Tillväxtverket
Kvinna och man pratar i en industilokal.

Digitalisering i industriföretag – var sjutton börjar man?

Hur ska Sverige få fler digitala industriföretag? Jag funderar ganska mycket på det nu, eftersom Tillväxtverket har fått regeringens uppdrag att jobba med frågan kopplat till nyindustrialiseringsstrategin. För oss på Tillväxtverket är det små och medelstora företag som står i fokus.

På stora företag finns ofta resurser att jobba med strategiska utvecklingsfrågor. Man har omvärldsbevakning, går på konferenser, sysslar med lobbyverksamheter och bygger nätverk. I de mindre företagen är det svårare att hitta tid för sånt. De flesta företagsledare ägnar både arbetstid och fritid till att sätta sig in i frågor som är viktiga för verksamheten, men var sjutton börjar man med en fråga som är så komplex som digitalisering?

När man pratar digitalisering är det lätt att allt handlar om nya coola produkter, företag som ligger långt framme och revolutionerar livet, hela branscher och företagande. Jag förstår det och är också fascinerad av allt det nya som finns och kommer att finnas framöver. Men digitalisering är inte bara nytt. Det är minst lika viktigt att se möjligheterna i det som redan finns.

Att se potentialen i att digitalisera processer och flöden, tillverkningsled och försäljning. Att kunna använda resurser och kompetenser mer effektivt och skapa ökad hållbarhet. Att kunna ta både små och stora steg… och att översätta stora skeenden till det lilla, i det här fallet till det egna företaget. Och överföra den kunskapen till handling. Att inte bli överväldigad och tänka att ja, ja, det där digitala det är nog viktigt, men inget för oss.

Under hösten och vintern kommer några duktiga och vana projektledare jobba med inspiration, insikt och praktisk coaching av företag på tre olika platser i landet. Syftet är att vi ska testa olika sätt att få fler industriföretag att flytta upp några trappsteg på en tänkt digitaliseringstrappa. Vi kallar det Digilyft. Jag ser fram emot att dela med mig av vad de gör och vad vi lär oss här i bloggen.

Mer om uppdraget Digitalisering av industriföretag

Johanna Pauldin

Projektledare för Digilyft och jobbar med internationalisering, nyindustrialisering och affärsutveckling i bred bemärkelse.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300