Tillväxtverket
Stad

Framtidssmarta företag går från linjärt till cirkulärt

Hälsingeföretaget CargoBeacon och gotländska ImseVimse AB tog nya steg i sin utveckling genom att delta i en EU-satsning för företag som vill pröva cirkulära affärsmodeller.

Under två intensiva dagar i Santiago de Compostela, Spanien, jobbade de och nio andra europeiska företag för att undersöka närmare hur cirkulära affärsmodeller kan öka deras affärsnytta. Satsningen är ett projekt som kallas för C-voucher och som finansieras av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020.

Syftet är att testa en stödmodell för att få företag att gå från linjära affärsmodeller till cirkulära. Stödet riktar sig till små och medelstora företag och består av coachning av tjänstedesigner och inköp av teknisk lösning.

Vad är en cirkulär affärsmodell?

Först: vad är en affärsmodell? Ja, det är sättet som företag skapar, levererar och fångar värden. Med andra ord hur företaget fungerar och tjänar pengar.

En cirkulär affärsmodell ökar affärsnyttan genom att använda materialet mer effektivt. Det kan bland annat handla om att man låter kunden hyra en funktion istället för att köpa en produkt. Tänk att du som kund tecknar ett avtal för funktionen ljus istället för att köpa en lampa. Då skapas incitament för leverantören att designa produkter som håller länge, som går att reparera och där varje komponent slutligen går att återvinna. Vinster i många led alltså.

Personer från ImseVimse

Testar nya idéer

ImseVimse AB utvecklar återanvändbara textilprodukter, till exempel blöjor och mensskydd. För vd Therese Lindström har C-voucher varit givande. Företaget kommer testa nya idéer och tankar kring en cirkulär affärsmodell under de nio månader som stödet pågår. De kommer även få stöd för att köpa in den tekniska lösning som behövs för att förverkliga idéerna. Företaget planerar nu att satsa på leasing och prenumerationer av sina produkter.

Fler svenska företag kan ta del av stöd

Projektet C-voucher startade för ett år sedan och fortsätter i ytterligare två år. Fler svenska företag som vill utvecklas i cirkulär riktning har nu möjlighet att redan i sommar ta del av det här stödet till framtidssmarta små och medelstora företag.

Om du vill veta mer om C-voucher kan du höra av dig till mig, Linda Backman, eller besöka C-vouchers hemsida, https://c-voucher.com.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Linda Backman

Linda Backman

Linda Backman är Sveriges representant och projektledare för C-voucher. Hon jobbar även med Tillväxtverkets affärsutvecklingscheckar och nås på förnamn.efternamn@tillvaxtverket.se eller 08-681 77 32.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300