Artikeln publicerades 14 maj 2025

Detta lanseras 21 maj

Tillväxtverket uppdaterar Min ansökan och Nyps den 21 maj. Här kan du läsa en sammanfattning av innehållet i uppdateringen.

Mer detaljerad information om vissa förbättringar finns i andra artiklar och utbildningsfilmer.

Om innehållet i systemuppdateringen ändras, publiceras uppdaterad information här efter uppdateringen den 21 maj klockan 16.30–20.00.

Min ansökan och Nyps – Automatisk omladdning av system (cache)

  • När Tillväxtverket genomfört systemuppdateringar av Min Ansökan och Nyps har vi fått frågor om funktioner som inte fungerat. Problemet har berott på att webbläsaren har sparat gammal information, vilket har stört användningen.

    Tidigare behövde användare rensa sin webbläsarcache och uppdatera sidan manuellt. Det felet ska nu vara rättat, vilket gör att systemen bör fungera bättre och att supporten får färre ärenden.

Min ansökan

  • Kompletteringsmejl skickas enbart till den som skickar in kompletteringen, inte till alla som har tillgång till ärendet.
  • Alla stöd: Korrekt validering av GBER artikel när denne väljs av sökande som Ja/Nej.
  • Alla stöd: Vald GEBR artikel visas bland utgifter i användargränssnittet och inte bara i excel-utdrag.
  • Alla stöd: Omfattande omskrivning och förbättring av Utgiftstabellen såsom: sortering- och filtreringsfunktion, summeringsrad, klickbarhet, gruppering av knappar, kontextuella knappar, bakgrundsfärg av rader, radnummer, flytt av valuta, ny knappdesign, placering av datum, ny design för ”lägg till”-knappar, menyer stängs vid klick. Därtill diverse tekniska förbättringar gjorda.
  • Kommersiell service: Fixat en bugg som gjorde att när du laddade ner en originalansökan i wordformat var dokumentet inte anpassat till stödet.

Nyps - Arkivering

  • Korttidsstöd 2021: Anpassningar har gjorts för att möjliggöra arkivering av stödet.
  • Alla stöd: Klassificeringskod är nu en obligatorisk uppgift vid beslut om ansökan.
  • Kommersiell service: Det är inte längre möjligt att göra utbetalningar när ekonomiperioden är stängd.

Nyps - Generella förbättringar

  • Tagit bort viss teknisk information ur ärendehistoriken i Nyps. Informationen var inte relevant för användarna och kunde ibland skapa förvirring.

    Till exempel visades tidigare en systemstatus med texten ”Beredning avbryts” mellan stegen Expediera beslut och I väntan. Den statusen användes internt i systemet och betydde inte att handläggaren själv hade avbrutit beredningen.
  • ERUF9 och Fonden för en rättvis omställning: Utökat antal tecken i Nyps handläggningsuppgiften ”Kan projektets hållbarhetsanalys godkännas?” från 2000 till 4000.
  • Fonden för en rättvis omställning: Bytt mätenhet på indikator "RCO67" från antal ”elever” till ”personer”.
  • Alla stöd: Korrekt validering av GBER artikel när denne väljs av sökande som Ja/Nej.
  • Alla stöd: Vald GEBR artikel visas bland utgifter i användargränssnittet och inte bara i excel-utdrag.
  • Alla stöd: Omfattande omskrivning och förbättring av Utgiftstabellen såsom: sortering- och filtreringsfunktion, summeringsrad, klickbarhet, gruppering av knappar, kontextuella knappar, bakgrundsfärg av rader, radnummer, flytt av valuta, ny knappdesign, placering av datum, ny design för ”lägg till”-knappar, menyer stängs vid klick. Därtill diverse tekniska förbättringar gjorda.

Teknisk förbättring

  • Städat bort ärende i Finansieringsinstrumenten som hade StaffCost fält-värden utan en StaffCost definition för att proaktivt undvika buggar.
  • Fixat en bugg i SWR01 som gjorde att det inte gick att spara utbetalning utan två sparade företag. Detta är nu åtgärdad så att indikatorn inte laddas om vid varje knapptryck samt återställning av tidigare fix.
  • Tidigare validering av null-värden i signerings- och inloggningstjänsten (ASK) för tydligare loggar.