Är du medarbetare på Tillväxtverket? Logga in och se mer. Logga in
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Här hittar du information som rör din arbetsmiljö.
Systematisk arbetsmiljöarbete (SAM)
Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara en naturlig del i verksamheten.
Genom följande metodik, som är ett kontinuerligt hjul, bryr vi oss om våra fysiska- psykologiska- och sociala arbetsförhållanden:
- Undersök arbetsförhållandena
- Hur har vi det? - Bedöm risker
- Finns risker för ohälsa? - Åtgärda risker som framkommit
- Gör eventuellt en handlingsplan, vad ska vi göra? - Kontrollera och följ upp genomförda åtgärder
- Vad gjorde vi?
I föreskriften "Systematiska arbetsmiljöarbete 2001:1", Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan vi läsa att det gäller för alla arbetsgivare, och att vi ska undersöka, genomföra och följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa.
Arbetsmiljölagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. beskriver också vilka allmänna skyldigheter som finns och att arbetsgivare och arbetstagare skall samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Våra skyddsombud har även en viktig roll.
Hur kan vi arbeta med vårt systematiska arbetsmiljöarbete?
Arbetsmiljön finns med i allt vi gör och handlar om "hur vi mår och hur det går". När chef och medarbetare har enskilda avstämningsmöten eller enhetsmöten finns möjlighet att uttrycka till exempel kompetens- eller resursbrist vilket påverkar arbetsförhållandena och vår arbetsmiljö. De årliga medarbetarsamtalen blir viktiga och möjligheten att uttrycka eventuell oro då vi har skyddsronder eller genomför riskbedömningar. Vi arbetar även med arbetsmiljö i rehabiliteringsprocesser, ergonomi och då vi anmäler arbetsskador.
Vi är varandras arbetsmiljö och har en skyldighet att samverka för allas bästa.
Arbetsmiljökommittén
Tillväxtverkets arbetsmiljökommitté består av representanter från både arbetsgivare och arbetstagare och är ett forum för samverkan kring arbetsmiljöfrågor. Kommittén samverkar i planering av förbättringar i arbetsmiljön samt lämnar förslag till Tillväxtverkets ledning.
Arbetsmiljökommitténs uppdrag och ansvar Pdf, 572.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Ledamöter i arbetsmiljökommittén
Per Cederblad: Ordförande
Sara Påhlsson: Sekreterare och arbetsmiljöansvarig HR-strateg
Richard Källstrand: Arbetsgivarrepresentant
Åsa Abrahamsson: Huvudskyddsombud
Linn Johansson: ST-ledamot
Ulrica Åberg: Saco-ledamot
Adjungeras i lokalfrågor (fysisk arbetsmiljö):
Ulf Eriksson
Adjungeras i IT-frågor (vår IT-miljö):
Otto Ramirez
Skyddsombud
Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön, men det systematiska arbetsmiljöarbetet sker med stöd av HR i samverkan mellan skyddsombud och chefer.
Skyddsombuden företräder de anställda i arbetsmiljöfrågor och vakar över eventuella risker för ohälsa. Om ett skyddsombud anser att något behöver åtgärdas ska hen i första hand vända sig till berörd medarbetares närmaste chef.
På Tillväxtverket finns skyddsombud för varje enhet eller för grupper inom enheterna. Se tabellen nedan. Huvudskyddsombud är Åsa Abrahamsson.
Nyfiken på ditt skyddsombud? Läs nyheten Lär känna ditt skyddsombud. Öppnas i nytt fönster.
Skyddsombud för Staben
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Kommunikation | Eva Hejdeman |
Ledningssekretariatet | Zarmina Zwackman |
Analys | Åsa Abrahamsson |
Ekonomi | Therese Lindberg |
Intern service | Malin Price |
Skyddsombud för Rättsavdelningen
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Avdelningsledning | Cecilia Ankarstig |
Korttid domstolsprocesser Korttid kontroll, återkrav och obestånd Korrtid rättsligt stöd till projekt | Eva Hejdeman |
Skyddsombud för Utveckling
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
IT Förvaltning och support IT Utveckling 3 | Eva Hejdeman |
IT Utveckling, | Jahangir Kaisar |
Data och systemstöd, Verksamhetsstöd | Therese Lindberg |
KTA sekreteriatet | Elin Ackerberg |
Skyddsombud för Kvalitet och kontroll
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Avdelningsledningen | Cecilia Ankarstig |
Granskning Mellersta Sverige Granskning Norra Sverige Granskning Södra Sverige | Carl Johan Stiuvhart |
Fördjupad kontroll 1 Fördjupad kontroll 2 Fördjupad kontroll 3 | Malin Carlberg |
Intern kontroll | Lorraine Jonis |
Skyddsombud för Företag
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Affärsutveckling | Annica Thörner |
Avdelningsledningen Entreprenörskap Kapitalförsörjning Kompetensförsörjning och digitalisering | Eva Hejdeman |
Skyddsombud för Korttid
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Korttid Ledning | Lorraine Jonis |
Kortid Utveckling | Malin Carlberg |
Korttidshandläggning A | Eva Hejdeman |
Korttidshandläggning B | Carl Johan Stiuvhart |
Korttidshandläggning C | Zarmina Zwackman |
Korttidshandläggning D | Malin Price |
Skyddsombud för Regioner
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Avdelningsledning Landsbygder och lokal kapacitet Regionalt tillväxtarbete | Malin Price |
Regional tillväxt norra Sverige Regional tillväxt mellersta Sverige Regional tillväxt södra Sverig ÖKS Miljö och innovation Regional näringslivsutveckling | Michael Heuman |
Skyddsombud för Förenkling
Enhet | Skyddsombud |
---|---|
Digital kommunikation Enklare myndighetskontakter Bättre regler | Annica Törner |
Arbetsmiljörond
Arbetsmiljöronder genomförs minst en gång per år. Det är ett tillfälle där du som medarbetare har möjlighet att framföra synpunkter på din organisatoriska-, sociala-, fysiska- och digitala arbetsmiljö. Enhets-/gruppchef, skyddsombud och medarbetare är med vid ronden.
Som medarbetare svarar du först, enskilt och anonymt, på en enkät som innehåller frågor inom olika arbetsmiljöområden. Därefter följer en dialog om resultatet som ska utmynna i en konkret handlingsplan med åtgärder inom utvalda områden.
För att säkerställa att ronderna utförs på ett systematiskt och likvärdigt sätt finns särskilda interna regler samt underlag för protokoll och handlingsplan.
Nedan länkar vi till information av intresse för arbetsmiljöronden våren 2022. Den har ett lite annat upplägg än vanligt. Det innebär att vissa detaljer i dokumentet med interna regler nedan inte stämmer.
Dokument för ronden våren 2022:
Enkätfrågor Arbetsmiljörond 2022 Pdf, 165.5 kB.
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Människor ska inte behöva bli sjuka på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Därför har Arbetsmiljöverket tagit fram nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö som började gälla från och med 31 mars 2016. De nya och tydligare reglerna stödjer oss som arbetsgivare att förebygga ohälsa på arbetsplatsen, och gör det lättare för oss att göra rätt.
På Tillväxtverket ska vi arbeta systematiskt med vår arbetsmiljö genom bland annat medarbetarsamtal och enkäter samt kontinuerliga avstämningar i den centrala arbetsmiljökommittén, men vi ska även ha en kontinuerlig dialog på varje kontor för att synliggöra arbetsmiljön i vårt dagliga arbete.
Dokument
Information om AFS 2015:4 Pdf, 554.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Vägledning från Arbetsmiljöverket Pdf, 2.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Arbetsmiljöföreskrift 2015:4 Pdf, 150.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Guide för uppföljning av organisatorisk och social arbetsmiljö Pdf, 646.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Friskfaktorer i arbetslivet - KASAM, ett verktyg för planering och stöd
KASAM står för "känsla av sammanhang" i tillvaron, och är en teori framtagen av sociologen Aaron Antonovsky. Enligt honom avgör känslan av sammanhang hur en individ klarar av stressituationer, och detta är i sin tur avgörande för hälsotillståndet.
Människor som har en mening har stöd att klara av vardagen. Man vet förväntningar och förstår sammanhang. De som har möjlighet att hantera situationen klarar sig bäst. Detta sammantaget ger en känsla av kontroll.
KASAM är uppbyggt av tre delar, som inte ska ses som separata, utan det är i samspelet mellan dessa som känslan av sammanhang uppstår och ett bättre välmående.
- Meningsfullhet
Vi vet vart vi är på väg och vill engagera oss i arbetet. För att vi ska må bra är det också viktigt att vi upplever de utmaningar vi ställs inför som värda att investera energi i. Människor som försöker hitta en mening med de olyckliga händelser han/hon ställs inför, mår bättre än de som inte gör det. - Begriplighet
Vi förstår vilka krav som ställs på oss och hur de skall bemötas. Människor mår bra av en struktur och regelbundenhet i sina liv. Vi vill kunna förutsäga händelser och om något överraskar oss så vill vi ändå kunna förklara det. Människor som är bra på att göra händelser i livet begripliga förblir i högre utsträckning friska. - Hanterbarhet
Vi har tillräckligt med resurser och kan använda dessa på ett effektivt sätt. När omvärlden ställer krav på oss och när olyckliga händelser inträffar är det viktigt att vi inte ser oss själva som hjälplösa offer. Det är viktigt att individen upplever att han/hon har resurser för att hantera motgångarna. Människor som upplever att de kan hantera livet blir mer motståndskraftiga emot ohälsa.
KASAM - Ett verktyg för planering och stöd
Vi ska komma ihåg det vi gör som är bra! Teorin ger många verktyg i främjande hälso- och arbetsmiljöarbete.
- Meningsfullhet
Motivation -> visioner, mål, rimlig lön, förmåner
Värderingar -> etik och moral, centrala värderingar, rättvis behandling
Positiva upplevelser -> relation till arbetskamrater och chef, trevlig miljö, humor
Variation i arbetslivet -> trivselaktiviteter, självkänsla - Begriplighet
Kunskap om -> omvärlden, branschen, företagets historia och organisation, arbetsinnehållet, arbetsmiljön, egna rollen, förändringar
Feedback från -> chefen, arbetskamraterna, kunderna - Hanterbarhet
Resurser och stöd -> material och verktyg, människor, tydlig organisation, klara riktlinjer
Påverkansmöjligheter -> arbetstakten, arbetets planering, beslut
Kompetens -> yrkeskunnande, social kompetens, kommunicera
Ork -> fysisk ork, psykisk ork, distansering, pauser
Pulsmätning
På Tillväxtverket genomför visom regel korta pulsmätningar minst två gånger per år. Tillsammans med våra arbetsmiljöronder har vi sammantaget minst tre mättillfällen per år. Resultatet delges på grupp-, enhets-, avdelnings- och myndighetsnivå, samt jämförs över tid.
En omvärldsbevakning som gjorts med flera myndigheter och leverantörer för enkäter, visar en tydlig trend att korta enkäter som skickas oftare under året, och med uppföljning i realtid, ger större individuellt engagemang. Trenden visar en större möjlighet att agera på tidiga signaler om förbättringsområden och även större möjlighet att identifiera och ta tillvara det som fungerar bra och som bidrar till välmående och engagemang i arbetet. På Tillväxtverket ska vi tillsammans bidra till bra värderingar, kultur och trivsel. Det är också viktigt med både individ- och verksamhetsutveckling, för att öka förmågan att skapa resultat tillsammans.
Enkäterna är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet och utgör ett av flera verktyg för att utveckla och styra organisationen mot Tillväxtverkets mål att vara en attraktiv arbetsgivare.
Tillväxtverkets pulsmätning har åtta frågor. Efter enkäten går varje enhet igenom resultatet och har en dialog för att lyfta förbättringsområden, men även vad som upplevs bra.
Likabehandling - att motverka diskriminering
Likabehandlingsarbetet på Tillväxtverket
I linje med förändringarna i Diskrimineringslagen 2017 har vi inte längre en likabehandlingsplan men ni hittar istället här vår samlade dokumentation kring vårt systematiska likabehandlingsarbete.
Att likabehandlingsarbetet är en inkluderad del i det ordinarie arbetet ser vi såväl som en självklarhet som en framgångsfaktor.
2017:
Under 2017 har vi arbetat framförallt med följande processer som vi sett som prioriterade i likabehandlingsarbetet:
Vår 2017
- Kartläggning av processer, där möjlighet att stärka likabehandlingsarbetet varit störst, har resulterat i åtgärder inom rekrytering, arbetsmiljöutbildning, skyddsronder och självklart den obligatoriska lönekartläggningen.
- Rekryteringsprocess granskad, utvecklad och kvalitetssäkrad utifrån ett antidiskriminerings/likabehandlingsperspektiv
- Rekryteringsutbildning med ett likabehandlingsperspektiv genomförd
- Skyddsrondsprotokollsmallen granskad och uppdaterad utifrån ett antidiskriminerings/likabehandlingsperspektiv
Höst 2017
- Arbetsmiljöutbildningen granskad och genomförd utifrån ett antidiskriminerings/likabehandlingsperspektiv
- Lönekartläggning genomförd. Åtgärdsplan framtagen.
2018:
Vår 2018
- För att fortsätta knyta samman likabehandlingsarbetet med arbetsmiljöarbetet kommer Likabehandlingsfrågorna att tas upp på arbetsmiljökommittén löpande under året som en stående punkt. Fokus kommer att vara att identifiera eventuella riskområden på ett systematiskt sätt.
Höst 2018
- Likabehandlingsfrågorna inkluderas i nya medarbetarundersökningen och hela undersökningen granskas utifrån ett likabehandlingsperspektiv.
- Övriga åtgärder inom likabehandling under året kommer att planeras utifrån ovan nämnde kartläggning
2019:
Vi fortsätter att samverka med fack och skyddsorganisation, utifrån Diskrimineringsombudsmannens checklista, och undersöker, analyserar, åtgärdar och följer upp olika diskrimineringsgrunder inom fem områden, se nedan.
Samverkan sker i löpande verksamhet inom de olika områdena, samt följs upp systematiskt i arbetsmiljökommittén.
Likabehandling grundas på Diskrimineringslagen som ska motverka diskriminering på grund av:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder
Arbetsgivare ska arbeta aktivt inom följande fem områden:
- arbetsförhållanden
- bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor
- rekrytering och befordran
- utbildning och övrig kompetensutveckling
- möjligheter att förena förvärvsarbete och föräldraskap
Du kan även lära dig mer och få många bra tips och råd på DOs hemsida genom att ta del av en guide till aktiva åtgärder mot diskriminering. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Allergier och överkänslighet
Vi är alla en del av våra kollegors arbetsmiljö, så tänk på det här.
Citrusfrukter och nötter
Ta gärna för dig av frukten på kontoret. Tänk bara på att inte äta citrusfrukter vid din arbetsplats eller i konferensrummen, utan endast i anslutning till våra kök. Vi har kollegor som är allergiska. Tänk även på att vara mycket försiktig med nötter då det finns nötallergiker.
Parfym och andra starka dofter
På våra kontor visar vi även hänsyn för dem som är allergiska och överkänsliga mot starka dofter. Vi är försiktiga med till exempel parfym, kroppsvårdande produkter, tvätt- och sköljmedel.
Stresshantering
Vi ska ha en arbetsplats där vi inte riskerar vår hälsa.
"...irritation, ångest, trötthet, huvudvärk, magont, dåligt minne, sömnsvårigheter..."
Att tidigt sätta in insatser för att förebygga sjukskrivning på grund av stress och psykisk ohälsa i arbetslivet är viktigt. Vi behöver enskilt och tillsammans reflektera kring frågor som handlar om stress till exempel i arbets- och ledningsgrupper, och mellan chef och medarbetare.
Arbetsmiljöföreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö (2015:4) beskriver att det är viktigt med balansen mellan krav och resurser. Läs mer under rubriken Organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi följer upp föreskriften till exempel genom frågorna i våra arbetsmiljöronder men även i våra medarbetarsamtal där vi fångar upp arbetsmiljö, organisation och relationer.
Nedan följer några tips på filmer som kan ligga till grund för reflektion och dialog och som kan ge oss:
- ökad kunskap om stressrelaterad psykisk ohälsa
- kännedom om vilka signaler som kan vara tidiga tecken på stress
- Underlag att definiera frisk- och riskfaktorer
Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen, ca 8 min (Arbetsmiljöverkets hemsida) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kan användas som diskussionsunderlag; visa filmen och diskutera i mindre grupper.
Vägen till väggen - filmer om att öka kunskapen om stress i arbetslivet, ca 6 min (Suntarbetslivs hemsida) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Välgjorda filmer ur både medarbetar- och chefsperspektiv, med efterföljande tips på diskussionsunderlag/workshop.
Boktips!
"Sov gott", en bok om sömn av Susanna Jernelöv. "Hjärnstark", en bok om hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen.
Mer information och tester
Du kan även läsa mer på Arbetsmiljöverkets hemsida, bland annat i broschyren Förebygg arbetsrelaterad stress (ADI 688) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Eller läs om Stress och balans och testa din stressnivå (Suntarbetslivs hemsida) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ett självskattningstestet som består av nio områden med påståenden att ta ställning till. Testet är helt anonymt och du får svar direkt.
Även Hjärnfonden har ett stresstest där du kan skatta dig själv Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Testet omfattar 9 frågor och tar ca 5 minuter- Sjävskattningstestet utgår från KEDS (Karolinska Exhaustion Disorder Scale) och har tagits fram av en forskargrupp på Karolinska Institutet och används inom sjukvården som en hjälp i utredningen av utmattningssyndrom.
Lektioner i stresshantering
Tillväxtverket har tidigare erbjudit tre digitala lektioner i stresshantering. Vad är stress och vilka tecken bör du känna till? Vad stressar dig? Hur kan du minska ohälsosam stress? Titta gärna på dessa tre lektioner och få många bra tips. Vad behöver du? Bättre sömn, mer fysisk aktivitet eller kanske mer sjävmedkänsla?
Tre lektioner i stresshantering Pdf, 1.1 MB.
Föreläsning om stress - Att orka i morgon också!
Följ med på en föreläsning som ägde rum på Tillväxtverket med Nils Edelstam, utbildare och legitimerad läkare. Du får ta del av en viktig och rolig föreläsning som på ett inspirerande sätt ger oss flera konkreta tips till ökad hälsa.
Film: Att orka imorgon också! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Powerpoint: Att orka imorgon också! Pdf, 49.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Ergonomi och hjälpmedel
För att avleda eventuella besvär som värk i nacken eller ryggen, ska i första hand justeringar göras på arbetsplatsen, till exempel genom ändrad inställning på stolen, bildskärmens placering, höjden på skrivbordet och liknande.
Riktlinjer ergonomiska hjälpmedel Pdf, 144.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Några tips från ergonomen
Så här ställer du in kontorsstolen
Klicka på länkarna nedan och få tips om hur du kan ställa in HÅG- och RH-stolarna på ett sätt som passar dig.
RH-stolen Logic 300-400 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
HÅG-stolen Capisco Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Instruktionerna kommer från leverantörerna och visar även fler funktioner än vad våra stolar har.
Ergonom från företagshälsovården...
Vid behov kan en ergonom från företagshälsovården hjälpa till.
Telefonnummer till Previas vxl är 0771-23 00 00 (du kan läsa mer under "Företagshälsovård"). Ergonomen skriver en rapport som överlämnas till berörd chef samt HR-enheten. Rapporten blir sedan ett bedömningsunderlag för eventuella inköp av ergonomiska hjälpmedel.
Beställning ergonomiska hjälpmedel
För att se vilka ergonomiska hjälpmedel som finns tillgängliga och för att göra en beställning, läs mer på sidan: Beställning ergonomiska hjälpmedel.
Terminalglasögon
Terminalglasögon
Terminalglasögon är särskilt anpassade för arbete vid bildskärm och betraktas som ett arbetsredskap.Terminalglasögon är anpassade för ett synavstånd på 40-70 cm, det vill säga avståndet mellan dig och skärmen.
Arbetsgivaren bekostar vid behov synundersökning och inköp. Andra typer av glasögon är inte klassade som arbetsredskap även om du använder dem i ditt terminalarbete. Tillväxtverket avropar ramavtal som staten tecknat med Specsavers. Önskar du andra bågar än de som ingår i avtalet står du själv för merkostnaden.
Du väljer själv vilken Specsaversbutik du vill gå till, men du måste ha med dig en rekvisition. HR skickar en rekvisition som gäller hos Specsavers till din mail efter att du fyllt i formuläret nedan. Observera att det kan ta ett par dagar.
Formulär för rekvisitionblankett terminalglasögon
Kränkande särbehandling och trakasserier
Frågor och svar om kränkande särbehandling och trakasserier hittar du på undersidan Kränkande särbehandling. Öppnas i nytt fönster.
Kontakt
För frågor om ergonomiprodukter kontakta Sara Påhlsson, HR.