Day är en av pusselbitarna för att lyfta det svenska entreprenörskapet. Demodagen skiljer sig från traditionella konferenser. Som de själva uttrycker sig: ”No speakers – no distractions, just business”. Det är en dag när nätverkandet står i fokus.

– Du kan stöta på vem som helst under dagen, det viktiga är att möjligheterna som vi vill skapa för bolag verkligen händer på plats. På Sweden Demo Day vet du inte vem du möter i korridorerna eller vem som poppar upp bakom ditt brunpapper, säger Tatjana Choudhary, projektledare på Startup Sweden.

De ikoniska brunpapprena kännetecknar Sweden Demo Day. Man skissar ner sin affärsidé på pappret och en vinnare presenteras på prisutdelningen som äger rum i slutet av dagen.

– Alla har samma förutsättningar, den som är mest kreativ och pedagogisk är den som oftast tar hem priset, berättar Camilla Ahnström, projektansvarig för Startup Sweden.

Under förmiddagen den 4 april drar evenemanget igång och det startar med ett antal sidoevent som olika partners ansvarar för.

– Det finns något för alla, du kommer att hitta din nisch, säger Isa Nordeld, projektledare på Startup Sweden.

Vid 13.00 går dagen vidare in i moment två. Då bjuds det bland annat på matchmaking där du som vill söka jobb på ett startupbolag har chans att träffa din framtida arbetsgivare. Riskkapitalister får träffa bolag och nätverkande pågår i lokalens alla hörn. 17.30 ringer det i Nasdaq-klockan – då får Sweden Demo Day publicitet på Times Square i New York, USA, och dagen går in i moment tre, prisutdelningen. Efter prisutdelningen övergår dagen i fortsatt mingel där privata aktörer tar över stafettpinnen.

– Förvänta dig ett evenemang med mycket energi, nätvärkande och inspiration, säger Isa Nordeld.

Alice Levén

Alice Levén

Alice Levén jobbar med Tillväxtverkets sociala kanaler och som ämneskommunikatör för området Digitalisering.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300